رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، لجستیک و گمرک اتاق بازرگانی ایران: نوسازی ناوگان جاده‌ای، سالانه ۵۰۰ هزار شغل مستقیم ایجاد خواهد کرد

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، لجستیک و گمرک اتاق بازرگانی ایران: نوسازی ناوگان جاده‌ای، سالانه ۵۰۰ هزار شغل مستقیم ایجاد خواهد کرد
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : يک شنبه ، 29 مرداد 1396

رییس کمیسیون حمل‌ونقل، لجستیک و گمرک اتاق بازرگانی ایران:

نوسازی ناوگان جاده‌ای، سالانه ۵۰۰ هزار شغل مستقیم ایجاد خواهد کرد

 

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، لجستیک و گمرک اتاق بازرگانی ایران با اشاره به ظرفیت‌های درآمدی و اشتغال‌زایی صنعت حمل و نقل در کشور، خواستار توجه ویژه دولت دوازدهم به این بخش شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ مجتبی بهاروند در گفتگو با خبرنگار ما اذعان کرد: بخش حمل و نقل،ترانزیت و لجستیک، به عنوان صنعت ارزآور دنیا در قرن بیست و یکم معرفی می‌شود که شانه‌به شانه صنعت توریسم، برای کشورهای فعال در این حوزه، ارزآوری دارد و حتی در مواردی از بخش گردشگری نیز پیشی می‌گیرد.

وی با اشاره به موقعیت شاخص جغرافیایی ایران و قرار گرفتن کشورمان در مسیر شاهراه‌های جهانی و همچنین دسترسی آن به آب‌های آزاد، این فرصت را مغتنم و ممتاز برشمرد و یادآور شد: همه این ظرفیت‌ها اگر به درستی مورد بهره‌برداری قرار گیرند، می‌توانند برای اقتصاد ما نفحاتی را به همراه آورند.

وی افزود: به اذعان بسیاری از کارشناسان، حوزه ترانزیت، لجستیک و حمل و نقل می‌تواند تا 10میلیارد دلار برای ما درآمدزایی خالص داشته باشد و  این در حالیست که صدور کالا سود محدودی دارد چون بخشی از آورده مالی آن صرف مواد اولیه، کارگر، دستمزد و ... می‌شود اما بهره مالی ترانزیت خالص تلقی می‌گردد.

وی با انتقاد از فراهم نبودن زیرساخت‌ها در این بخش، عنوان کرد: متاسفانه این گونه فرصت‌ها در کشور ما به سادگی از دست می‌روند چرا که اغلب برای بهره‌برداری از آن‌ها آمادگی کافی را نداریم. یکی از ضعف‌های شاخص ما در حوزه حمل و نقل متوجه قوانین سختگیرانه دولتی است که نه تنها تسهیل‌گر نیستند بلکه دست‌اندازهای مختلفی را برای فعالان این بخش به وجود می‎آورند.

بهاروند، نبود یک متولی توانمند در این حوزه را مشکل دیگری برشمرد که باعث شده تا ظرفیت‌های حوزه حمل و نقل تجاری تحلیل برود و ادامه داد: در بسیاری از کشورهایی که در بخش حمل و نقل فعالند، وزارتی با همین محوریت شکل گرفته که تمامی امور مرتبط با این حوزه را در بخش‌های گمرک، قرنطینه و... بر عهده دارد. قرار گرفتن تمامی ساختارهای مرتبط با حوزه حمل و نقل، زیر یک چتر باعث همگرایی و هماهنگی بیشتر می‌شود اما متاسفانه این روند در کشور ما محقق نشده و به همین دلیل هر سازمان و نهادی نیز در اصطلاح ساز خود را می‌زند. 

وی با اشاره به سهم هشت درصدی حمل و نقل در تولید ناخالص ملی، عنوان کرد: همین سهم و جایگاه، بهانه کافی برای ایجاد یک وزارتخانه را فراهم می‌کند اما متاسفانه عزمی برای توجه به این موضوع وجود ندارد.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، لجستیک و گمرک اتاق بازرگانی ایران، «فرسودگی ناوگان» را دومین مشکلی دانست که گریبانگیر بخش حمل و نقل تجاری ایران است و یادآور شد: با این ناوگان گران و فرسوده نمی‌توانیم جایگاه رقابتی خودمان را در عرصه جهانی حفظ کنیم. بررسی‌ها نشان می‌دهد که سالانه باید 250هزار دستگاه در ناوگان ما نوسازی شود که تحقق این امر به معنای ایجاد 500 هزار شغل مستقیم و چیزی حدود دو میلیون شغل غیرمستقیم است. بنابراین اگر این ضرورت‌ها محقق شوند، درآمدی که حق کشورمان است، با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران، نصیبمان می‌شود اما متاسفانه در حال حاضر چشم اندازی خوبی برای تحقق این مهم متصور نیستیم.

وی اذعان کرد:در دولت یازدهم تا حدودی به بعضی از بخش‌ها توجه شد اما پیشرفت قابل توجهی حاصل نیامد. به هر رو امیدواریم در دولت دوازدهم شاهد تغییرات اساسی‌تری باشیم.

بهاروند با انتقاد از به تعویق افتادن موضوع تفکیک بعضی وزارتخانه‌ها، خواستار قرار گرفتن بخش حمل و نقل در یک ساختار مستقل شد و گفت: زمانی بخش حمل و نقل زیرمجموعه حوزه راه و ترابری بود و سایه اولویت‌های بخش راهسازی بر سر آن سنگینی می‌کرد. حالا نیز در ساختاری قرار گرفته که مباحث مسکن و شهرسازی در آن اولویت دارد و همه این‌ها، بیش از گذشته بخش حمل و نقل را مهجور نموده است.

وی به رویکرد کشورهای مختلف نظیر ترکیه در بهره‌مندی از ظرفیت‌های این بخش اشاره و خاطر نشان کرد: آن‌ها دریافته‌اند که شکوفایی اقتصادشان در گرو توجه به بخش حمل و نقل است.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی