در دیدار رئیس مجلس ملی پاکستان با رئیس اتاق ایران مطرح شد هدف‌گذاری 5میلیارد دلاری برای روابط اقتصادی ایران و پاکستان

نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : دوشنبه ، 04 ارديبهشت 1396

در دیدار رئیس مجلس ملی پاکستان با رئیس اتاق ایران مطرح شد

هدف‌گذاری 5میلیارد دلاری برای روابط اقتصادی ایران و پاکستان

رئیس مجلس ملی پاکستان که در رأس هیاتی تجاری-سیاسی به ایران سفرکرده است، عصر امروز، با غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران دیدار کرد. شافعی مشکل اصلی ارتباط اقتصادی دو کشور را نبود ارتباط بانکی-مالی مستقیم بین دو کشور، روادید و تعرفه‌‌ها عنوان کرد.

سردار ایاز صادق، رئیس مجلس ملی پاکستان بعدازظهر امروز (یک‌شنبه) در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با رئیس اتاق ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. غلامحسین شافعی، بعد از اشاره به قرابت فرهنگ و تمدن دو کشور ایران و پاکستان، همسایگی، دین و تاریخ این دو کشور گفت: «مناسبات سیاسی ایران و پاکستان در سطح بسیار خوبی قرارگرفته و دو کشور در تمام زمینه‌ها با یکدیگر روابط خوبی دارند.»

او اقبال لاهوری، شاعر پاکستانی را نماد همبستگی فرهنگی دو کشور عنوان کرده و گفت: «ایران با پاکستان احساس قرابت فرهنگی زیادی دارند ولی با توجه به این قرابت و رابطه سیاسی خوب، روابط اقتصادی دو کشور در سطح قابل قبولی نیست.» رئیس اتاق ایران تصریح کرد: «باید دو کشور دلیل این عارضه را پیداکرده و برای حل این مسئله راهکاری بجویند.»

 او تأکید کرد: «ظرفیت‌های متعددی در حوزه اقتصادی دو کشور وجود دارد که باید از آن‌ها استفاده مناسبی شود. البته در طول یکی دو سال گذشته تحرک‌های خوبی انجام‌شده است اما این‌ها قانع‌کننده نیست و برای ارتقای روابط اقتصادی دو کشور باید تلاش جدی انجام شود.»

غلامحسین شافعی به تجارت ترجیحی ایران و پاکستان اشاره‌کرده و معتقد است در کنار تجارت ترجیحی، باید تجارت آزاد هم موردتوجه قرار گیرد.

دو کشور ایران و پاکستان از اعضای کشورهای عضو اکو هستند که شافعی هم به آن اشاره می‌کند و معتقد است: «این دو کشور در حوزه‌های متعدد می‌توانند باهمدیگر همکاری کنند.» به گفته شافعی، حوزه انرژی، کشاورزی، حمل‌ونقل، صنعت نساجی، غذایی، مواد شیمیایی و معادن از حوزه‌هایی است که می‌تواند برای رابطه اقتصادی موردتوجه قرار گیرد.

او تصریح می‌کند: «ایران و پاکستان دو کشوری هستند که می‌توانند در این زمینه‌های واردات و صادرات باهم همکاری داشته باشند.»

تشکیل اتاق بازرگانی مشترک ایران و پاکستان

دومین مسئله‌ای که رئیس اتاق ایران به آن اشاره کرد تشکیل اتاق بازرگانی مشترک ایران و پاکستان در تهران و اسلام‌آباد است. او اظهار امیدواری کرد که دولت پاکستان و این هیات بتوانند راهگشای جدیدی در روابط اقتصادی دو کشور باشند.

رئیس مجلس ملی پاکستان: اقتصاد ایران و پاکستان مکمل هم است

بعدازآن سردار ایاز صادق، رئیس مجلس ملی پاکستان به مشترکات دینی، فرهنگی و تاریخی و روابط خوب سیاسی دو کشور اشاره کرد و گفت: «ما می‌توانیم در حوزه‌های متعدد باهمدیگر همکاری داشته باشیم ولی هنوز نتوانسته‌ایم در حوزه اقتصادی از همه این فرصت‌ها بهره بگیریم.»

او تأکید کرد: «اقتصاد ایران و پاکستان مکمل همدیگر است و در حوزه‌های متعدد اقتصادی می‌توانند باهم تعامل داشته باشند.»

او پاکستان را دروازه ورود ایران به چین خوانده و گفت: «پاکستان و چین رابطه اقتصادی خوبی باهم دارند و اگر این رابطه بین ایران و پاکستان هم برقرار شود، ایران می‌تواند از این ظرفیت بهره بگیرد. ایران از طریق پاکستان می‌تواند به چین، آسیای میانه متصل شود.»

او تأکید می‌کند: «ارتباط ایران با چین از طریق خلیج‌فارس انجام می‌شود که حدود 12-15 هزار کیلومتر باهم فاصله‌دارند ولی از طریق بندر گوادر این فاصله به حدود 2200 کیلومتر می‌رسد و این به لحاظ هزینه، زمان و فاصله مسافتی به نفع ایران خواهد بود.»

چابهار-گوادر کریدور توسعه دو کشور

ایاز صادق به میزان جمعیت ایران و پاکستان اشاره می‌کند که می‌توانند بازار مصرف خوبی برای همدیگر باشند و بندر چابهار و گوادر را خواهرخوانده‌هایی می‌خواند که می‌توانند در توسعه ایران و پاکستان نقش به سزایی ایفا کنند و کریدوری باشند برای ارتباط این دو کشور با آسیای میانه، چین و روسیه.

او از روابط برد-برد ایران و پاکستان گفته و سپس به حوزه کشاورزی و باغداری پاکستان اشاره می‌کند: «پاکستان در برنج، مرکبات و سایر میوه‌ها مثل انبه می‌تواند با ایران رابطه خوبی داشته باشد؛ این کشور صنعت نساجی بسیار خوبی دارد که به کشورهای آلمان، ایتالیا و انگلستان صادر می‌کند ولی صنعت نساجی و محصولات پاکستان جایگاه مناسبی در بازار ایران و در میان واردکننده‌های ایرانی ندارد. یا تجهیزات پزشکی پاکستان شرایط بسیار خوبی در بازارهای جهانی دارد. باید این روابط برقرار شود.»

رئیس مجلس ملی پاکستان به دیداری که با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معادن و تجارت ایران داشت اشاره می‌کند و می‌گوید: «در آن دیدار هم به این ظرفیت‌های بالقوه اشاره شد و امیدواریم این دو کشور بتوانند روابط خوبی را باهم دیگر شروع کنند.

او سپس از رئیس اتاق ایران درخواست کرد که هیاتی متشکل از فعالان اقتصادی ایرانی به پاکستان ارسال کند تا از نزدیک زمینه‌های همکاری بررسی شود.

هموار کردن مسیر به عهده دولت‌هاست

بعدازآن شافعی تأکید کرد: «که هموار کردن مسیر تجارت ایران و پاکستان بر عهده دولت‌هاست و بعد از هموار شدن مسیرها، بخش خصوصی دو کشور می‌توانند همکاری خوبی باهمدیگر داشته باشند.»

سپس شافعی به ارتباط منطقه‌ای اشاره‌کرده و گفت: «از سه شهر ایران یعنی اصفهان، شیراز و خراسان هیات اقتصادی به پاکستان سفرکرده بود و این ارتباط تجاری با این سه شهر برگزارشده است.»

شافعی موانع اصلی ارتباط اقتصادی دو کشور را سیستم بانکی، تعرفه‌ها و روادید عنوان کرد و گفت: «باید ارتباط بانکی-مالی مستقیم بین دو کشور برقرار شود؛ مشکل روادید برای تجار برطرف شود و تعرفه‌ها در تجارت ترجیحی کاهش پیدا کند.»

او به تجارت غیررسمی میان دو کشور اشاره کرد و آن را یکی از مشکلاتی عنوان کرد که نتیجه سیاست‌گذاری و طرح گمرکی دو کشور است. به گفته شافعی، با کاهش تعرفه گمرکی حجم تجارت غیررسمی کاهش پیدا می‌کند.

رئیس پارلمان بخش خصوصی حجم مبادلات تجاری بین ایران و پاکستان را زیر 900 میلیون دلار عنوان کرد که در مدت کوتاهی باید به سه برابر برسد. اما رئیس مجلس ملی پاکستان در پاسخ شافعی تأکید کرد که این حجم باید 5 میلیارد دلار برسد.

به گفته رئیس مجلس ملی پاکستان دولت‌ها باید زمینه را فراهم کنند تا بخش خصوصی دو کشور بتوانند در نیل به این هدف‌گذاری حرکت کنند. او از تشکیل اتاق بازرگانی مشترک ایران و پاکستان استقبال کرد. سپس درباره پرواز مستقیم تهران اسلام‌آباد هم گفت که باید این پروازهای مستقیم بین دو کشور برقرار شود. حمل‌ونقل یکی از مشکلات تجار ایرانی-پاکستانی است که باید برای آن چاره‌جویی شود.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی