رئیس مجلس قرقیزستان در اتاق ایران فصل جدیدی از حضور تجار و گردشگران ایرانی در قرقیزستان آغاز شده است

نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 06 ارديبهشت 1396

رئیس مجلس قرقیزستان در اتاق ایران

فصل جدیدی از حضور تجار و گردشگران ایرانی در قرقیزستان آغاز شده است

رئیس مجلس قرقیزستان در ملاقات با رئیس اتاق ایران، ضمن اعلام خبر صدور فوری ویزا برای اتباع ایرانی، از برقراری خط پروازی میان دو کشورتا 2 ماه دیگر خبر داد.

رئیس مجلس قرقیزستان در رأس هیاتی متشکل از نمایندگان این کشور به اتاق ایران آمد و در ملاقات با غلامحسین شافعی، زمینه‌های همکاری میان فعالان اقتصادی دو کشور را بررسی کرد.

رئیس اتاق ایران با اشاره به سوابق فعالیت اقتصادی رئیس مجلس قرقیزستان گفت: شما یکی از تاجران برتر قرقیزستان بوده‌اید و این برای ما جای خوشحالی دارد؛ چرا که شما در جایگاه رئیس مجلس با مسایل اقتصادی کاملاً آشنای دارید و این موضوع در گسترش روابط با فعالان اقتصادی دیگر کشورها تاثیرگذار خواهد بود.

غلامحسین شافعی افزود: علی رغم اینکه روابط سیاسی ایران و قرقیزستان توسعه یافته است، شاهد رکود مبادلات اقتصادی بین دو کشور هستیم.

رئیس اتاق ایران با اشاره به سابقه روابط ایران و قرقیزستان گفت: ایرانی‌ها از دیرباز در بین کشورهای آسیایی علاقه ویژه‌ای به قرقیزستان داشته‌اند و در منطقه بیشکک سرمایه‌گذاری‌های زیادی انجام داده‌اند. همچنین استان‌های ایران مانند همدان، قزوین و خراسان با استان‌های جلال آباد و بیشکک و اوش مبادلات ویژه‌ای داشته‌اند.

شافعی افزود: در شرایط کنونی با توجه به اراده دو دولت برای توسعه روابط، فرصت خوبی برای گسترش روابط اقتصادی میان فعالان اقتصادی ایران و قرقیزستان به وجود آمده است.

رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور با اشاره به کمبود منابع آبی ایران و از طرف دیگر منابع آبی خوب قرقیزستان، بر لزوم همکاری‌های کشاورزی میان دو کشور تأکید کرد. شافعی همچنین انرژی و توریسم را از دیگر زمینه‌های همکاری دو کشور برشمرد.

غلامحسین شافعی با اشاره به عضویت قرقیزستان در اتحادیه اوراسیا گفت: حضور شما در اتحادیه اوراسیا برای ما بسیار دارای اهمیت است و شما می‌توانید دروازه ورود ما به اوراسیا باشید.

وی با بیان اینکه بعد از حادثه سقوط هواپیما در سال 87، پرواز میان ایران و قرقیزستان قطع شده، لزوم برقراری مجدد پرواز مستقیم میان ایران و قرقیزستان را مورد توجه قرار داد و گفت: ما برای برقراری این خط پروازی پیگیری‌های خود را انجام می‌دهیم و از شما هم خواهش می‌کنیم در این ارتباط کمک کنید تا این پرواز برقرار شود.

رئیس اتاق ایران با اشاره به سفر رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران به بیشکک طی ماه‌های اخیر گفت:  در این سفرها، تفاهم‌نامه‌های خوبی امضا شده که دو طرف باید کمک کنیم این تفاهمنامه‌ها هر چه زودتر عملی شوند.

شافعی گفت: ما به خوبی از قانون سرمایه‌گذاری قرقیزستان آگاه هستیم و می‌دانیم که قوانین این کشور نسبت به کشورهای اطراف پیشرفته‌تر بوده و امنیت سرمایه‌گذاری به خوبی در این کشور برقرار است.

وی گفت: در حال حاضر شرکت‌های ایرانی در زمینه‌هایی مانند یخچال سازی و تولید شوینده‌ها در قرقیزستان کارخانه تاسیس کرده اند و فعالیت می‌کنند.

 رئیس اتاق ایران همچنین بر تسهیل صدور ویزا برای تجار و گردشگران ایرانی تأکید کرد.

صدور فوری ویزا برای ایرانیان

رئیس مجلس قرقیزستان با تأکید بر لزوم حل مسایل تجاری میان دو کشور گفت:  سعی ما بر حل مسایل و مشکلات تجاری میان دو طرف است تا شرایط بهبود پیدا کرده و قوانین و مقررات برای فعالیت اقتصادی اصلاح شوند.

چینی بای تورسون بکوف با اشاره به بهبود و توسعه روابط سیاسی ایران و قرقیزستان گفت: با این حال، همچنان حجم مبادلات تجاری میان دو طرف به حد مطلوبی نرسیده است.

تورسون بکوف افزود: اما با توجه به علاقه‌ای که برای گسترش روابط دو کشور وجود دارد، تلاش می‌کنیم روابط اقتصادی ایران و قرقیزستان افزایش پیدا کند. از طریق همکاری‌های بین پارلمانی هم تلاش می‌کنیم شرایط مناسب‌تری برای سرمایه‌گذاران دو کشور فراهم شود.

سرپرست هیات قرقیزستان همچنین از تسهیل صدور ویزا میان ایران و کشورش خبرداد و گفت: از این پس تجار و گردشگران ایرانی می‌توانند ظرف حداکثر سه روز ویزای قرقیزستان را دریافت کنند.

تورسون بکوف همچنین از انجام مذاکرات برای برقراری خط پروازی میان ایران و قرقیزستان خبر داد و گفت:  در حال حاضر سه شرکت‌ هواپیمایی در حال مذاکره هستند و  به طور قطعی از 2 ماه دیگر این پرواز برقرار می‌شود.

رئیس مجلس قرقیزستان تصریح کرد: به همه تجار و بازرگانان و همچنین شرکت‌های گردشگری ایرانی اعلام می کنم که فصل جدیدی از حضور ایرانی‌ها در قرقیزستان آغاز شده و شرایط برای حضور گردشگران در قرقیزستان مهیا خواهد شد.

تورسون بکوف همچنین به پروژه بزرگ نیروگاه  قرقیزستان اشاره کرد و گفت: بازرگانان ایرانی می‌توانند در این پروژه که شرایط خوبی دارد همکاری کنند.

وی همچنین با اشاره به تجربه خوب ایرانی‌ها در زمینه کودهای معدنی گفت: کشاورزان ایرانی می‌توانند با کشاورزان قرقیزستانی پروژه‌های مشترک کشاورزی تعریف کرده و با هم همکاری کنند.

تورسون بکوف با اشاره به حضور شرکتی قرقیزی در منطقه آزاد گرگان گفت: شرکت‌های ایرانی هم می‌توانند در مناطق ویژه قرقیزستان فعالیت کنند.

رئیس مجلس قرقیزستان با اشاره به حضور این کشور در اتحادیه اوراسیا گفت: ایرانی‌ها نگران نباشند و به فعالیت خود در کشور شش میلیون نفری قرقیزستان شک نکنند چرا که کشور ما عضو اتحادیه‌ای با بیش از 180 میلیون جمعیت است.

تورسون بکوف بر ضرورت شکل‌گیری شرکت‌های مشترک تأکید کرد و گفت: بازرگانان ایرانی و قرقیزی باید شرکت‌های مشترک تشکیل داده، از این طریق به بازارهای گسترده دسترسی پیدا کرده و کالاهای خود را در این بازار بزرگ به فروش برسانند.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی