در حاشیه سفر رییس جمهور تاتارستان به مشهد صورت گرفت انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین خراسان رضوی و تاتارستان

نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : شنبه ، 02 ارديبهشت 1396

 

 

در حاشیه سفر رییس جمهور تاتارستان به مشهد صورت گرفت

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین خراسان رضوی و تاتارستان

در انتهای سفر یک روزه رییس جمهور تاتارستان به استان خراسان رضوی تفاهم نامه همکاری بین استاندار خراسان رضوی و رییس جمهور این کشور منعقد شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق مشهد به نقل از ایسنا، رستم مینیخانوف عصر امروز در آستانه ترک ایران در پاویون فرودگاه شهید هاشمی نژاد پس از انعقاد این تفاهم نامه همکاری اظهار کرد: امروز ما توانستیم در چارچوب ملاقات های صورت گرفته و در حاشیه دیدار با اعضای اتاق بازرگانی استان اقدامات خوبی انجام دهیم و در زمینه های قابل به همکاری صحبت های خوبی صورت گرفت و نتایج خوبی نیز داشت. 

وی ادامه داد: همچنین فرصتی منحصر بفرد برای بازدید از حرم مطهر رضوی برای ما فراهم شد و در حاشیه آن نیز با رییس آستان قدس رضوی دیداری داشتیم که مذاکراتی صورت گرفت. ما تصور نمی کردیم که چنین ظرفیت های خوبی در مشهد موجود باشد. 

مینیخانوف با بیان اینکه ما خیلی نتیجه خوبی از این ملاقات ها گرفتیم، عنوان کرد: در قالب این سفر ظرفیت های اقتصادی، انسانی و فرهنگی این استان به ما ارایه شد و در چارچوب مذاکرات ما چند توافقنامه نیز به امضا رسید. علاوه بر این در دانشگاه فردوسی نیز توافقاتی صورت گرفت که امیدواریم مذاکرات صورت گرفته نتایج خوبی داشته باشد. 

رییس جمهور ایالت تاتارستان کنفدراسیون روسیه تصریح کرد: سیاست های سران هر دو کشور ینی پوتین، رییس جمهور روسیه و دکتر روحانی، رییس جمهور ایران، در در جهت تعمیق ارتباطات بین دولت ها و توسعه آن در سطح مناطق دو کشور است. در این راستا روز گذشته با وزیر ارتباطات ایران دیداری داشتیم و قرار شد با حضور ایشان نشست بعدی کمیسیون های تخصصی همکاری خود را در جمهوری تاتارستان برگزار کنیم. 

وی خاطرنشان کرد: در این کمیسیون مشترک همه همتایان ایرانی نیز دعوت شده و قرار شده ماه آینده این جلسه برگزار شود. این سفر خیلی سفر تاثیرگذاری بود و ما علاقه مند به توسعه همکاری ها در زمینه های مختلف با استان خراسان رضوی از جمله در حوزه های کشاورزی، صنایع ساختمانی و گردشگری هستیم. 

در ادامه علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی عنوان کرد: در پی سفری که سال گذشته هیات اقتصادی ما به تاتارستان داشت زمینه های همکاری بین استان ما و این جمهوری بررسی شد و مشخص گردید که فرصت های زیادی برای این همکاری وجود دارد که در حوزه های صنعت، معدن، علوم و فناوری، کشاورزی و گردشگری می توان آن را گسترش داد.

وی ادامه داد: همکاری های شهرک های فناوری و دانشگاه های استان ما با این جمهوری نیز از دیگر موارد برای تحقق اهداف راهبردی سران کشورهای ایران و روسیه بوده است. در این رابطه تفاهماتی نیز بین ما و رییس جمهور این کشر منعقد شد که امیدواریم این تفاهمات در حوزه های مختلف به نتایج خوبی منجر شود. 

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه جمهوری تاتارستان در بخش اروپایی روسیه بوده و ظرفیت های بالایی دارد، عنوان کرد: امیدواریم بتوانیم از این ظرفیت به خوبی استفاد کنیم.

رشیدیان با اشاره به توسعه همکاری های بانکی بین ایران و روسیه گفت: با توجه به توافق ایران و روسیه برای ایجاد خط اعتباری در این کشور گفت و گوهایی داشتیم و بنا شد این مطالبات در چارچوب همان تفاهم نامه سران دو کشور پیگیری شود تا ظرفیت مشخصی برای این منظور تعیین شده و از تجار پشتیبانی های لازم صورت گیرد. 

وی خاطرنشان کرد: بخش خصوصی ایران تمایل به سرمایه گذاری در تاتارستان داشته و این ظرفیت در این کشور نیز وجود دارد. با توجه به اینکه تاتارستان کشوری مسلمان است، زمینه همکاری در ایجاد برند حلال و تولید گوشت وجود داشته و در این زمینه گفت و گوهایی نیز صورت گرفته است.

استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: ما به عنوان دولت ها وظیفه مان ایجاد بسترهای لازم برای فعالیت فعالان بخش خصوصی است. یکی از نکات مهم دیگر که در این سفر مورد توجه قرار گرفت مساله همکاری در زمینه های پزشکی است و من فکر می کنم این ظرفیت ها به خوبی شناخته شد. 

رشیدیان بیان کرد: همچنین با توجه به تسهیلات روسیه برای برداشته شدن ویزا، قرار شده سفارت ایران در روسیه برای تسهیل مراودات دانشگاهیان و بخش خصوصی همکاری های لازم برای صدور ویزا را داشته باشند. در آینده نیز امیدواریم برای لغو ویزا در چارچوب تفاهمات صورت گرفته بین ایران و روسیه اقدامات لازم صورت گیرد.

وی با اشاره به امضای تفاهم نامه امروز با رییس جمهور تاتارستان گفت: محورهای این تفاهمات در حوزه های استاندارد، ترانزیت و مسایل بانکی بوده است. در این تفاهمات چارچوب کلی اقدامات آینده مشخص شده و در حوزه دانشگاهی نیز برای تحقیقات علمی و تبادل استاد و دانشجو تفاهماتی صورت گرفته است.

استاندار خراسان رضوی همچنین به ظرفیت های مشترک فرهنگی بین دو کشور اشاره کرد و افزود: در حال حاضر با توجه به اینکه مردم تاتارستان در گذشته با زبان فارسی آشنایی داشته اند، ظرفیت برای گسترش آموزش زبان فارسی در دانشگاه قازان وجود دارد. در این دانشگاه کرسی زبان فارسی برقرار است که تمایل برای گسترش این آموزش ها نیز وجود دارد. 

وی تصریح کرد: امسال با توجه به رویداد مشهد 2017 گسترش تعاملات فرهنگی برای ما از اهیمت زیادی برخوردار بوده و از این جهت باید به اقداماتی نظیر تعاملات مربوط به اسناد تاریخی بین استان ما و جمهوری تاتارستان اهتمام ورزید. معاون شهردار قازان نیز برای اجلاس شهرداران 2017 در مشهد خواهد بود و حضور وی نیز می تواند به همکاری شهرداری های دو کشور کمک کند.

مدیر امور کتابخانه‌های آستان قدس‌رضوی نیز با بیان اینکه قطعا امکان همکاری‌های بین المللی در بحث کتابخانه‌ها وجود دارد، گفت: برهمین اساس، پیشنهاد انعقاد تفاهم‌نامه در این زمینه از سوی رئیس جمهور تاتارستان ارائه شد.

به گزارش ایسنا، محمدهادی زاهدی امروز 31 فروردین‌ماه در حاشیه بازدید رییس جمهور تاتارستان، رستم مینیخانوف از کتابخانه آستان قدس‌رضوی اظهار کرد: آستان قدس‌رضوی دارای بیش از 50 کتابخانه در کشور و در کتابخانه مرکزی نیز بیش از 90 هزار نسخه خطی موجود است.

وی ادامه داد: از قرآن‌های سده اول هجری تا روزگار معاصر در این مجموعه موجود است و تنها 20 هزار قرآن و جزوه قرآنی خطی در این کتابخانه به‌چشم می‌خورد. بزرگترین کتابان قرآن آثار خود را به این کتابخانه تقدیم کرده‌اند.

 

متن تفاهم نامه همکاری بین اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی خراسان رضوی


واتاق بازرگانی و صنایع جمهوری تاتارستان

اتاق بازرگانی خراسان رضوی و اتاق بازرگانی و صنایع جمهوری تاتارستان تحت عنوان "طرفین " خوانده خواهد شد،

با توجه به ترویج رشد و تنوع همکاری های اقتصادی و گسترش مبادلات تجاری بین شرکت های مربوطه خود بر پایه سود متقابل و دوجانبه در هر دو طرف در موارد زیر به توافق رسیدند:

  • طرفین تفاهم نمودند به منظور مدیریت مناسب و دسترسی آسانتر به اطلاعات و فرصتهای تجاری موجود و تسریع در همکاری های تجاری و بازرگانی دوجانبه، میز بازرگانی تاتارستان در اتاق بازرگانی خراسان رضوی و میز استان خراسان رضوی را در اتاق بازرگانی تاتارستان ایجاد نمایند. تمامی ارتبطات تجاری اتاقهای بازرگانی از جمله تبادل اطلاعات تجاری، معرفی تجار و بازرگانان برای کار، تسهیل ویزایی، هماهنگی همایشعهای مشترک، سمینارها و نمایشگاههای تخصصی بازرگانی از طریق مسئولین این میزها و با هماهنگی وزارت امور خارجه طرفین خواهد بود.

 

  • طرفین باید، مطابق با قوانین کشورهای متبوع خود و مطابق با توافق و درک فرصت های موجود بین دو کشور خود، اقدامات منجر به توسعه همکاری های اقتصادی و ترویج مبادلات تجاری بین شرکت های دو کشور را تشویق و تسهیل نمایند.
  • با هدف دستیابی به اهداف پیش بینی شده در ماده (1)، تشویق و تسهیل روابط اعضاء از طریق انعقاد توافقنامه های همکاری تجاری و اقتصادی و قراردادهای بین شرکت های علاقه مند، مجاز است.
  • طرفثین باید در جهت شناسایی امکانات در زمینه توسعه روابط تجاری دوجانبه و تبادلات اقتصادی دوطرفه تلاش نمایند.
  • طرفین باید انجام تبادل منظم انتشارات موجود و اطلاعات مربوط به تجارت خارجی، تولید و صادرات پیشنهادات شرکت های مربوطه خود، سرمایه گذاری و روند بازار است. همچنین اعضاء اطلاعات مربوط به قوانین اقتصادی و تجاری قابل اجرا در حوزه قضایی خود را تبادل کنند.
  • طرفین باید در برگزاری نمایشگاهها و سایر موارد مشابه بصورت متقابل مشارکت نمایند.
  • طرفین باید درجهت توسعه مداوم روابط اقتصادی و اطمینان از ادامه و گسترش روابط فی مابین اقدام به تبادل هیئت های تجاری  و تشویق و سازماندهی جلسات برای نمایندگان مناسب از دو کشور به منظور مطالعه راه و روش برای اجرای این تفاهم نامه ها و روش های  نیل به هدف برای توسعه مداوم روابط اقتصادی نمایند.
  • طرفین باید همکاری بین سازمان های تجاری و شرکت های خصوصی در زمینه تبادل اطلاعات تماس، مبادله هیئت های تجاری و صنعتی و ملاقات تجارو بازرگانان از خراسان رضوی و تاتارستان را تشویق کنند.
  • این توافقنامه باید  از تاریخ امضا به اجرا درآمده و به مدت دو سال اعتبار داشته و به طور خودکار برای مدت مشابه تمدید می گردد مگر اینکه با یک اخطار کتبی از طرف هر کدام از طرفین شش ماه قبل تاریخ انقضاء درخواست رد تمدید گردد.

این تفاهمنامه در  2017 در مشهد، در دو نسخه به زبان انگلیسی و روسی منعقد گردید.

 

 

اتاق بازرگانی تاتارستان                                                     اتاق بازرگانی، صنایع معادن و

 ____________ Artur Nikolaye                                     کشاورزی خراسان رضوی

معاون رئیس اتاق صنعت و تجارت تاتارستان  

                                                                          حسین محمودی خراسانی نائب رئیس اول

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی