در کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی خراسان رضوی مطرح شد: بررسی موانع سرمایه‌گذاری در استان و شناسایی فرصت‌ها و اولویت‌های این بخش

در کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی خراسان رضوی مطرح شد: بررسی موانع سرمایه‌گذاری در استان و شناسایی فرصت‌ها و اولویت‌های این بخش
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : دوشنبه ، 30 مرداد 1396

در کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی خراسان رضوی مطرح شد:

بررسی موانع سرمایه‌گذاری در استان و شناسایی فرصت‌ها و اولویت‌های این بخش

هجدهمین نشست کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی خراسان رضوی به بررسی عملکرد و مروری بر اقدامات صورت‌گرفته از سوی این ساختار و کمیته‌های تخصصی زیر مجموعه آن اختصاص داشت.در ادامه نیز اعضای حاضر، برنامه‌های آتی کمیسیون برای اعضای حاضر تشریح و تبیین شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ جواد باقری رئیس این کمیسیون، در ابتدای جلسه با تقدیر از اقدامات انجام شده از سوی اعضا در کمیسیون و کمیته‌های تخصصی آن، عنوان کرد: کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی، تاکنون توانسته علاوه بر احصاء مشکلات در این بخش، برای آن‌ها چاره‌جویی کند و حتی در مواردی مسیر اجرایی برای حل و فصل بعضی از این مشکلات را پیگیری نماید.

وی ادامه داد: در واقع تلاش کمیسیون، رفع محدودیت‌هایی است که در حوزه‌های سرمایه‌گذاری و تامین مالی برای فعالان اقتصادی وجود دارد و به همین منظور برای این حوزه به دنبال راه‌حل اجرایی هستیم.

* گزارشی از دستاوردهای این کمیسیون در هیات نمایندگان اتاق ایران ارائه شود

علی کبیر دبیر اجرایی اتاق بازرگانی مشهد نیز که میهمان این نشست بود، در سخنانی عنوان کرد: اگرچه کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی جوان است و دوره اول شکل‌گیری خود در اتاق مشهد را سپری می‌کند اما در همین مدت زمان کوتاه توانسته رویکرد‌هایی تخصصی و کارشناسی نسبت به موضوعات مرتبط اتخاذ کند. وی نبود ساختاری هدایتگر در راستای جهت‌دهی درست به روند سرمایه‌گذاری را یکی از موانع این بخش برشمرد و یادآور شد: برای رسیدن به اقتصاد پایدار باید از فرصت‌های سرمایه‌گذاری شاخص در هر دوره استفاده کرد.

وی همچنین خواستار ارائه گزارشی از دستاوردهای این کمیسیون در یکی از نشست‌های هیات نمایندگان اتاق ایران شد.

*مروری بر اقدامات صورت گرفته با هدف توسعه سرمایه‌گذاری در استان و کشور

در ادامه این جلسه، ستاره بصیری دبیر کمیسیون نیز با تقدیر از تلاش‌های اعضای این کمیسیون و کمیته‌های تخصصی؛ حمایت‌های اتاق در جهت اجرایی کردن برنامه‌های این ساختار را بسیار موثر توصیف کرد و در ادامه به ارائه گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته پرداخت.

وی عنوان کرد: برنامه اجرایی کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی برای تحقق اهداف تعیین شده، در سه حوزه محیط سرمایه‌گذاری، فرصت‌های سرمایه‌گذاری و فرآیند تامین مالی تدوین و در قالب سه کمیته تخصصی و یک کارگروه ویژه اجرایی شده است.

بصیری ادامه داد: در حوزه محیط سرمایه‌گذاری، محورهای تعیین شده شامل، چگونگی و چرایی رسوب منابع در استان (در دو حوزه سرمایه بخش خصوصی و بانکی)، بررسی روند تخصیص اعتبار به صنایع متوسط و کوچک، مروری بر چگونگی برخورداری از زیرساخت‌های سرمایه‌گذار و محیط سرمایه‌گذاری (از دو منظر نرم افزاری و سخت افزاری)، عارضه‌یابی عملکرد ارکان مؤثر استانی در ارتقای سرمایه‌گذاری ایجادی یا توسعه‌ای، بررسی ساختار موجود اقتصادی با تاکید بر ضرورت شناسایی مشکلات و موانع پیش روی سرمایه‌گذاری در بخش‌های قانونی، نهادی و اداری و در دو محور داخلی و خارجی و طرح راهکارهای بهبود جذب و هدایت سرمایه‌گذاری می‌شد که نهایتاً مصوبه‌ای برای این منظور در جهت مطالعه، بررسی و تدوین الگوریتم‌های سرمایه‌گذاری ارائه گردید.

وی تاکید کرد: محورهای تعیین شده در حوزه فرصت‌های سرمایه‌گذاری نیز مشتمل بر مباحثی همچون استخراج این ظرفیت‌ها در استان از طریق جمع‌بندی نتایج مطالعات پیشین و فرادستی، نظرسنجی از خبرگان بخش خصوصی و دولتی در استان، بررسی روش‌های کاربردی در تعیین فرصت‌ها و اولویت‌های سرمایه‌گذاری و تدوین آن‌ها خواهد بود.  

بصیری خاطر نشان کرد: در این حوزه دو کمیته تخصصی اولویت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری و همچنین سرمایه‌گذاری در انرژی شکل گرفت که با وجود برگزاری جلسات متعدد در چهارچوب کمیته اول، هنوز رویه مورد تاییدی برای شکل‌دهی به فعالیت‌های آن حاصل نشده است.

وی افزود: اما کمیته تخصصی سرمایه‌گذاری در انرژی که با هدف بررسی نقاط قوت و ضعف موجود در این بخش و همچنین بسترسازی در موارد دارای مزیت جهت کمک به بهینه‌سازی مصرف انرژی در پروژه‌های اقتصادی، شکل گرفته است؛ برنامه‌های اجرایی متعددی تدوین شد که از جمله آن می‌توان به پیگیری موضوعات در چهار حوز‌ه مطالعه و تبیین فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی، CHPها، انرژی تجدیدپذیر و بهینه‌سازی در انرژی، مشاوره سرمایه‌گذاری متکی بر طرح توجیهی فنی و اقتصادی، تهیه پروپوزال، طرح پژوهشی مطالعه و تبیین فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی، جمع‌آوری تجربیات، آیین‌نامه‌ها و نمونه‌ مطالعات انجام شده در این موضوع، بررسی و پیش‌بینی نیاز استان به سرمایه‌گذاری در انرژی و بررسی تهدیدها و مقایسه فرصت‎ها با توجه به نرخ بازگشت سرمایه در انواع پروژه‌ها اشاره کرد.

وی محورهای تعیین شده در حوزه تامین مالی را به این شرح قرائت کرد: بررسی بازار پول و هزینه‌ تامین مالی به روش‌های مختلف از این بازار، بررسی مشکلات قانونی و اجرایی در بهره‌مندی از بازار پول، بررسی بازار سرمایه، معرفی ابزارهای نوین تامین مالی در این بخش و کمک به توسعه دانش و آگاهی در این حوزه.

بصیری ادامه داد: ایجاد هماهنگی و پیگیری‌های لازم از نهادهای ذی‌ربط با هدف کمک به واحدهای تولیدی در بکارگیری ابزارهای تامین مالی، ایجاد کلینیک‌ مالی با ضرورت آسیب‌شناسی موانع و چالش‌های تامین مالی در شرکت‌ها، طراحی مدل بهینه تامین مالی برای انواع سرمایه‌گذاری، از جمله دیگر محورهای این بخش بود که حاصل آن تشکیل دو کمیته تخصصی پول و سرمایه و کمیته تخصصی حقوقی و بانکی و همچنین کارگروه ویژه اسناد خزانه اسلامی و اوراق تسویه است.

وی بیان کرد: کمیته تخصصی حقوقی و بانکی نیز با هدف تامین حمایت‌های قضایی مورد نیاز فعالان اقتصادی، توسعه فعالیت‌های مولد و جلوگیری از تضییع منابع مالی تشکیل شده است. در کنار آن، کمیته تخصصی پول و سرمایه را داریم که شناسایی و معرفی ابزارهای نوین تامین مالی و انجام تحلیل مقایسه‌ای کاربردی انواع روش‌های موجود در این بخش را با توجه به برنامه راستی آزمایی اطلاعات جمع‌آوری شده و... را در دستور کار دارد.

بصیری یادآور شد: کارگروه ویژه اسناد خزانه اسلامی و اوراق تسویه نیز به دنبال رفع ابهام و شفاف‌سازی در خصوص چگونگی ارائه خدمات اوراق اسناد خزانه و رسیدن به راهکارهای اصلاحی به منظور تسهیل فرآیندهای اجرایی، اصلاح قانون با هدف بهره‌گیری بیشتر از ظرفیت اوراق خزانه اسلامی و اوراق تسویه خزانه، پیگیری برای اصلاح آیین‌نامه‌های فعلی با هماهنگی دستگاه‌های ذیربط استانی در جهت ارتقای روند بهره‌برداری از این اسناد و تاکید بر بحث آموزش و ارائه برنامه آموزشی برای دستگاه‌های ذی‌ربط و پیمانکاران به منظور آشنایی با فرآیند موجود در این بخش می‌باشد.

*درخواست ارائه دستاوردهای کمیسیون سرمایهگذاری به فعالان اقتصادی

در بخش دیگری از این نشست،دکتر سعید ملک‌الساداتی، به ارائه گزارشی در خصوص پروژه در حال انجام در کمیته تخصصی پول و سرمایه پرداخت که محور آن‌، «هزینه‌های تامین مالی در ایران و چگونگی کاهش آن در صنایع» است. دکتر مهدی جباری نیز از پروژه دیگری در کمیته تخصصی سرمایه‌گذاری در انرژی گفت که «مطالعه و تعیین فرصت‌های سرمایه گذاری در حوزه انرژی و گاز استان» را مورد پیگیری قرار می‌دهد.

همچنین در ادامه تریبون در اختیار اعضا قرار گرفت تا آرا و نظرات خود را در خصوص موارد مطرح شده بیان کنند. در همین رابطه، محمد مسعود غلامپور مدیر توسعه شرکت تامین سرمایه نوین، استفاده از ابزارهای مالی بلند مدت در حوزه سرمایه‌گذاری در انرژی، ادغام و تملیک پروژه‌های سرمایه‌گذاری، ارائه لیست پروژه‌ها با ارزیابی فنی و اقتصادی به منظور بازاریابی مناسب و ... را از جمله خدمات جانبی بازار سرمایه برشمرد.

 اعظم غفارنیا مدیر عامل شرکت خانه شکلات نیز خواستار ارائه اطلاعات و دستاوردهای کمیسیون سرمایه‌گذاری به فعالان اقتصادی از طریق برگزاری همایش، توزیع بروشور یا کتابچه و... شد.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی