ایجاد وزارت راه و حمل و نقل یک ضرورت است اگر....

نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : دوشنبه ، 22 خرداد 1396

ایجاد وزارت راه و حمل و نقل یک ضرورت است اگر....

 

گفتگوی دکتر مجتبی بهاروند، نایب رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، لجستیک و گمرک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با پایگاه خبری اتاق ایران در ارتباط با ایجاد وزارت راه و حمل و نقل:

 

ادغام وزارت مسکن و شهرسازی با وزارت راه و ترابری از ابتدا اشتباه بود زیرا این دو وزارت به دو حوزه کاملاً متفاوت مربوط هستند و  بخش راه و ترابری کاملاً زیر سایه مسکن و شهرسازی قرار گرفت.

 

از دیگر سو، ادغام دو یا چند دستگاه زمانی مؤثر است که دستگاه ها را از بدنه سنگین و فربه رها کند و به سمت چابکی ببرد اما ادغام این دو وزارتخانه عملاً چیزی از بدنه سنگین آنها کم نکرد

 

‼️البته پیش از ادغام وزارت راه و ترابری نیز بخش حمل‌ونقل کاملاً زیر سایه بخش راه قرار داشت و به آن توجه نمی‌شد.

 

جداسازی و تفکیک وزارت راه و شهرسازی، و تشکیل دو وزارت مجزا برای دو حوزه مسکن و راه، اتفاق قابل پذیرشی است مشروط به اینکه بخش حمل‌ونقل مغفول نماند.

 

 بخش حمل‌ونقل حوزه گسترده‌ای است و حتی بسیاری از کشورها وزارتخانه مستقلی برای این حوزه دارند.

 

در صورت تفکیک وزارت راه و شهرسازی، باید یک وزارت راه و حمل‌ونقل درست شود که چابک نیز باشد وگرنه صرفاً تفکیک ساختمان دو وزارتخانه و کارمندان آنها دردی از هیچ‌کدام از دو حوزه مسکن و راه دوا نمی‌کند.

 

وزارتخانه‌ها باید به سمتی بروند که در حوزه‌های مربوطه فقط سیاست‌گذاری کنند نه تصدی‌گری.

 

در شرایط فعلی تصدی‌گری دولت در بخش‌های مختلف حمل‌ونقل و بروکراسی قدیمی حاکم بر آن، یکی از اصلی‌ترین مشکلات این حوزه است.

 

باوجوداینکه حمل‌ونقل ریلی بسیار ارزان و به‌صرفه است اما به دلیل اینکه متصدی اصلی این بخش دولت است، بخش عمده حمل‌ونقل کالای کشور به‌وسیله جاده انجام می‌شود که مشکلات و مسائل زیاد اقتصادی و محیط ‌زیستی به همراه دارد.

 

باوجود همه تلاش‌های بخش خصوصی کشور، هنوز بخش‌های دولتی تصمیم‌ساز، اعتقادی ندارند که در تصمیم‌گیری‌ها از نظرات بخش خصوصی و تشکل‌های صنفی استفاده کنند.

 

چنانچه هرکدام از وزارتخانه‌هایی که قرار است تفکیک شوند، به مشورت و رایزنی با بخش خصوصی اعتقاد نداشته باشند، پس از جداسازی نیز تغییر اساسی در خروجی عملکرد آنها رخ نمی‌دهد

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی