در کمیسیون سرمایه¬گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی خراسان رضوی مطرح شد : ضرورت هدفمندسازی دارایی‌های مادی ومعنوی برای رسیدن به سرمایه¬گذاری پایدار

در کمیسیون سرمایه¬گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی خراسان رضوی مطرح شد : ضرورت هدفمندسازی دارایی‌های مادی ومعنوی برای رسیدن به سرمایه¬گذاری پایدار
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : شنبه ، 14 مرداد 1396

در کمیسیون سرمایه ­گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی خراسان رضوی مطرح شد :

ضرورت هدفمندسازی دارایی‌های مادی ومعنوی برای رسیدن به سرمایه­گذاری پایدار

 

هفدهمین جلسه کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی خراسان رضوی به موضوع «بررسی شاخص­های اثرگذار در تعریف یک فرصت سرمایه­گذاری پایدار و اشتغال­زا» و همچنین «تحلیل تغییرات در ماهیت و محتوی مدل‌های سرمایه­گذاری» اختصاص داشت.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، جواد باقری رئیس این کمیسیون در ابتدای این نشست با بیان اینکه دولت تلاش و عزمی جدی برای تحقق برنامه­های سرمایه­گذاری و اشتغال در استان­ها دارد، گفت: تدوین فرصت­ها و پیش­بینی مدل­های سرمایه­گذاری پایدار، به توسعه اشتغال و کاهش بیکاری می‌انجامد. از سوی دیگر، جذب حداکثری منابع محدود، برای تامین لااقل بخشی از نیازهای فراوان استان، یک ضرورت است که باید با همراهی و همگرایی بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی این خطه، محقق شود.

در ادامه این نشست مدیر شرکت پایا صنعت آفتاب شرق گزارشی را از «سرعت تحقق سرمایه‌گذاری در ایران در مقایسه با کشورهای پیشرفته» ارائه کرد و گفت: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که این روند در کشور ما کندتر است. اما رویکرد موفقیت‌آمیزی که کشورهای پیشرفته جهان اتخاذ کرده‌اند، ایجاد شرکت­های کوچک و خلاق در کنار شرکت­های بزرگ بوده است که باعث شده تا گام­های مهمی از سوی آن‌ها در جهت تحقق نوآوری و ارتقای فن­آوری برداشته شود.

وی ادامه داد: مهم‌ترین مزایای این شرکت­های کوچک؛ چابکی و انعطاف­پذیری و همچنین بازگشت سریع سرمایه توسط آن‌هاست.

*نگاهی به زیرساخت‌های لازم برای شکل‌گیری ظرفیت‌‌های سرمایه‌گذاری

راضیه علیرضایی رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت خراسان رضوی نیز با اشاره به ده‌برابر شدن سرمایه‌گذاری در خراسان رضوی در طی 4 سال گذشته، به زیرساخت‌های لازم برای شکل‌گیری ظرفیت‌‌های سرمایه‌گذاری اشاره کرد و گفت: سرمایه­گذاری در حقیقت یک پدیده نرم و موزون است که بروز هرگونه ناهنجاری بدان آسیب وارد می‌کند. به بیان بهتر، جو حاکم بر فضای عمومی جامعه و اجماع نظر نهادها ‎و ساختارهای مختلف در عرصه‌های گوناگون، بستر سرمایه­گذاری را متاثر از خویش می‌سازد.

 علیرضایی با بیان اینکه محور توسعه و سرمایه­گذاری پایدار در کشور بخش صنعت است، افزود: صنعت رقابت‌پذیر، باید مجهز به تکنولوژی و دانش روز باشد و در این راستا در خراسان رضوی نیز کوشیده‌ایم تا از ظرفیت­های علمی و پژوهشی درون کشور و استان برای ارتقای این بخش بهره بجوییم. بررسی‌های ما نشان می‌دهد که صنایع تاثیر بیشتری بر اشتغال غیرمستقیم دارند و همین امر اهمیت توجه به این بخش را دوچندان می‌کند.

وی با تاکید بر ضرورت نوسازی صنایع، خواستار ایجاد کارگروهی ذیل ساختار کمیسیون سرمایه‌گذاری شد تا در آن یک رویکرد واحد برای این منظور تدوین شود و این موضوع را با برنامه‌ریزی جامعی در استان پیش ببرد.

* اهمیت هدفمند کردن دارایی­های مادی و معنوی برای تحقق سرمایه‌گذاری پایدار

اما در ادامه این نشست، هر کدام از اعضا به بیان آرا و دیدگاه‌های خود حول محور دستور کار نشست پرداختند. علی مغانی رئیس اتحادیه صنعت چاپ مشهد بیان کرد: بالا بودن هزینه­های سربار تولید در استان، فضای فعالیت­ها را سخت کرده است؛ به همین منظور پیشنهاد می­شود مدیران استان با بررسی و الگوبرداری از استان­های موفق­تر در حوزه جذب سرمایه‌گذاری،ارتقای فضای کسب و کار استان و... اقدامات لازم را صورت دهند.

تقوایی، رئیس دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری خراسان رضوی نیز در همین رابطه گفت: با هماهنگی­ با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مقرر شده است تا سه صندوق برای تحقق ایده­های جسورانه با سرمایه­ای معادل 20 میلیارد تومان در استان ایجاد شود. همچنین مقرر است تا مراکز نوآوری نیز در شهرستان­های این خطه ایجاد شود و در این راستا اولین مرکز در نیشابور مستقر گردید. وی همچنین با تاکید بر اهمیت اولویت‌بندی رسته فعالیت­های صورت گرفته در این حوزه و آمادگی استانداری برای مشارکت در تحقق اولویت­های تدوین شده گفت: از مزایای این اولویت­بندی، هدایت سرمایه­ها در راستای ایجاد اشتغال موثر در جامعه است.

دکتر ملک­الساداتی عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد نیز در ادامه، شاخص‌های سرمایه‌گذاری پایدار را این چنین برشمرد: قابلیت فروش پروژه، رقابتی بودن قیمت محصول، رقابت­پذیری آن در بازارهای جهانی و... .

 وی عنوان کرد: رویکردی که ایجاد اشتغال در کشورمان را صرفا به موضوع سرمایه‌گذاری منوط کرده، باید عوض شود و از سرمایه­گذاری نباید صرفاً به عنوان راهی برای افزایش اشتغال یاد کرد.

خانم بصیری، دبیر کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی استان نیز در همین خصوص عنوان کرد: تهیه الگوریتم سرمایه‌گذاری با تمرکز بر توسعه صنعتی در استان، فرصت ارزشمندی  برای همکاری و بسط این موضوع در شرق کشور است. در این راستا براساس مصوبه قبلی کمیسیون با منطقه آزاد چابهار، به منظور انجام مطالعات و پژوهش‌های علمی جهت تهیه نقشه راه توسعه اقتصادی شرق کشور توافق کرده‌ایم.

در پایان نشست آقای باقری رئیس این کمیسیون در جمع‌بندی مباحث مطرح شده، بیان کرد: برای رسیدن به یک سرمایه­گذاری پایدار نیاز به توافقی جامع بر سر هدفمند کردن دارایی­های مادی و معنوی است و استراتژی­های جذب سرمایه نیز باید بر همین مبنا شکل گیرند. تحقق این روند در استانمان، نیازمند همراهی مدیران استانی است.

این گزارش حاکسیت، تشکیل کارگروه تعیین شاخص­های اثر گذار بر فرصت‌های سرمایه‌گذاری پایدار و اشتغال استان ذیل کمیسیون سرمایه­گذاری اتاق با ساختاری متشکل از دستگاه­های دولتی ذی‌ربط، تشکل­های بخش خصوصی، فعالان اقتصادی و کارآفرینان و همچنین مطالعه، بررسی و تصویب الگوریتم جذب سرمایه­گذاری با مشارکت دفتر جذب و حمایت از سرمایه­گذاری استانداری، مرکز خدمات سرمایه­گذاری خارجی و دفتر توسعه و انتقال فناوری دانشگاه، از مصوبات هفدهمین جلسه کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی خراسان رضوی بود.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی