چهل و یکمین نشست شورای گفت وگوی استان:خواسته های بخش خصوصی از کابینه دوازدهم

چهل و یکمین نشست شورای گفت وگوی استان:خواسته های بخش خصوصی از کابینه دوازدهم
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 26 مرداد 1396

چهل و یکمین  نشست شورای گفت وگوی استان:خواسته های بخش خصوصی از کابینه دوازدهم

رئیس اتاق ایران در چهل و یکمین نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی، با اشاره به اینکه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در طول  زمان روندی صعودی را طی کرده است از علی طیب نیا  وزیر سابق اقتصاد به عنوان  فردی که  باحضور مستمرش در این شورا ،آن را با نظم خاصی پیش برد یاد کرد و گفت:وی پایه ای قابل اتکا برای شورا بود .

به گزارش روابط عمومی اتاق مشهد رییس اتاق ایران  غلامحسین شافعی با اشاره به برنامه‌های اعلام‌شده مسعود کرباسیان گفت: آنچه ایشان اعلام کرده‌اند مایه امیدواری فراوان است همچنین با شناختی که از ایشان داریم، می‌دانم که فاصله میان گفتار و کردار ایشان زیاد نیست و می‌توانیم به‌زودی شاهد اجرای برنامه‌هایشان باشیم.

شافعی همچنین با اشاره به سابقه حضور کرباسیان در اتاق ایران هم گفت: دکتر کرباسیان مدتی نایب‌رئیس اتاق ایران بودند و از جنس فعالان اقتصادی هم محسوب می‌شوند. ایشان در جریان مسائل، مشکلات و فعالیت‌های بخش‌خصوصی هستند که این موضوع هم نکته مثبتی برای فعالان اقتصادی است.

رئیس پارلمان بخش خصوصی در ادامه، انتظارت و اولویت‌های این بخش را از وزارت اقتصاد بیان کرد.

تدوین برنامه اقتصادی دولت برای چهار سال آینده،میدان دادن به بخش خصوصی و واگذاری تصدی گریها و قرار گرفتن دولت در جایگاه اصلی که همان سیاستگزاری و نظارت است  از عناوینی بود که رییس اتاق ایران به عنوان انتظارات بخش خصوصی از کابینه دوازدهم نام برد.

شافعی  با عنوان اینکه  توجه به تولید ملی    به عنوان  موضوع اصلی  و اساسی کشور است  تاکید کرد توجه به تولید ملی از موضوعاتی است که مقام معظم رهبری نیز به آن توجه خاصی داشته اند.  

رییس پارلمان بخش خصوصی، صادرات ، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و تعامل با اقتصاد جهانی را یکی از اقدامات مهم در کشور عنوان کرد و ادامه داد: دلیل کاهش شدید تقاضای داخلی از سوی مصرف داخلی و نبود قدرت خرید جامعه که به عقیده برخی کارشناسان هنوز کمتر از ۱۰ سال پیش بوده، لازم است تا ضمن شناسایی ظرفیت‌های داخلی و حمایت از آن، صادرات به عنوان اولویت موردتوجه جدی قرار گیرد و با اعمال سیاست‌های تشویقی و حمایت به عنوان نوک پیکان حرکت توسعه اقتصادی کشور به آن توجه شود.

شافعی با اشاره  به اصل عدالت مالیاتی  اظهار داشت : عدالت مالیاتی بسیار مهم و مورد توجه است و بخش خصوصی خواهان حذف تمام معافیت‌های مالیاتی ا برای رسیدن به عدالت اجتماعی می باشد.

وی  تصریح کرد:بهبود فضای کسب وکار اصل و اساس آینده اقتصاد  کشور در جذب سرمایه گزاری خارجی  و توسعه سرمایه گزاری و بستر امنی برای توسعه اقتصادی کشور می باشد.

در ادامه استاندار خراسان رضوی استاندار خراسان رضوی با بیان این که حمایت از تولید و اشتغال در استان با جدیت دنبال می شود؛ گفت: پنجره واحد در کارگروه زیربنایی پیشنهاد و تصویب شد که کار خود را به صورت آزمایشی آغاز کرد و در هفته دولت این پنجره به صورت رسمی به بهر برداری خواهد رسید.
رشیدیان ادامه داد: تحقق این مهم  برای بخش خصوصی و بهبود فضای کسب و کار بسیار مهم بوده و پاسخگویی به استعلامات با زمان کمتری رو به رو خواهد بود.
وی به سفر وزیر نیروی ترکمنستان به مشهد مقدس اشاره و  تصریح کرد: در این سفر مشکل صادرکنندگان و فعالان اقتصادی استان در تاجیکستان، مطرح شد و مقرر شد جلسه بعدی کمیسیون مشترک در این کلانشهر  برگزار شود تا بتوان فضای نامناسبی که برای فعالان اقتصادی وجود دارد را اصلاح کرد.
استاندار خراسان رضوی با بیان این که در سفر سفیر ایران در هند به مشهد نیز  در خصوص ظرفیت های اقتصادی و ترانزیت و گردشگری مذاکراتی صورت گرفت؛ گفت: با ایالت حیدر آباد هند فعالیت های خود را گسترش خواهیم داد و از مسئولان بخش خصوصی برای این منظور استفاده می کنیم.
رشیدیان افزود: در همین راستا سفیر ایران در قزاقستان نیز هفته آینده به مشهد مقدس سفر می کند و نشستی را با بخش خصوصی استان خواهد داشت.
وی به آغاز دور جدید سفرهای خود به شهرستان های استان اشاره و تاکید کرد: موضوع سفرهای شهرستانی، توزیع سهم استانی اقتصاد برای هر شهرستان بوده است که باید بخش خصوصی نیز این سفرها را داشته باشد و مشارکت کند که بتوان در شهرستان ها جمع بندی مناسبی برای یک سال هر شهر داشته باشیم.
استاندار خراسان رضوی ادامه داد: در این سفرها برنامه ای که باید در هر شهرستان دنبال کرد و هماهنگی هایی که باید برای افزایش تولید و صادرات دنبال شود را در هر منطقه مشخص کنیم.
رشیدیان عنوان کرد: در کنار این مساله، نکته مهم دیگر این است که در این سفرها اختیاراتی که می بایست به شهرستان ها تفویض شود باید مشخص شود تا هر شهرستان در چارچوبه خود تصمیم گیری نماید.
وی با اشاره به مساله سهم تسهیلات رونق تولید و بازسازی واحدهای تولیدی استان، یادآور شد: تاکنون 222 واحد از خراسان رضوی در سامانه بهین یاب ثبت نام کرده اند که مورد تایید واقع شده است.
استاندار خراسان رضوی گفت: سهم استان 240 بنگاه با 480 میلیارد تومان است که امیدواریم این تسهیلات هر چه سریع تر برای احیای این واحدها مورد استفاده قرار گیرد.
رشیدیان تصریح کرد: برای پرداخت ها همراه با یارانه های دولتی و کاهش سود تسهیلات، رقمی تقریبا 5 برابر اعتبار سال 92 و 93 را با هماهنگی شورای بانک های استان پیش بینی کرده ایم که باید برای این مساله دستورالعملی تنظیم شود که توزیع آن بر اساس نیاز واحدها به لحاظ جغرافیایی، ضرورت و نیاز، دیده شود.
وی با بیان این که در خراسان رضوی تمام هم و غم این است که هیچ دوگانگی بین بخش های  دولتی و خصوصی نباشد اظهار امیدواری کرد: در دولت دوازدهم همکاری بین بخش خصوصی و دولت تقویت شود و سرعت بیشتری یابد.
استاندار خراسان رضوی نقش بخش خصوصی را در اقتصاد استان تعیین کننده دانست و تاکید کرد: باید از ظرفیت این بخش در راستای رونق تولید و اشتغال پایدار استفاده کرد.

در پایان جلسه شورا مصوبات و توافقات صورت گرفته در دبیر خانه شورای گفت و گو در خصوص اوراق تسویه خزانه ااز سوی علی اکبر لبافی رییس دبیر خانه شورا ارایه گردید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی