اختصاص 2 هزار و 690 میلیارد ریال تسهیلات برای بخش مکانیزاسیون کشاورزی

نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : يک شنبه ، 24 ارديبهشت 1396

vAv

اختصاص 2 هزار و 690 میلیارد ریال تسهیلات برای بخش مکانیزاسیون کشاورزی /

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: 2 هزار و 690 میلیارد ریال تسهیلات برای بخش مکانیزاسیون کشاورزی این استان در دولت یازدهم اختصاص یافته است.

اختصاص 2 هزار و 690 میلیارد ریال تسهیلات برای بخش مکانیزاسیون کشاورزی / رشد 1.8 درصدی اشتغال در بخش کشاورزی

مجتبی مزروعی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در بخش مکانیزاسیون کشاورزی در سالهای گذشته تسهیلاتی اختصاص نیافت اما با روی کارآمدن دولت یازدهم به این بخش نیز توجه جدی شد و میزان تسهیلات ارائه شده مربوط به این بخش در سالهای 93 و 94 یکهزار و 40 میلیارد ریال بود.

وی ادامه داد: در سال 95 نیز 780 میلیارد ریال و در سال جاری مبلغ 870 میلیارد ریال تسهیلات برای مکانیزاسیون اختصاص یافت.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: همچنین در سه سال اخیر بیش از سه هزار دستگاه تراکتور ، بیش از 150 دستگاه کمباین و بیش از سه هزار دستگاه انواع ادوات در اختیار کشاورزان و تولیدکنندگان استان قرار گرفت.

مزروعی افزود : همچنین در بخش دام حمایتهای خوبی در دولت یازدهم صورت گرفت و در این دولت 600 هزار تن نهاده به صورت شش ماهه و بدون سود کارمزد در اختیار دامداران قرار گرفت.

 

*رشد 1.8 درصد اشتغال در بخش کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: رویکرد دولت به بخش کشاورزی منجر به رشد 1.8 درصدی اشتغال شده است و به میزان اشتغالزایی از مهاجرت روستاییان به شهرها نیز جلوگیری شده است.

مزروعی با بیان اینکه سهم بخش کشاورزی از اشتغال استان 23.4 درصد است، افزود: تعداد بهره برداران کشاورزی در استان 338 هزار نفر است که در یک میلیون و 460 هزار و 111 هکتار از اراضی استان کشاورزی می کنند.

 

 

 

آبرسانی به پنج هزار و 200 روستا در دولت یازدهم

قائم مقام وزیر نیرو اعلام کرد: طرح آبرسانی به پنج هزار و 200 روستا با جمعیت حدود چهار میلیون نفر از ابتدای کار دولت تدبیر و امید تا کنون اجرا شده است.

ستار محمودی روز پنجشنبه در مراسم بهره برداری از پروژه های آب و فاضلاب در مشهد افزود: رویکرد دولت یازدهم از ابتدای فعالیت رسیدگی به مناطق محروم و حفظ پایگاه های توسعه و امنیت در روستاها بوده است.

وی ادامه داد: در مبحث خدمت رسانی چرخه های خدمت را باید جامع دید تا بهره وری کامل ایجاد شود که البته در کشور و در دولت یازدهم طراحی ها به این شکل انجام شده و از طراحی تا بازار به صورت زنجیره ای بوده است.

قائم مقام وزیر نیرو ادامه داد : ایران از لحاظ منابع انسانی در سطح منطقه بالنده است و نیروهای انسانی و متخصصان ایرانی در کشورهای مختلف سد ، نیروگاه و تصفیه خانه می سازند.

محمودی بیان کرد : در قسمت سرمایه و منابع مالی با محدودیت روبرو هستیم ولی با همین میزان سرمایه موجود باید کار را آغاز کرد وگرنه اگر بخواهیم معطل تامین سرمایه برای تکمیل چرخه کار باشیم نوعی توقف ایجاد می شود.

وی با تاکید بر جذب سرمایه بخش خصوصی برای اجرای پروژه ها افزود : در 12 سال اخیر 80 هزار میلیارد ریال سرمایه بخش خصوصی در بخش آب و فاضلاب جذب شده که 50 هزار و 800 میلیارد ریال از این مبلغ مربوط به دولت یازدهم است.

قائم مقام وزیر نیرو با بیان اینکه بخش خصوصی به دولت اعتماد دارد ، ادامه داد : یک هزار و 600 میلیارد ریال طرح نیمه تمام در وزارت نیرو وجود دارد که برخی از این طرح ها مربوط به 20 سال قبل است .

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم اظهار کرد : در حوزه انرژی در کشور از وضعیت خوبی برخورداریم.

رضا شیران خراسانی افزود : وزارت نیرو در حوزه انرژی بیش از 30 هزار میلیارد ریال صرفه جویی انرژی داشته است.

وی ادامه داد : در حوزه جمع آوری آبهای سطحی و تعادل بخشی در حوزه آب نیز فعالیتهای مطلوبی انجام شده است.

شیران خراسانی تاکید کرد : اجرای پروژه ها باید با توجه به زیرساختها انجام شود تا اعتبارات هدر نرود.

پنج طرح آب و فاضلاب روز پنجشنبه در مراسمی با حضور قائم مقام وزیر نیرو و استاندار خراسان رضوی در مشهد به بهره برداری رسید و عملیات اجرایی پنج طرح دیگر آغاز شد

 

 

 

توسعه حمل و نقل ریلی کشور به فراسوی مرزها از دستاوردهای برجام است

 

مدیرکل بازرگانی راه‌آهن جمهوری اسلامی (رجا) گفت: یکی از دستاوردهای برجام توسعه حمل و نقل ریلی بین المللی است به طوری که از مجموع 62 میلیون تن حمل باری که برای امسال در راه آهن هدف گذاری شده، پنج میلیون تن مربوط به حمل کالا به خارج کشور است.

مرتضی علی احمدی، روز پنجشنبه در حاشیه همایش روسای گروه های بازرگانی و بازاریابی، معاونان بهره برداری ناوگان مناطق راه آهن کشور در سنگان خواف در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این رقم معادل هشت درصد بار این ناوگان است و عمده آن به کشورهای آسیای میانه و جمهوری های شوروی سابق اختصاص دارد.

وی اظهار کرد: برنامه هدف گذاری شده برای سال جاری توسعه و نقویت حمل و نقل ریلی به بنادر جنوب، تقویت ارتباط شمال با جنوب(روسیه)، حمل بار به اروپا و توسعه همکاری با همسایگان شرقی و غربی است.

علی احمدی افزود: البته این برنامه ها محقق نخواهد شد مگر با تمرکز بر 'افزایش بهره وری' و نیز حرکت بر ریل 'مشتری مداری' که در این نشست دو روزه به همکاران تاکید شده است.

همایش روسای گروه های بازرگانی و بازاریابی، معاونان بهره برداری ناوگان مناطق راه آهن کشور در سنگان خواف از دیروز آغاز شده است.

در ادامه نشست امروز مهمانان از شرکت صنایع معدنی و فولاد سنگان خراسان بازدید کردند و در ادامه قرار است از معدن سنگ آهن سنگان بازدید به عمل آورند و نشست عصر امروز به کار خود پایان می دهد.

شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان با سرمایه گذاری هزار و 150 میلیارد تومان و با اشتغالزایی مستقیم برای500 نفر و غیرمستقیم برای هزار و 500 نفر فعالیت خود را از سال 94 آغاز کرده است.

ظرفیت تولید این مجتمع در حال حاضر پنج میلیون تن کندله و کنسانتره در سال است که مواد اولیه آن از معدن سنگ آهن سنگان خواف بدست می آید.

 

 

نمایشگاههای ایران در ترکمنستان با محوریت خراسان رضوی برگزار می شود

سفیر ایران در ترکمنستان گفت: به دلیل مراوده بالای تجاری بین خراسان رضوی و ترکمنستان، از این پس نمایشگاه اختصاصی کالاهای ایرانی در آن کشور با محوریت و مسئولیت این استان برگزار می شود.

به گزارش ایرنا، سید محمد احمدی روز چهارشنبه در نشست کارگروه توسعه صادرات خراسان رضوی در مشهد ، ‌با تاکید بر حضور قوی و سالم تجار در نمایشگاه اختصاصی کالاهای ایرانی افزود: کالایی که در این نمایشگاه عرضه می شود باید به لحاظ کیفی مرغوب باشد و نباید به تاجر ایرانی اجازه داده شود تا با آبروی ایران بازی کرده و کالای نامرغوب به کشورهای دیگر عرضه نماید.

وی بیان کرد: خراسان رضوی در این نمایشگاه نباید تنها به معرفی کالاها و ظرفیت های خود اکتفا کند بلکه این استان نماینده کل ایران برای معرفی ظرفیت ها و توانمندی های اقتصادی آنها برای مردم ترکمن خواهد بود.

وی یکی از راه های به دست آوردن بازار کشور ترکمنستان را برپایی نمایشگاه های اختصاصی کالای ایرانی برشمرد و گفت: اگر تلاش کنیم سالی یک میلیون دلار کالا به ترکمنستان بفروشیم، تا حدی در تسخیر بازار هدف موفق بوده ایم.

وی ایجاد چهار پاویون در نمایشگاه های ترکمنستان در حوزه های انرژی، اقتصاد، جاده ابریشم، نفت و گاز برای خراسان رضوی و فراهم کردن زمینه تهاتر کالا را از دیگر فرصت های ایجاد شده برای تجار این استان برشمرد.

وی اضافه کرد: استان خراسان رضوی از منابع و ظرفیت های بالای اقتصادی برخوردار است و می تواند پیشران و موتور حرکت صادرات کشور به سمت کشورهای آسیای میانه و فراتر از آن باشد.

وی اظهار کرد: تولیدکننده باید فقط دغدغه تولید داشته باشد و سیاست گذاری برای توسعه بازار و فروش مطلوب تولیدات در حیطه فعالیت کارگروه توسعه صادرات است.

احمدی گفت: با توسعه بخش صادرات می توان به پیشرفت مطلوب دست یافت و تولید بدون صادرات معنایی پیدا نمی کند، در صورت انجام صادرات، رقابت و حضور تجار به عنوان نمایندگان کشور در عرصه بین المللی شکل می گیرد.

سفیر ایران در ترکمنستان با اشاره به سفرهای خود به استان های گلستان و مازندران به عنوان استان هایی که با کشور مزبور مراوده تجاری دارند، افزود: هدف از این سفرها آشنایی با ظرفیت های استان ها به منظور ایجاد قدرت چانه زنی با ترکمن ها و بسترسازی برای حضور سرمایه گذاران و تجار ایرانی در آن کشور می باشد.

سفیر ایران در ترکمنستان گفت: اشتراکات فرهنگی و سنتی بین مردم ترکمنستان و ایران فراوان است و شهر مرو ظرفیت بالایی دارد که می توان از آن به نفع ایران بهره گرفت.

احمدی اظهار کرد: پل سرخس به زودی افتتاح می شود و ترکمن ها تلاش دارند ضمن دعوت از رئیس جمهوری ایران برای حضور در مراسم افتتاح این پل، شهر مرو را نیز به وی نشان دهند.

وی با بیان اینکه حداقل سالی یک یا دو میلیون نفر از مردم ایران می توانند از مرو بازدید داشته باشند، افزود: همین فرصت را برای ترکمن ها می توان در خراسان رضوی ایجاد کرد که شمار گردشگران ترکمنی در سال افزایش یابد.

وی اظهار کرد: استان خراسان رضوی از چهار معبر زمینی، هوایی، ریلی و جاده ای به کشور ترکمنستان و کشورهای آسیای میانه متصل است و هر ترکمنی که بخواهد وارد ایران شود ، خراسان رضوی دروازه ورود وی به کشور خواهد بود.

سفیر ایران در ترکمنستان گفت: ترکمن ها علاقه بسیاری برای توسعه روابط با مردم خراسان رضوی دارند و از ظرفیت های گردشگری سلامت و ظرفیت های اقتصادی این استان بهره می گیرند، لذا نباید اجازه داد دلال ها از این فرصت سوء استفاده کرده و هزینه های اضافی به ترکمن ها تحمیل کنند.

احمدی از استاندار خراسان رضوی خواست مرکز درمانی ویژه گردشگران ترکمن برای استفاده از ظرفیت های درمانی استان در مشهد ایجاد گردد.

وی بیان کرد: سفارت ایران در کشور ترکمنستان برای توسعه صادراتی که با آبروی کشور و رفاه مردم مرتبط باشد، آمادگی کامل دارد و در سالی که به نام 'اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال' نامگذاری شده، یکی از مهمترین راه های ایجاد اشتغال تسخیر بازارهای کشورهای دیگر است.

وی اظهار کرد: ترکمنستان قرابت زیادی با ایران دارد و در مقایسه با خراسان رضوی به لحاظ بهره مندی از منابع اقتصادی در رده پایین تری قرار دارد اما کشور ترکیه برای تسخیر بازار و فرصت ها در ترکمنستان از ایران جلوتر است.

احمدی گفت: اکنون ترکیه در حال اجرای 60 میلیارد دلار پروژه در ترکمنستان است اما تنها پروژه در دست اجرای ایرانی ها در آن کشور پروژه ای با اعتبار 105 میلیون دلار است، این در حالی است که ترکیه برای اجرای پروژه های عمرانی در ترکمستان از مصالح ایرانی خریداری و به نام خود از آن بهره می گیرد.

سفیر ایران در ترکمنستان گفت: این کشور در سال های اخیر برای خودکفایی در حوزه اقتصاد، فعالیت های زیادی انجام داده و دستاوردهایی نیز داشته است و افت تراز بازرگانی خراسان رضوی در سال گذشته به دلیل همین خودکفایی ترکمنستان در برخی تولیدات می باشد.

وی افزود: با این حال منابع در اختیار کشور ترکمنستان اندک است و فرصت کار برای ایرانیان در آن کشور در حوزه های خدمات فنی و مهندسی، پتروشیمی، اکتشاف و استخراج نفت فراوان است.

سفیر ایران در ترکمنستان گفت: اگر در بازارچه مرزی باجگیران جذابیت ایجاد شود و رفتار رانندگان و تجار ایرانی با ترکمن ها بهتر باشد و معاملات منصفانه با آنان انجام گیرد، ترکمن های بیشتری به این بازارچه می آیند.

احمدی اضافه کرد: ترکمن ها نشبت به ایجاد بازارچه در مرز لطف آباد و همچنین ایجاد بازارچه در مرز سرخس استقبال کرده اند.

وی اظهار کرد: ایجاد پنجره واحد گمرکی در دستور کار قرار دارد و ترکمن ها نیز موافق آن هستند و برای راه اندازی این پنجره در انتظار مجوزهای لازم از اتاق بازرگانی ایران هستیم.

وی در خصوص تسهیل صدور ویزا برای تجار ایرانی در ترکمنستان قول مساعدت داد و گفت: تلاش شده که مدت ویزا برای تجار ایرانی به 6 ماه افزایش یابد.

سفیر ایران در ترکمنستان گفت: هزینه ویزا نیز برای گردشگران و تجار ترکمن نیز باید به حداقل برسد تا ترکمن های بیشتری به خراسان رضوی بیایند زیرا آنان راغب به حضور در ایران بوده و نباید از سوی مردم کشورمان کارشکنی در این خصوص انجام گیرد.

به گزارش ایرنا، خراسان رضوی از شمال و شمال شرق به طول تقریبی 531 کیلومتر دارای مرز مشترک با ترکمنستان است. همچنین از شرق به طول حدود 302 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد.

30 درصد صادرات ایران به افغانستان و 50 درصد صادرات کشورمان به آسیای میانه مربوط به خراسان رضوی و عمده بازرگانان فعال در آن کشورها نیز خراسانی هستند.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی