رئیس اتاق بازرگانی ایران: رسالت بخش خصوصی در واکاوی علل توسعه نیافتگی از دولت کمتر نیست

نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : شنبه ، 17 تير 1396

رئیس اتاق بازرگانی ایران:

 

رسالت بخش خصوصی در واکاوی علل توسعه نیافتگی از دولت کمتر نیست

 

 رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: رسالت بخش خصوصی در بررسی توسعه نیافتگی کشورو واکاوی نقاط ضعف و قوت فعالیتهای اقتصادی٬ کمتر از دولت نیست

 

به گزارش روابط عمومی اتاق مشهدغلامحسین شافعی پنجشنبه شب در جشن روز ملی صنعت و معدن در محل نمایشگاه بین المللی مشهد افزود: اکنون در فضای متفاوتی نسبت به گذشته قرار داریم و آن چه به طور مکرر در انتخابات اخیر به گوش مردم رسید، سخن از تغییر و تحول و حرکت های اقتصادی پیشرو بود که باعث ایجاد امید در جامعه شد.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به تغییر، برنامه نیاز است، افزود: قبل از انقلاب پنج برنامه توسعه در کشور اجرایی شد و بعد از انقلاب نیز تاکنون پنج برنامه توسعه اجرا شده است و اکنون در برنامه ششم توسعه قرار داریم.

شافعی اظهار کرد: برای دستیابی به تغییر و تحول در وضعیت اقتصادی کشور لازم است با کمی تامل از خود سئوال کنیم که چرا پس از نیم قرن اجرای برنامه های توسعه ای و حرکت در مسیر توسعه هنوز وضعیت اقتصادی فعلی کشور تغییری نسبت به گذشته نداشته و متناسب با توسعه سایر کشورها پیش نرفته است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: ما نیازمند یک بینش و دانش فراگیر و عمیق و دقیق هستیم که روند این تغییرات و توسعه و حرکت های اقتصادی در کشور و سایر نقاط جهان را مورد بررسی قرار دهد و در این زمینه تشک لهای بخش خصوصی رسالت مهمی دارند.

وی بیان کرد: در یک بررسی اجمالی متوجه می شویم که یکی از عوامل نرسیدن به توسعه اقتصادی در کشور، عدم دستیابی به توسعه صنعتی است و بخش صنعت نتوانسته همگام با با توسعه صنعتی سایر کشورها حرکت کند.

شافعی اظهار کرد: باید این حقیقت را بپذیریم که توسعه صنعتی خود به خود ظهور پیدا نمی کند بلکه نیازمند یک توسعه بلندمدت است که در این زمینه دولت، بخش خصوصی و مجلس شورای اسلامی باید همسو و همزمان حرکت کنند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به برخی موفقیت ها در دهه های گذشته برای توسعه اشتغال در کشور گفت: از سال 1375 تا سال 1388 نزدیک به پنج میلیون و 900 هزار شغل در کشور ایجاد شده که نسبت به مدت مشابه سال های قبل یک رکورد به شمار می رود.

شافعی افزود: ضروری است که در برنامه های جدید چگونگی رسیدن به این میزان توسعه اشتغال در دهه مذکور مورد بررسی قرار گیرد تا بتوان از آن برای کاهش نرخ بیکاری در شرایط فعلی بهره گرفت.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه بخش خصوصی می تواند نقش مهمی در توسعه کشور ایفا کند، افزود: عامل هایی مانند بهره بانکی، مالیات، تعرفه های گمرکی ابزاری برای رسیدن به توسعه هستند و باید با بهره گیری مناسب از این عامل ها در تعامل با دولت و مجلس به توسعه دست یافت.

شافعی افزود: خوشبختانه از بخش خصوصی خواسته شده است که معیارهای خود را برای تعیین وزرای اقتصادی جدید به دولت ارائه کند و در کاهش تصدی گری دولت آینده و چابک سازی آن با دولتمردان وارد گفت و گو شود و این مهم نشان دهنده تلاش برای ایجاد تعامل سازنده برای رسیدن به وحدت و همدلی بین دولت و بخش خصوصی است.

در این مراسم از تولیدکنندگان نمونه در بخشهای مختلف صنعتی٬ خادمان صنعتی و پیشکسوتان حوزه صنعت و معدن خراسان رضوی با حضور رئیس اتاق بازرگانی ایران٬ معاون وزیر صنعت معدن و تجارت٬ استاندار خراسان رضوی٬ نائب رئیس خانه صنعت معدن و تجارت ایران و جمعی از مسئولان استانی تقدیر  شد.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی