عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد خبر داد افزایش صادرات به کشورهای آسیای میانه و افغانستان

نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : يک شنبه ، 25 تير 1396

عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد خبر داد

افزایش صادرات به کشورهای آسیای میانه و افغانستان

 

عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد از افزایش صادرات استان به افغانستان و کشورهای آسیای میانه خبر داد و گفت: ما به بازارهای دور نیز دسترسی پیدا کرده‌ایم. ما در حوزه کشاورزی صادرات خوبی داریم که به قوت خود باقی است و صادرات معدنی ما نیز وضعیت خوبی دارد. 

 

محمدحسین روشنک در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه خراسان با اشاره به کاهش میزان صادرات استان به کشور تاجیکستان عنوان کرد: کشور تاجیکستان به جهت همزبانی و اشتراکات فرهنگی با ایران مرکز مبادله‌ای بین کشورهای آسیای میانه بود و  ترمینالی برای مراودات تجاری محسوب می‌شد، به طوری که حجم قابل توجهی از صادرات استان در سال به تاجیکستان بود.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر رابطه موجود بین ما و این کشور به صمیمیت گذشته نیست و وقتی این رابطه نباشد، شرایط تعامل تجاری سخت‌تر می‌شود. در حال حاضر مبادلات تجاری ما سخت‌تر شده و به همین جهت از وزارت امور خارجه تقاضا داشته‌ایم که پیگیری داشته باشد و سوء‌تفاهم‌های پنهان را رفع کند. مردم تاجیکستان به مردم ایران متقابلا احترام می‌گذارند.

 

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی با بیان اینکه حجم صادرات ما به کشور تاجیکستان بسیار بیشتر از مقدار امروز بوده است، گفت: در حال حاضر شاید میزان صادرات ما به کمتر از یک‌سوم رسیده باشد. بیشتر صادرات ما به این کشور مواد غذایی، سیمان، مصالح ساختمانی و... است. این صادرات امروز هم انجام می‌شود ولی آن میدان گذشته وجود ندارد و از این بابت نگران هستیم. 

 

روشنک اضافه کرد: با این حال در مجموع صادرات ما افزایش داشته و هنوز هم روند افزایشی خود را حفظ کرده است. به عنوان نمونه سال گذشته با وجود همه مشکلات حجم قابل توجهی در میزان صادرات ما افزایش وجود داشت. به طور کلی صادرات ما به افغانستان و کشورهای آسیای میانه افزایش یافته و به بازارهای دور نیز دسترسی پیدا کرده‌ایم. ما در حوزه کشاورزی صادرات خوبی داریم که به قوت خود باقی است و صادرات معدنی ما نیز وضعیت خوبی دارد. 

 

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای افزایش صادرات استان بیان کرد: در تلاش هستیم این صادرات افزایش یابد و امیدواریم امسال نیز این فرایند به شکلی موفق‌تر عمل کند. باید در این زمینه سنجیده عمل کرد چون تجارت نیازمند روانی و سنجیده عمل کردن است. با این حال نباید بازارهای سنتی و مرغوب را از دست داد. 

 

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی تاکید کرد: تجارت با کشورهای پس از زمانی که تحریم‌های بین‌المللی به اوج خود رسید، دو برابر نیازمند زمان است. ما روال تجارت را پیدا کرده‌ایم ولی قیمت تمام شده کالا بالا رفته است. وقتی قیمت کالاهای ایرانی بالا رود، هر چقدر تعرفه‌ها افزایش پیدا کند، باز هم به مشکل می‌خوریم چون این مسایل ناشی از دوره تحریم‌ها بوده است

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی