رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران مطرح کرد؛ وجود 40 قانون و رویه مخل تولید در صنعت خوراک دام

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران مطرح کرد؛ وجود 40 قانون و رویه مخل تولید در صنعت خوراک دام
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : يک شنبه ، 29 مرداد 1396

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران مطرح کرد؛

وجود 40 قانون و رویه مخل تولید در صنعت خوراک دام

 

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران گفت: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که حدود 40 قانون و مقررات به صورت غیرمستقیم مخل کسب و کارهای موجود در حوزه صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان هستند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، مجید موافق قدیری در حاشیه نمایشگاه بین المللی دام و طیور در مشهد و در گفتگو با خبرنگار ما با تاکید بر اینکه بسیاری از قوانین مخلی که به نوعی از سوی سازمان‌های مرتبط در این حوزه اعمال می‌شدند، احصا شده است، اظهار کرد: به صورت مستقیم ۱۲ آیین‌نامه وجود دارد که مخل کسب و کار ماست و به نوعی بسترساز بروکراسی، فساد و رانت است.

وی با بیان اینکه به صورت غیرمستقیم نیز بیش از۴۰ قانون در فعالیت صنعت دام، طیور و آبزیان اخلال ایجاد کرده است، خاطرنشان کرد: باید بهره‌وری خود را افزایش دهیم و قوانین را تسهیل کنیم تا کارخانجات با انگیزه بهتری کار کنند.

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران با بیان اینکه مشکلات کارخانجات خوراک دام به دو بخش بنگاهی و فرابنگاهی تقسیم می‎شود، افزود: مشکلات فرابنگاهی، متوجه سازمان‌های مرتبط با این صنعت است و به بیان بهتر، موازی‌کاری آن‌ها در صدور مجوزها باعث افزایش قیمت کسب و کار و ایجاد بروکراسی‌های پیچیده اداری می‌شود.

موافق قدیری بحث کمبود سرمایه در گردش را نیز از دیگر مشکلات این صنعت دانست و تصریح کرد: صنعت خوراک دام سود چندانی ندارد و تولیدکنندگان این بخش از عهده پرداخت سودهای بالای بانکی برنمی‌آیند.

وی به روز نبودن خطوط تولید و ماشین‌آلات، کمبود نقدینگی، طولانی بودن روند بازگشت پول از واحدهای پرورش و ... را نیز به عنوان بخشی از مشکلات بنگاهی فعالان صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان برشمرد و بیان کرد: موضوع فعالیت واحدهای غیرمجاز نیز از دیگر مشکلات فعالان این صنعت است.

عدم اجرای بخش‌هایی از قانون بهبود محیط کسب و کار، دشواری‌های فراوانی را برای تولیدکنندگان رقم زده است

 

رئیس انجمن صنفی کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان خراسان رضوی از عدم اجرای بخشنامه‌های دولتی در زمینه بهبود محیط کسب و کار انتقاد کرد و این موضوع را عامل بروز مشکلاتی جدی برای تولیدکنندگان برشمرد.

احمد سلحشور در حاشیه نمایشگاه بین المللی دام و طیور در مشهد، در گفتگو با خبرنگار ما گفت: مباحث حوزه تأمین اجتماعی از جمله چالش‌های واحدهای تولیدی خوراک دام، طیور و آبزیان است؛ برای مثال طبق مصوبه دولت سازمان تأمین اجتماعی می‌تواند حسابرسی واحدهای تولیدی را در بازه زمانی یک سال گذشته انجام دهد اما حسابرسی برخی شرکت‌ها برای بازه زمانی پنج سال گذشته هم انجام می‎شود که این امر نیز مشکلاتی را برای این واحدهای تولیدی رقم زده است.

وی یکی دیگر از مشکلات واحدهای تولیدی را بحث مالیات دانست و خاطرنشان کرد: متأسفانه در چند سال گذشته علی رغم رکود شدید در این حوزه، مالیات‌های سنگینی از فعالان اقتصادی این بخش اخذ ‎شده است؛ سود واقعی کارخانجات تولید خوراک دام، طیور و آبزیان بین دو تا سه درصد است اما ضریب مالیاتی ما تاکنون 12 درصد بوده که با پیگیری‌های انجام شده قرار است این رقم به 6.5 درصد برسد.

عضو هیأت مدیره انجمن کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان ایران بحث نظارت‌های دامپزشکی را نیز مشکل دیگر واحدهای تولیدی برشمرد و افزود: ما با نظارت مخالف نیستیم و آن را حق و وظیفه حاکمیت می‌دانیم اما متأسفانه می‌خواهند این نظارت را بر گردن تولیدکنندگان بیندازند که معتقدیم این روند باید اصلاح شود.

سلحشور ادامه داد: پیش از  این نیز واحدهای تولیدی بر اساس توافق صورت گرفته، حقوقی را به دامپزشکان پرداخت می‌کردند اما بازنشستگان دامپزشکی شرکتی با نام «سبزه سلامت» راه‌اندازی کردند و در آن حقوق‌های نجومی و بالایی را برای دامپزشکان در نظر گرفته‌اند که واحدهای تولیدی توان پرداخت آن را ندارند.

وی با بیان اینکه یکی از عمده‌ترین مشکلات واحدهای تولیدی خوراک دام، طیور و آبزیان بحث کمبود نقدینگی است، تصریح کرد: متأسفانه حجم نقدینگی که ظرف چند سال گذشته به کارخانجات تزریق شده، رقم بسیار پایینی بوده و از طرفی نرخ سود بسیار بالایی داشته است و به همین دلیل نمی‌توانیم در زمینه صادرات با سایر کشورها رقابت کنیم زیرا تولید ما گران است؛ در حال حاضر کارخانجات ما با 30 درصد و به عبارتی کمتر از یک سوم ظرفیت خود فعالیت می‌کنند که راهکار اولیه برای برون رفت از وضعیت کنونی تزریق نقدینگی و کاهش نرخ سود بانکی است.

دستمزدهای بالای دامپزشکان، از مشکلات تولیدکنندگان خوراک دام است

عضو هیأت  رییسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی بالا بودن دستمزد دامپزشکان را از مشکلات تولیدکنندگان خوراک دام، طیور و آبزیان دانست.

مریم سراج احمدی در حاشیه نمایشگاه بین المللی دام و طیور در مشهد و در گفتگو با خبرنگار ما تصریح کرد: از طرفی این دامپزشکان غالباً تجربه کافی ندارند و در واقع کارایی خاصی برای واحدهای تولیدی فراهم نمی کنند و نیازهای واحدهای تولیدی را تامین نمی‌نمایند.

وی با اشاره به اینکه واحدهای تولیدی هنگام استخدام دامپزشکان باید تعهد محضری بدهند، خاطرنشان کرد: این در حالی است که دامپزشکان تعهدی نمی‎دهند که نیاز واحدهای تولیدی را برآورده کنند و این مسأله نیز مشکلاتی را ایجاد کرده است؛ انتظار داریم این تعهدها دو جانبه باشد تا نیاز تولیدکنندگان نیز برطرف شود.

مدیرعامل خوراک دام آفرین، بحث برگشت سرمایه را به عنوان یکی دیگر از مشکلات فعالان صنعت تولید خوراک دام، طیور و آبزیان عنوان کرد و افزود: در زمینه صادرات نیز در حال حاضر با مشکل مواجه هستیم، برای مثال کشور افغانستان برای واردات خوراک طیور از ایران عوارض سنگینی وضع کرده است که این امر باعث شده صادرات ما به افغانستان توجیه اقتصادی نداشته باشد.

روند خصوصی‌سازی در صنعت خوراک دام به کندی پیش می‌رود

عضو هیأت مدیره انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران، روند خصوصی‌سازی این صنعت در کشور را کند توصیف کرد و نبود زیرساخت‌های لازم را دلیل آن برشمرد.

کیوان استیری در حاشیه نمایشگاه بین المللی دام و طیور در مشهد و در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: در مسائل بنگاهداری تشکل‌ها جایگاه بسیار مهمی دارند و در بهبود تعاملات بین دولت و بخش خصوصی، نقش موثری ایفا می‌کنند.

وی ادامه داد: از نظر ملی نگاه‌های کلان در این بخش هنوز با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد و به عبارت دیگر سازمان‌هایی متأسفانه بخش خصوصی هم برای ورود به این عرصه نسبتاً جوان است و از حمایت و سرمایه اندکی برخوردار می باشد.

وی یادآور شد: در حال حاضر در یک دوره گذار هستیم و سازمان‌های دولتی تا حدودی در حال واگذاری بخشی از فعالیت‌های خود به بخش خصوصی هستند. اما در صنعت دام و طیور، همچنان بزرگترین بخش که مربوط به حیوانات مولد است، در دست دولت می باشد.

عضو هیأت مدیره انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران، روال واگذاری امور به بخش خصوصی را در این صنعت بسیار کند توصیف کرد و افزود: هنوز در این زمینه با استانداردهای جهانی فاصله داریم؛ با توجه به اینکه خصوصی‌سازی با روند مطلوبی پیش نمی‎رود، بخش خصوصی در مقایسه با سهم و توان دولت، اهرم‌های ضعیفی برای رقابت دارد.

استیری با اشاره به اینکه در دولت یازدهم تا حدودی ارتباط ما با جهان بهبود یافته است، تصریح کرد: اما آسیب‌هایی که در عرصه تجارت بین‌المللی وارد آمده، هنوز تا حدودی پابرجاست. در زمینه ارتباط با شرکت‎های جهانی، تأمین مواد اولیه مطلوب و ... نیز با مشکلاتی مواجه هستیم.

وی ادامه داد: باید در تولید، از دانش روز استفاده کنیم اما شرکت‌های خارجی برای ورود به ایران و انتقال این دانش دغدغه‌ها و نگرانی‎هایی دارند؛ مجموع این عوامل باعث می‌شود تا روند رشد صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان کند باشد و نتوانیم متناسب با مزیت‌های جفرافیایی و نسبی‌مان، در بازارهای جهانی حضور داشته باشیم.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی