سرپرست دفتر کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی مطرح کرد: ارائه سه راهکار عملیاتی از سوی این دفتر برای عبور از بحران کم‌آبی در بخش کشاورزی

نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 22 تير 1396

سرپرست دفتر کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی مطرح کرد:

ارائه سه راهکار عملیاتی از سوی این دفتر برای عبور از بحران کم‌آبی در بخش کشاورزی

 

دفتر کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی از ابتدای سال ۱۳۹۶ و با توجه به تأکیدات مهندس شافعی، ریاست اتاق ایران با رویکرد جدیدی فعالیت خود را آغاز کرده است. این مجموعه تخصصی، ضمن آسیب شناسی شیوه‌های تصمیم گیری، رسیدگی به موضوعات و حل مشکلاتی را در دستور کار خود قرار می‌دهد که بخش کشاورزی و کشاورزان با آن دست به گریبان هستند. تلاشی که فراتر از برگزاری نشست های تخصصی و مشورتی است و رویکردهای عملیاتی و اجرایی را پیگیــری می‌کند.

اقدامات مؤثر این دفتر در دوره اخیر بهانه گفتگوی ما با ناصر صادقی، مـدیر این دفتر شد:

*برگزاری یک همایش با نتایجی کاربردی

این مقام مسئول، در ابتدای صحبتمان از رسالت‌هایی می‌گوید که این ساختار تخصصی در دست پیگیری دارد و توأمان اقداماتی که در این راستا انجام می‌گیرد را این گونه تشریح می‌کند: دفتر کشاورزی در اجرای ماده یک قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار، مسائل مربوط به کشاورزی، آب، منابع طبیعی و صنایع غذایی را در اولویت برنامه های اجرایی خود قرارداده است.

وی ادامه می‌دهد: برای نمونه، هفته گذشته، همزمان با حضور «پروفسور محمد پسرک‌لی» دانشمند برجسته ایرانی و متخصص تنش های آبی و گیاهی در مشهد، این دفتر با همکاری واحد آموزش اتاق، همایشی را برای طرح موضوعات مرتبط با خشکسالی و تنش های آبی و گیاهان برگزار نمود که به بررسی راهکارهای مقابله با کم آبی و شور آبی در کشور می ‌پرداخت و از ضرورت تولید محصولاتی می‌گفت که ضمن داشتن کیفیت و کمیت بیشتر، آب کمتری مصرف می‌کنند.

وی ادامه داد: نتیجه ای که از ماحصل موضوعات مطرح شده در این همایش حاصل آمد، در قالب گزارشی به مسئولان تقنینی و اجرایی ارائه خواهد شد. ما به آن‌ها از راهکارهایی خواهیم گفت که به رونق فعالیت های بخش کشاورزی در شرایط اقلیمی و اقتصادی موجود می‌انجامد. البتّه می دانیم که ارائه راهکار به معنی آن نیست که پیش‌تر این دغدغه‌ها مطرح نشده، بلکه در تأیید همه پیگیری‌های صورت گرفته در ادوار گوناگون، تلاش می‌کنیم بر اقداماتی پا بفشاریم که رویکردهای علمی درست را به عنوان راه حل عبور از بحران در دستور کار قرار می‌دهند.

*پیشنهاداتی برای اصلاحات اساسی در جهت عبور از بحران

صادقی، راهکارهای پیشنهادی دفتر کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی را چنین تشریح کرد: تغییرات اصلاحی در مدیریت و توجه بیشتر به آموزش می‌تواند زمینه‌ساز تحول در این حوزه شود. البته که در شرایط حاضر، ضرورت توجه به این دو مورد در تمامی امور کشورمان الزامی است.

وی گفت: اصلاح مدیریت و توجه به آموزش مواردی بدیهی است و معجزه علمی خارق‌العاده ای به شمار نمی‌آید اما در مجموع همین تاکید به اجرای درست و گسترده آن، امری است که باید آن‌قدر تکرار شود تا عزم و اراده کافی در مردم و مسئولان را برای تحقق آن به‌وجود آورد.

وی به تجارب موفق دیگر کشورها در این حوزه نیز اشاره کرد و متذکر شد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته و توسعه یافته قانون همه را موظف کرده تا پنج درصد از بودجه و اعتبار هر پروژه‌‌ای را به امر آموزش در مورد موضوعات همان پروژه اختصاص دهند و حتی اگر اساتید دانشگاه که از مدارج عالی برخوردارند، وارد پروژه ای می شوند؛  قانون آن‌ها را به طی کردن دوره های آموزشی روز مجبور می‌کند، در این میان، دیگر افراد با مدارک و سواد کمتر که جای خود دارند. در این میان، مدیران، اساتید و دانشجویان، با آنکه از این موضوعات مطلعند اما خود را موظف به حضور و مشارکت می‌دانند به این امید که مطالب جدیدی مطرح شد و بتوانند از آن بهره ای ببرند.

وی خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد در کشور ما نیز باید همین رویه دنبال شود. قطعا کارآمدترین راهکارها نیازمند صرف زمان است و یک‌شبه نمی توان گره از مشکلاتی کشور که در طول دهه‌ها ایجاد شده‌اند. در این راستا، باید نظام مدیریت در مسیر اصلاح قرار گیرد و آموزش های نوین اشاعه بیشتری پیدا کند.

صادقی بیان کرد: توصیه دفتر کشاورزی برای ارتقای وضعیت موجود در این حوزه، توجه به سه امر مهم است. اول، انجام اقداماتی برای تقویت و احیای خاک، در گام بعد پیگیری فعالیت هایی که به افزایش بهره وری از آب به روش‌های مختلف بیانجامد و نهایتا انجام اصلاحی بر روی گیاهان تا بتوانند با محدودیت های به وجود آمده سازگاری یابند و با مصرف آب کمتر، مقدار محصول بیشتر با کیفیت بالاتر تولید کنند. این اقدام از طریق غربالگری و شناسایی گونه ها و یا اصلاح ژنتیکی، میسر خواهد بود.

وی ادامه داد: دفتر کشاورزی اتاق بازرگانی معتقد است که دولت باید برای تأمین امنیت غذایی مردم باید بر روی موارد ذکر شده سرمایه گذاری کند تا به تدریج بتوان با نوین سازی کشاورزی و افزایش بهره وری، ضمن تامین اشتغال لازم برای فارغ التحصیلان رشته های مرتبط، میزان بهره وری اقتصادی از واحد حجمی آب مصرفی را نیز افزایش داد.

صادقی ابراز امیدواری کرد: برگزاری همایش اخیر، بستر همکاری های ارزشمندی را برای استفاده و مدیریت هرچه بهتر از آب جهت آبیاری فضای سبز فراهم کرد و مقرر شد با اختصاص فضایی جهت ارائه دستاوردهای علمی مرتبط با این موضوع، گونه های مناسبی نیز برای شهرمان انتخاب شوند که ضمن تأمین زیبایی، نقش مناسبی همدر تامین سلامت زیستی شهر ایفا کنند. شهرداری مشهد این امور را در دستور کار قرار داده و از این حیث خوشحالیم که دفتر کشاورزی اتاق توانسته نقش مؤثر خود را ایفا کند.

وی خاطر نشان کرد: این دفتر همچنین طرح های دیگری در زمینه های صادرات محصولات کشاورزی، توسعه کشت های گلخانه ای در مناطق محروم مرزی، ایجاد سپاه سلامت محصولات و مواد اولیه صنایع غذایی و تلاش برای ترویج فرهنگ صرفه جویی در مصرف آب های منایع زیرزمینی را در دستور کار خود دارد که برخی در مرحله پیشنهاد پروپوزال و شماری نیز در فاز تدوین طرح هستند.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی