بر گزاری اولین جلسه شورای گفت و گوی استان در سال 96

نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 07 ارديبهشت 1396

بر گزاری اولین جلسه شورای گفت و گوی استان در سال 96

اولین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان با تشریح و آنالیزمهمترین مسایل اقتصاد کشور توسط رییس اتاق ایران در استانداری خراسان رضوی برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی اتاق مشهد غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در مورد  دستاورد سفر خود به ویتنام گفت: ایران چهار مطالبه از رئیس‌جمهوری ویتنام داشت؛ درخواست تشکیل کمیته مشترک بانکی که قبلاً بر روی آن تفاهم شده بود؛ اما ویتنام در زمان مناسب به تشکیل آن اقدام نکرده بود. در این سفر رئیس‌جمهوری ویتنام دستور داد تا کمیته مشترک بانکی تشکیل شود.

وی درباره دستاورد دوم این سفر می‌گوید: ایران پیشنهاد تجارت ترجیحی به ویتنام داشت ولی رسیدگی به این پیشنهاد به تأخیر افتاده بود. در این مورد رئیس‌جمهوری ویتنام دستور دادند که پیشنهاد ایران موردبررسی قرار بگیرد و این منجر به عقد تفاهم‌نامه تجارت ترجیحی منجر شود.

شافعی  سومین دستاورد را حل مشکل روادید تجار اعلام کرد و گفت: روادید تجار ایرانی موضوعی بود که در این سفر موردبررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد، چهارمین دستاورد سفر هیات تجاری ایران به ویتنام تفاهم‌نامه کشاورزی بین دو کشور بود؛ در این مورد رفع مشکلات قرنطینه‌ای پیشنهاد شد و موردتوافق قرار گرفت.

شافعی معتقد است: اگر روابط اقتصادی دو کشور به مرحله اجرا برسد این موارد تأثیر زیادی در تسهیل روند ارتباط تجاری دو کشور دارد و تجارت ایران با ویتنام را به‌سرعت به لحاظ ظرفیت افزایش خواهد داد.

به گفته شافعی، با بسترسازی و آماده‌سازی زمینه‌ها می‌توانیم به هدف تعیین‌شده تا سقف مبادلاتی 2 میلیارد دلار در سال برسیم.

رئیس پارلمان بخش خصوصی کشورلزوم برقراری مجدد پرواز مستقیم میان ایران و قرقیزستان را نیزمورد توجه قرار داد و گفت: ما برای برقراری این خط پروازی پیگیری‌های خود را انجام می‌دهیم

او بر تسهیل صدور ویزا برای تجار و گردشگران ایرانی تاکید کردو  گفت: سعی ما بر حل مسائل و مشکلات تجاری میان دو طرف است تا شرایط بهبود پیدا کرده و قوانین و مقررات برای فعالیت اقتصادی اصلاح شوند. وی  با اشاره به نشست هیات مدیره مرکز تحقیقات و اطلاع رسانی اتاق اسلامی (ایکریک) با شرکت هیات هایی از اتاق‌های بازرگانی ایران، مصر، اردن، مالزی و با حضور محی الدین احمد، دبیرکل اتاق بازرگانی، صنعت و کشاورزی اسلامی، 22 فروردین 1396 در مسقط عمان برگزار شدگفت:

مرکز تحقیقات و اطلاع رسانی اتاق بازرگانی اسلامی، اتاق فکر اتاق بازرگانی اسلامی است. این مرکز گام‌های موثری برداشته و انتظار مشارکت گسترده‌تر اتاق‌های عضو اتاق بازرگانی اسلامی را در زمینه‌های مختلف داریم..

شافعی  که ریاست ایکریک را هم به عهده دارد، گفت: مرکز تحقیقات و اطلاع رسانی اتاق بازرگانی اسلامی، اتاق فکر اتاق بازرگانی اسلامی است. این مرکز گام‌های موثری برداشته و انتظار مشارکت گسترده‌تر اتاق‌های عضو اتاق بازرگانی اسلامی را در زمینه‌های مختلف داریم.

 وی گفت: حضور اتاق اردن به‌عنوان نماینده کشورهای عربی، مصر به‌عنوان نماینده کشورهای آفریقایی و مالزی به‌عنوان نماینده آسیا خود گواهی بر این مدعاست که همه مناطق جهان اسلام در روند تصمیم‌سازی‌های این مرکز نقش‌آفرینی می‌کنند.

شافعی اضافه کرد: طی دو سال گذشته به دلایل مختلف از جمله عدم صدور روادید اتاق ایران نتوانسته است در نشست‌های اتاق اسلامی حضور پیدا کند. یکی از موضوعات بسیار مهمی که اتاق اسلامی باید توجه ویژه‌ای بدان مبذول دارد موضوع روادید می‌باشد چرا که شایسته نیست اجلاسی برگزار شود و کشورهای دعوت شده نتوانند در نشست‌ها شرکت کنند.

استاندار خراسان رضوی نیز در این نشست  گفت: امضا 23 تفاهم نامه با شرکت های حوزه فناوری اطلاعات در 12 فروردین ماه  به منظور توسعه اشتغال و سرمایه گذاری در حوزه IT  و ICT و در قالب طرح تکاپو با حضور دو وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که منجر به سرمایه گذاری 320 میلیارد تومانی و قابلیت اشتغالزایی نزدیک به 4 هزار نفر در استان خواهد شد؛ از جمله اقدامات در راستای ایجاد اشتغال است.

رشیدیان افزود: در سال جاری و 6 ماهه ی ابتدای سال 97، در حوزه ی صنعت و معدن 15 پروژه با 10500 میلیارد تومان سرمایه گذاری و  پیش بینی اشتغال مستقیم 8489  به بهره برداری می رسد.

وی با بیان این که 291 پروژه گردشگری و زیر ساخت مرتبط با 5800 میلیارد تومان سرمایه گذاری و  پیش بینی اشتغال مستقیم 7006 نفر افتتاح می شود؛ ادامه داد: همچنین بهره برداری از  11 پروژه کشاورزی  با 997 میلیارد تومان سرمایه گذاری و  پیش بینی اشتغال مستقیم 5650 نفر در همین مدت آغاز می شود.

رشیدیان گفت: پیش بینی می شود در مجموع طی 1.5 سال آینده در حوزه ی صنعت و معدن، گردشگری و زیر ساخت های مرتبط، کشاورزی و طرح تکاپو، در مجموع 66 هزار اشتغال مستقیم ایجاد می شود. 

استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: دولت برای بهبود فضای کسب و کار طی حدود چهار سال گذشته، هشت  گام اساسی شامل: تشکیل هیأت  اصلاح مقررات  و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، ایجاد مرکز ملی پایش محیط کسب و کار، ایجاد سامانه اطلاع‌رسانی مجوزها، ایجاد سامانه دریافت شکایات، انعکاس، پیگیری رسیدگی به شکایات متقاضیان صدور مجوزهای کسب و کار( ایجاد سامانه نقشه ملی استعلامات مجوزهای کشور(نما) و ایجاد بانک اطلاعات مجوزهای کشور، ایجاد بانک قوانین و مقررات کسب و کار ایجاد کارپوشه ایرانیان برداشته است.   

رشیدیان تصریح کرد: این تلاش‌ها باعث شده است که جایگاه ایران از رتبه 152 در سال 2013 به رتبه 120 در بین 190 کشور در سال 2017 ارتقا یابد.

وی خاطر نشان کرد: تسهیلات پرداختی در سال 95 شامل: پرداخت مستقیم به 1263 واحد تولیدیبه مبلغ 7225 میلیارد ریال و پرداخت سامانه بهین یاب به536 واحد به مبلغ 4560 میلیارد ریال تا پایان سال 95 ( جمعا به مبلغ 11785 میلیارد ریال به 1799 واحد تولیدی ) بوده است.

استاندار خراسان رضوی در خصوص عملکرد کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان در سال گذشته گفت: 112جلسه گروه کاری وکارگروه تسهیل و رفع موانع تولید تشکیل شده است .

رشیدیان ادامه داد: در این جلسات 689 پرونده رسیدگی شده 908 مصوبه صادر گردیده است 406 مصوبه اقدام و مابقی در دست اقدام میباشد.

وی افزود: تا کنون  تعداد  2690 واحد استان در سامانه بهین یاب  ثبت نام ،  1835 واحد به بانک ها به مبلغ 1616 میلیارد تومان معرفی شده است.

استاندار خراسان رضوی اظهار داشت: در واحدهای کوچک و متوسط بخش صنعت و کشاورزی جمعا تعداد 536 واحد به مبلغ 456 میلیارد تومان پرداخت شده که در بخش صنعت تعداد 266 واحد به مبلغ 381 میلیارد تومان و در بخش کشاورزی تعداد 270 واحد به مبلغ 75 میلیارد تومان می باشد.

رشیدیان تصریح کرد: در اجرای طرح رونق تولید و سیاست های دولت، میزان تولید استان در بخش های صنعتی روندی در حال افزایش داشته به گونه ای که در سال 95   الیاف مصنوعی ( 46 درصد ) ،  لامپ ( 203 درصد ) ، روغن نباتی ( 8.3 درصد)، خودرو ( 43 درصد ) ، موتورسیکلت ( 16 درصد ) ، سیمان ( 25 درصد) رشد تولید داشته اند

در این نشست عارضه یابی وضع موجود صنایع غرب مشهد که در دبیر خانه شورای گفت و گو تهیه شده بود با حضور صاحبنظران به بحث و گفتگو گذاشته شد.

 

.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی