مشاور عالی اتاق ایران و عراق تاکید کرد لزوم تحقق اقتصاد مشترک و پایدار ایرانی- عراقی

نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : يک شنبه ، 21 خرداد 1396

مشاور عالی اتاق ایران و عراق تاکید کرد

لزوم تحقق اقتصاد مشترک و پایدار ایرانی- عراقی

تهران- ایرنا- مشاور عالی اتاق ایران و عراق گفت: همه اقوام عراقی به همکاری با بازرگانان و صنعتگران ایرانی مایلند و معتقدند این امر جز با ایجاد یک اقتصاد مشترک و پایدار ایرانی- عراقی در همه مناطق این کشور میسر نمی شود.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «صباح زنگنه» عصر شنبه در نخستین جلسه از مجموعه نشست های ماهیانه تحولات آینده عراق در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، افزود: هر 2 کشور ایران و عراق گرفتار استعمار جدید در تاریخ معاصر شدند، با این تفاوت که ایران زیر نفوذ استعمارگران قرار نگرفت.
به گفته وی، هر 2 کشور به برخورداری از نعمت خدادادی نفت مبتلایند که می تواند به بروز مشکل نیز منجر شود؛ اتکای 80 درصدی بودجه ایران از زمان انقلاب شکوهمند اسلامی اکنون به 30 درصد رسیده است اما عراق وابستگی 90 درصدی دارد.
زنگنه بیان داشت: عراق پس از اشغال توسط آمریکا همه زیرساخت های خود را از دست داد اما توانست روی پای خود بایستد و اکنون تولید نفتش با جمهوری اسلامی ایران برابری می کند.
وی تصریح کرد: چشم انداز در نظر گرفته شده برای اقتصاد نفتی عراق، رسیدن به تولید روزانه تا 11 میلیون بشکه نفت در روز است که در این صورت با وجود جمعیت تحصیلکرده، 2 رودخانه بزرگ، سوابق تمدنی و همسایگی با ایران، عربستان را در اقتصاد نفت پشت سر خواهد گذاشت.
مشاور عالی اتاق ایرن و عراق گفت: وجود سه مولفه اصلی اجتماعی شیعه، سنی و کرد در این کشور همواره از ایجاد یک مولفه غالب جلوگیری کرده و در تصمیم گیری های این کشور اختلال ایجاد کرده است.
وی ادامه داد: پس از اشغال عراق توسط آمریکا، تا مدت ها ناامنی در مناطق مختلف این کشور موج می زد و بویژه شیعیان آزار می شدند، تا اینکه با پیدایش داعش عاملی برای ایجاد اختلاف و درگیری بین نیروها و کنترل بیشتر آمریکا بر این کشور ایجاد شد.
به گفته زنگنه، حمایت های جمهوری اسلامی ایران از عراق، بغداد را حفظ کرد و مانع سقوط اربیل به عنوان مهمترین شهر اقلیم کردستان عراق شد.
وی اضافه کرد: 500 سال سیطره و نفوذ عثمانی ها بر عراق را جز با یک برنامه ریزی بلندمدت نمی توان برطرف کرد و باید در اقتصاد، فرهنگ، سیاست و مسائل اجتماعی این کشور تحقیق عمیق صورت گرفت.
این مسوول اعلام کرد: عراق در زمان تحریم های ظالمانه دشمنان، نقش محوری برای ایران ایفا کرد؛ نقشی که نباید فراموش شده و باید حفظ شود.
وی گفت: آمریکا در عراق حضوری فعال دارد اما ایران نیز تلاش زیادی صرف روابط دوستانه خود با عراق کرده است و بر این اساس باید نقش خود را از نظر اقتصادی در این کشور ایفا کند.
به گزارش ایرنا، چندی پیش رایزن بازرگانی عراق در ایران اعلام کرد: ایران سومین کشور تامین کننده کالاهای مورد نیاز عراق است.
«شاکر رزاق الدعمی» در گفت و گو با ایرنا اضافه کرد: در همکاری اقتصادی و صادرات به عراق جایگاه نخست متعلق به چین و جایگاه دوم مربوط به ترکیه است.
به گفته وی، در سال 2016 ایران از نظر صادرات به عراق جایگاه سوم را داشت که اکنون میزان صدور کالا و خدمات افزایش یافته است.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی