تعامل و گفتگو؛ زمینه ساز حل مشکلات در حوزه تجارت خارجی استان

تعامل و گفتگو؛ زمینه ساز حل مشکلات در حوزه تجارت خارجی استان
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : دوشنبه ، 13 بهمن 1399

در جلسه مشترک اعضای اتاق بازرگانی مشهد با مدیرکل گمرک خراسان رضوی مطرح شد:

تعامل و گفتگو؛ زمینه ساز حل مشکلات در حوزه تجارت خارجی استان

 

 

اعضای کمیسیون تجارت، اتاق های مشترک و تشکل های صادراتی استان، در دیدار با مدیرکل و مسئولان گمرک خراسان رضوی، روز جهانی «گمرک» را گرامی داشته و از فعالان این حوزه تقدیر کردند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «محمد حسین روشنک» رئیس کمیسیون تجارت اتاق مشهد در این جلسه گفت: همکاران ما در گمرک با تلاش و‌همت و صداقت توانسته اند موفقیت بزرگی را کسب کنند، موفقیتی که رضایت ارباب رجوع را در پی دارد و برای یک سازمان خدماتی اجتماعی کسب رضایتمندی ارباب رجوع بالاترین توفیقات است.

وی با اشاره به افزایش رضایت از عملکرد گمرک طی سال های اخیر عنوان کرد: این مسئله را مرهون پیگیری ها و تعاملات مطلوب مسئولان این سازمان با بخش خصوصی فعال در حوزه تجارت خارجی استان هستیم.

وی تاکید کرد: همفکری و تعامل سازنده می تواند ما را در رسیدن به اهداف بلندتر در این حوزه، یاری کند.

در ادامه ناظر گمرکات استان خراسان رضوی و مدیر کل گمرک مشهد، در سخنانی با بیان‌ اینکه ارائه خدمات توسط گمرک مشهد و استان افتخاری برای ما محسوب می شود و این را در زمره وظایف خود می دانیم اظهار کرد: طبیعتا در بهترین شرایط هم ایراداتی وجود دارد و ما با روی باز پذیرای انتقاداهات هستیم و تلاش می کنیم تا بتوانیم ایرادات خود را رفع کنیم و به درجه مطلوب فعالان اقتصادی برسیم. حتی اگر زیرساخت ها مشکل داشته باشد برای حل آن هم باید اقدام کنیم.

وی افزود: در هر سازمان جهانی گمرک هر ساله دورنمایی را برای این بخش ترسیم می کند. دبیر کل این سازمان جهانی امسال شعار "گمرک حامی احیا، نوسازی تاب آوری زنجیره تامین پایدار" را انتخاب کرده و در واقع هدف از این شعار این بوده که گمرکات دنیا و کشورهای عضو سازمان گمرک باید تغییراتی را در خود ایجاد کنند. این شعار تاکید دارد که انسان های توانمند در تمام دنیا به دنبال تحول هستند و این تحول باید ادامه دار بوده و سکون نداشته باشد.

جهانخواه ادامه داد: موضوع دیگر افزایش همکاری کشورهای عضو از طریق تبادل اطلاعات و مدیریت هماهنگ در مرزها است. سازمان جهانی گمرک باتوجه به شیوع کرونا و توقفی که در واردات و صادرات اتفاق افتاد، به دنبال ایجاد هماهنگی از طریق تبادل اطلاعات درون مرزها است تا بتواند تسهیل تجارت را رقم بزند. با این اقدام عملا تحولی در گمرکات ایجاد می شود.

وی تاکید کرد: مهمترین موضوعی که سازمان جهانی گمرک بدان پرداخته این است که اگر می خواهیم در برابر تحولات جهان تاب آوری داشته باشیم و باید ابتدا تاب آوری کارکنان و سیستم داخلی خود را زیاد و اطلاعاتشان را بالا ببریم تا‌ در چرخه جهانی پیش برویم و حرفی را برای گفتن داشته باشیم.

*بهار صادرات در ایران و خطر از دست رفتن فرصت ها

رخصت رییس کمیسیون صنعت اتاق مشهد نیز در این‌ جلسه اظهار کرد: در حال حاضر، کشور ما به واسطه نرخ ارز و فرصت هایی که در بازارهای همسایه ایجاد شده در بهار صادرات به سر می برد و این فرصت ها ماندگار نیست.

وی بر ضرورت توجه دستگاه ها و نهادهای متولی به ظرفیت های موجود و کمک به بهره گیری از آن ها تاکید کرد و خواستار تسهیلگری در حوزه تجارت خارجی شد.

زمانیان رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی در این‌جلسه اظهار کرد: حوزه حمل و نقل بین المللی و ترانزیت بیشترین همکاری را با گمرکات دارد و قدردان تلاش های متولیان این حوزه هستیم. در مواردی نیز انتقادات خود را به شماری از ضعف های موجود و رویه های مشکل زا، اعلام کرده ایم.

وی ادامه داد: بحث دروغارون و توقفات طولانی ناوگان تجاری در این مرز طی سال گذشته مشکلات زیادی را رقم زد اما خوشبختانه پیگیری های خوبی را از سوی گمرک استان شاهد بودیم.

وی افزود: یکی از کارهای خوب گمرک استان، برگزاری جلسات ماهیانه با فعالان حوزه تجارت خارجی استان است که ماحصل آن حل مشکلات می باشد.

خانی زاده دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت نیز از دیگر سخنرانان این جلسه بود که در سخنانی اظهار کرد: گمرک جای تسویه حساب با کسی نیست بلکه جای تسهیل در امور است. مدیران این نهاد باید از اختیارات خود استفاده کنند و مسئولان ارشد آن نیز نباید از تفویض اختیارات پرهیز کنند.

*اهمیت ایجاد دیده بان تجارت

محمد نژاد رییس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان از دیگر سخنرانان این جلسه، با طرح این‌ پرسش که؛«اکنون مشکل کشور ما چیست؟»؛ گفت: مدیر باید برنامه ریز باشد و نظارت جدی بر کار داشته باشد و این ویژگی ها در وجود آقای جهانخواه و همکارانشان وجود دارد. در واقع مدیر کسی است که از علم و هنر دیگران استفاده کند.

وی ادامه داد: متاسفانه ما در کشور مدیر تربیت نکرده ایم و هر قسمت جزیره ای عمل می کند.

وی نقبی به مسائل حوزه تجارت خارجی استان داشت و اظهار کرد: برای رشد در این بخش باید دیده بان تجارت داشته باشیم تا هرساله آمار را تحلیل و رصد کند و بگوید که صادرات سال های گذشته به چه شکل بوده و چرا نوسان داشته و پایدار نبوده است. اگر این‌آمارها اعلام شود بسیاری از مشکلات مرتفع خواهد شد‌.

*ضرورت ریشه یابی مشکلات در حوزه تجارت خارجی

غفوری مقدم معاون سازمان صمت خراسان رضوی در بخشی از این جلسه گفت: اینکه روزی به نام گمرک جهانی به ثبت رسیده، اهمیت و نقش گمرک را نشان می دهد.

وی افزود: باید نگاه تحلیلی به چرایی اتفاقاتی که در حوزه صادرات می افتد در جریان باشد و موضوعات بررسی و تحلیل شود. لازم است آمار صادرات استان به شفافیت به تشکل های اقتصادی ارائه شود و کمیته پایش نیز باید بر پایش در حوزه تجارت استان متمرکز شود.

حقیقی مدیر بازارچه‌های مرزی خراسان رضوی نیز با اشاره به اینکه در استان با بیش از ۷۰ سال سابقه کاری در بخش تجارت روبرو هستیم ، گفت: گمرک خراسان رضوی، با ۵ گمرک و دو بازارچه مرزی به ۷۲ کشور جهان مبادلات تجاری داشته و کشورهای دیگر تقاضای مراودات تجاری با ما دارند. البته منکر تهدیدها و تحریم های عامدانه نیستیم و باور داریم که بخشی از مشکلات نیز از مسیر گفتگو قابل حل خواهد بود.

وی تاکید کرد: به هرصورت باید مشکلات را ریشه یابی و برای بهبود اوضاع و شرایط از خودمان شروع کنیم.

گفتنی است؛ در این جلسه جمعه از فعالان حوزه تجارت خارجی استان به بیان دیدگاه ها و مشکلات خود پرداختند.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی