شروط جدید قانون مالیات‌های مستقیم برای بهره‌مندی فعالان اقتصادی از تخفیف‌ها و معافیت‌ها

نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : شنبه ، 31 تير 1396

شروط جدید قانون مالیات‌های مستقیم برای بهره‌مندی فعالان اقتصادی از تخفیف‌ها و معافیت‌ها

 

کارگاه آموزشی تخفیف‌ها و معافیت‌های مالیاتی ماده132 قانون مالیات‌های مستقیم (اصلاحیه مصوب 31تیرماه 94) و آئین نامه اجرایی مرتبط با این بخش، دوشنبه 26 تیرماه با حضور جمعی از فعالان اقتصادی و نمایندگان اداره کل امور مالیاتی خراسان رضوی در محل مرکز آموزش و پژوهش اتاق بازرگانی خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ حسین نیروبخش نماینده سازمان امور مالیاتی در هیأت های حل اختلاف استان در تشریح محتوای این کارگاه عنوان کرد: اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم، 31تیرماه 94 به تصویب رسید، در این قانون تغییراتی رقم خورده که مصداق آن را در ماده 132 شاهد هستیم. از آنجایی که قانون مذکور از ابتدای سال 95 اجرایی شده، مؤدیان مالیاتی برای پُر کردن اظهارنامه‌های مالیاتی خود باید با این تغییرات در نص قانون آشنا می شدند و کارگاه مذکور نیز با همین هدف برگزار شد.

وی ادامه داد: در ماده 132 قانون مالیات های مستقیم، بخشی از معافیت های مالیاتی مورد اشاره قرار گرفته است. از آنجایی که شماری از فعالان اقتصادی مشمول معافیت‌هایی در قانون پیشین می شدند، با اجرایی شدن شکل جدید قانون، دغدغه ها و ابهاماتی برای آن ها پیش آمد که در این کارگاه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی ابهامات موجود را ناشی از عدم اشراف فعالان اقتصادی به چند و چون قانون عنوان کرد و افزود: از این جهت، برگزاری دوره مذکور بسیار مؤثر بود و تلاش کردیم در مدت زمان تعیین شده برای آن، به همه سؤالات و دغدغه های حاضران پاسخ بگوییم.

نماینده سازمان امور مالیاتی در هیأت های حل اختلاف استان، یکی از شاخص‌ترین ابهامات در این بخش را مربوط به تفسیر متفاوت دستگاه مالیاتی و فعالان اقتصادی از واژه «سرمایه گذار» عنوان کرد و گفت: این روند با توجه به تغییرات در متن قانون معمول است و باید تلاش کنیم تا شفاف‌ترین تفسیر از قانون را به جامعه ارائه نماییم. در این راستا در این کارگاه نیز تمامی قوانین، احکام، بخشنامه‌ها و آیین نامه های مرتبط به فعالان اقتصادی ارائه شد و برداشت های متناقض، اصلاح گردید.

نیروبخش، آشنایی فعالان اقتصادی با زوایای مختلف قوانین مالیاتی را عاملی برشمرد که باعث می شود تا حقوق مؤدیان تضییع نگردد.

وی عنوان کرد: نفحات این رویکرد آگاهی بخش، دستگاه مالیاتی کشور را نیز منتفع می سازد چرا که میزان ارجاع پرونده ها به هیأت های رسیدگی کاهش یافته و در مجموع سیستم مالیاتی کشور به سوی شفاف سازی هر چه بیشتر حرکت می کند.

 این مقام مسؤول ابراز امیدواری کرد که برگزاری این جنس کارگاه ها در بازه‌های زمانی مناسب‌تری، در آینده، تداوم یابد تا مؤدیان هر چه بیشتر با حقوق خود و مزایای موجود در قوانین مالیاتی کشور آشنا شوند.

*شروط مهم و حساس قانون برای تخصیص معافیت مالیاتی

اما سید مصطفی شامل، مشاور مالیاتی اتاق بازرگانی و یکی از مدرسان این کارگاه آموزشی، در خصوص برنامه مذکور گفت: در ماده 132 قانون مالیات های مستقیم، برای اشخاص حقوقی و تعاونی ها (از زمانی که پروانه بهره برداری واحد تولیدی خود را از مراجع ذی صلاح دریافت می‌کنند) معافیت های مالیاتی درنظر گرفته شده است. در نسخه پیشین این قانون، فعالان اقتصادی با شروط متفاوت و در بازه های گوناگون می توانستند از این معافیت ها در مناطق محروم، برخوردار و شهرک های صنعتی بهره بگیرند. همین شروط و بازه های زمانی در قانون جدید(مصوب سال 94) تغییر کرده و معافیت ها به نفع بخش خصوصی افزایش یافته است.

وی ادامه داد: همچنین در قانون جدید امکانات و تسهیلاتی هم برای سرمایه گذاران خارجی مدنظر قرار گرفت تا انگیزه جذب سرمایه خارجی را برای فعالان اقتصادی بیشتر کند.

شامل یادآور شد: اما در مجموع بهره مندی از همه این ظرفیت ها، مشروط به آن است که فعالان اقتصادی در موعد مقرر اظهارنامه های مالیاتی خود را تسلیم کنند.

وی متذکر شد: متأسفانه در گذشته شاهد بودیم که بعضی افراد به زعم اخذ معافیت مالیاتی، واحد تولیدی خود را در یک نقطه محروم ایجاد می کردند و با این تصور که دیگر معافیت برای آن ها قطعی شده، از ارائه اظهارنامه سر باز می زدند اما در ادامه با برگ تشخیص های سنگین مالیاتی مواجه می شدند چرا که این شرط مهم قانون را رعایت نکرده بودند. متأسفانه جهل به قانون نیز رافع مسؤولیت نیست و از این حیث بعضی از این افراد، خسران های بزرگی را متحمل شده اند.

وی برگزاری این کارگاه آموزشی را اقدامی در جهت آگاه سازی فعالان اقتصادی از ظرایف قانون عنوان و خاطر نشان کرد: آشنایی افراد با حقوق و تکالیف قانونی شان باعث می شود تا مرتکب تخلف نشده و در مقابل از مزایای موجود در این بخش نیز بهره مند شوند.

*در خصوص پیچیدگی های قانون شفاف سازی کردیم

علیرضا شریعتی ایوری، حسابرس ارشد مالیاتی اداره کل امور مالیاتی استان نیز که دیگر مدرس این کارگاه آموزشی بود، در خصوص آموزش ها و نکات مطرح شده در این جلسه بیان کرد: تمرکز این دوره بر بیان تفاوت های موجود در یکی از بندهای قانون قدیم و جدید مالیات های مستقیم بود و در ادامه نیز دغدغه های فعالان اقتصادی در مواجهه با هیأت های حل اختلاف مالیاتی مطرح شد.

وی اذعان کرد: تبعاً قانون جدید پیچیدگی هایی دارد که تلاش شد در این نشست مورد بحث قرار گیرند و تا حد ممکن در خصوص آن ها شفاف سازی شود.

این مقام مسؤول ادامه داد: زمان برگزاری این دوره تقریباً با پیک کاری مدیران و حسابرسان مالی در بخش خصوصی همزمان شده بود و می توانست تغییر پیدا کند. در عین حال دغدغه اتاق بازرگانی برای آموزش فعالان اقتصادی قابل تحسین است و دستگاه مالیاتی استان نیز از این رویکرد استقبال می کند.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی