برگزاری دوره ی آموزش قوانین معاملات بخش عمومی و دولتی با هدف ارتقای آگاهی فعالان اقتصادی

برگزاری دوره ی آموزش قوانین معاملات بخش عمومی و دولتی با هدف ارتقای آگاهی فعالان اقتصادی
نویسنده خبر : مدیر سایت تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 20 ارديبهشت 1396

کارگاه قوانین و مقررات معاملات بخش عمومی و دولتی با تأکید بر قانون برگزاری مناقصات

در مرکز آموزش و پژوهش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ مهدی حیدرنژاد کارشناس حوزه قوانین و مدرس این دوره در توضیح دلایل برگزاری آن عنوان کرد: پروژه ها و همچنین خریدهای دولتی و بخش عمومی، حجم عمده‌ای از فعالیت های اقتصادی کشور را تشکیل می‌دهند. در این راستا و به منظور ایجاد فرصت برابر و البته شفاف برای تمام عرضه کنندگان کالاها و خدمات، مشاوران، تأمین کنندگان، تولید کنندگان داخلی و... در بخش خصوصی و همچنین فراهم‌سازی رقابت سالم و لازم برای دسترسی به کالاها و خدمات مورد نیاز دولت (بخش عمومی)، قانون برگزاری مناقصـات در سال 83 به تصویب مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید.

وی ادامه داد: در حال حاضر در كشور، با وجود قانون برگزاری مناقصات و اجراي آن از سوي دستگاه‌هاي دولتي و بخش عمومی، همچنان شاهد نارضايتي و گلایه‌مندی و البته عدم اعتماد بخش خصوصي از روند برگزاري مناقصات و عقد قراردادها هستیم. ریشه یابی و بررسی این موضوع، دلایل متفاوتی را به دست می‌دهد؛ از قرائت های ناصواب از متن قانون تا برداشت های سلیقه ای و جزیره ای و حتی عدم پایبندی به اجرای دقیق قانون. در این میان یکی از دلایل عمده، دانش کم طرفین فرآیند (مناقصه گران، مناقصه گذاران و همچنین کارفرما و پیمانکار) عنوان می‌شود. به منظور بهبود آگاهی فعالان بخش خصوصی و دولتی از چند و چون این قانون، دور آموزشی مذکور برگزار شد.

وی به استقبال پُرشور شرکت‌کنندگان در این دوره اشاره کرد و متذکر شد: اغلب حاضران خواستار تداوم و تکرار برگزاری این دوره‌ها از سوی مدیریت آموزش اتاق بازرگانی بودند.

وی سرفصل‌های اصلی این دوره آموزشی را شامل، تعریف و فلسفه معامله و مناقصه، انواع مختلف ارزیابی ها در مناقصه (چهار ارزیابی)، وظایف و اختیارات کمیسیون،  بررسی روش ها و مراحل مختلف مناقصه، تبیین آيین نامه های اجرایی (چهار آیین نامه) قانون، معرفی فرآیند برگزاری مناقصه و فراخوان ها، نحوه و مقدمات برگزاری مناقصه محدود، ترک تشریفات و نحوه تقاضای آن، موارد عدم الزام به برگزاری مناقصه، جزئیات نحوه برگزاری مناقصه عمومی یک مرحله ای و دو مرحله ای، معرفی اجزای پایگاه ملی اطلاع رسانی مناقصات و... عنوان کرد.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی