نایب رییس اتاق بازرگانی مشهد: آماده توسعه همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه با تاتارستان هستیم

نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 31 فروردين 1396

رئیس جمهور تاتارستان در دیدار با فعالان اقتصادی استان

مشتاق توسعه تعاملات اقتصادی با خراسان رضوی هستیم

اتاق بازرگانی خراسان رضوی، پنج شنبه گذشته میزبان رئیس جمهور و هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی جمهوری تاتارستان بود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ رستم مینی خانوف رئیس جمهوری تاتارستان در نشستی که با حضور این هیات و فعالان اقتصادی استان برگزار شد؛ نسبت به برقراری ارتباط در حوزه‌های مختلف اقتصادی با ایران و خطه خراسان رضوی اعلام آمادگی و علاقه‌مندی نمود.

*مشتاق توسعه ارتباطات هستیم

رستم مینیخانوف، رئیس جمهور تاتارستان، نیز اظهار کرد: ما نیز خیلی علاقه مند به توسعه روابط مشترک با ایران هستیم و برای این امر زمینه های مشترک زیادی وجود دارد. برای نمونه، تاتارستان در بخش اروپایی قرار دارد و همین امر باعث شده تا بستر خوبی برای حضور فعالان اقتصادی ایرانی در این جمهوری فراهم آید.

وی به ظرفیت‌های در حال توسعه در خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: مشتاق توسعه ارتباطات در حوزه‌های مختلف ورزشی و فرهنگی نیز هستیم اما محور گفتگوهای ما در این سفر، عمدتا بر مباحث اقتصادی تاکید دارد.

وی قرار گرفتن تاتارستان در بخش اروپایی روسیه را فرصتی برای فعالان اقتصادی جهت دسترسی به بازارهای بزرگتر دانست و خاطر نشان کرد:تاتارستان دارای ظرفیت‌های فراوانی است و من قول همکاری حداکثری را جهت هموارسازی بسترها برای توسعه تعاملات اقتصادی می‌دهم.

وی در پایان از برگزاری جشنواره مهمی به منظور معرفی ظرفیت‌های جمهوری تاتارستان در بیستم ماه می در «غازان» پایتخت این کشور خبر داد.

*آمادگی بخش خصوصی خراسان رضوی برای همکاری اقتصادی با جمهوری تاتارستان

اما حسین محمودی خراسانی، نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در ابتدای این مراسم، حضور هیات سیاسی و اقتصادی جمهوری تاتارستان در این خطه را فرصتی برای تعمیق دوستی‌ها برشمرد و به تشریح بخشی از ظرفیت‌های خراسان رضوی برای این هیات خارجی پرداخت.

وی این استان 6میلیون نفری را در مسیر کریدور کشورهای آسیای میانه و افغانستان دانست و گفت:خط ترانزیتی هند، ایران و افغانستان و برنامه‌ها برای اتصال به خط آهن سراسری روسیه در آینده نزدیک، موقعیت ممتازی به این خطه می‌بخشد. این استان به سه گمرک، دو منطقه ویژه اقتصادی و 9 کنسولگری و خطوط پروازی به بیش از 11 کشور مجهز است و سالانه از 25میلیون زائر که 5/2میلیون نفر آن‌ها را اتباع خارجی تشکیل می‌دهند، پذیرایی می‌کند.

وی ظرفیت‌های گردشگری در «خراسان رضوی» را در حوزه‌های زیارت، سیاحت، درمان و... تقسیم کرد و یادآور شد: حدود 55 درصد از ظرفیت هتل های کشور در این استان تمرکز یافته و در بخش‌های صنعت و معدن به ویژه در حوزه صنایع غذایی، خودرو، سیمان، دارو و... علاوه بر تامین نیاز داخلی به سرحد صادرات نیز رسیده‌ایم.

محمودی خاطرنشان کرد: استان ما در بخش‌های کشاورزی و دامی، نامدار بوده و بزرگ‌تربن تولیدکننده زعفران در جهان به شمار می‌آید. همچنین در تولید پسته نیز مقام دوم را در اختیار داریم. در این استان دو مناسبت جهانی مشهد 2017 و مشهد شهر جهانی گوهرسنگ ها نیز در حال برگزاریست که هر کدام به جایگاه فرهنگی- مذهبی این شهر و ظرفیت‌های انبوه آن اشاره دارد.

وی خاطر نشان کرد: اتاق بازرگانی خراسان رضوی به عنوان پارلمان بخش خصوصی نسبت به توسعه روابط با جمهوری تاتارستان در بخش‌های مختلف اعلام آمادگی می‌کند و امیدواریم این نشست‌ها بسترساز همکاری‌های ارزشمندی در آینده نزدیک باشند.

*ضرورت تسهیل صدور روادید از سوی روسیه برای فعالان اقتصادی ایرانی

استاندار خراسان رضوی دیگر سخنران این مراسم بود. وی ابراز امیدواری کرد، برگزاری این نوع نشست‌ها به توسعه روابط ایران با کشورهای همسایه منجر شود.

رشیدیان به ایجاد ظرفیتی برای انتقال اطلاعات مفید میان دو کشور اشاره کرد و بیان نمود:امیدواریم با ایجاد میز مشترکی، بستر مساعد برای انتقال اطلاعات میان دو کشور فراهم آید.

وی بر ضرورت تسهیل صدور روادید با هدف افزایش حضورِ قانونمند و پُرشمار فعالان اقتصادی در کشورهای همسایه تاکید کرد و گفت: تلاش ما تا به امروز، «ظرفیت‌سازی» برای فعالان اقتصادی و مردمان دو کشور بوده است. مصداقی از این ظرفیت‌سازی را می‌توان در چهارچوب «برند مشترک حلال» تعریف کرد، به ویژه آنکه بخش عمده جمعیت هردو کشور، مسلمان هستند.

رشیدیان تحقق بخشی از این تعاملات را در چهارچوب بهره‌مندی این دو کشور از ظرفیت‌های همدیگر دانست و خاطر نشان کرد:معرفی بستری برای ارائه محصولات خراسان رضوی در فدراسیون روسیه، می تواند یکی از همین ظرفیت‌ها باشد.

استاندار خراسان رضوی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات موجود بر سر راه فعالان اقتصادی ایرانی، عدم انطابق بخش های بانکی ما با بانک های روسیه است که امیدواریم این نشست و مشارکت ما با جمهوری تاتارستان به رفع این مسئله کمک کند.

*تلاش برای تسهیل صدور روادید تجاری

در ادامه لوان جاگاریان، سفیر روسیه در ایران نیز تریبون را در اختیار گرفت و گفت:سفر دکتر روحانی رئیس جمهوری ایرای، صفحه جدیدی را در روابط دو کشو ایران و روسیه گشود و منجر به امضای چند سند مهم شد که یکی از آن‌ها بر لغو روادید برای گردشگران دو کشور تاکید داشت.

وی از امضای قراردادی برای تسهیل در صدور روادید تجار و بازرگانان این دو کشور نیز خبر داد و یادآور شد:تاکید داریم که برای اخذ روادید مشکلی وجود ندارد و درخواست داریم که هرچه سریع‌تر توافقات را در این سفر و برنامه رقم بزنید و من نیز در مقام یک دیپلمات قول می دهم تا تمام تلاشم را برای تسهیل سفر اتباع ایرانی انجام دهم.

*مشتاقیم ایران به جمع 155شریک اقتصادی تاتارستان بپیوندد

تالیا مینولیا، رئیس بخش خدمات سرمایه‌گذاری جمهوری تاتارستان، دیگر سخنران این برنامه بود که با اشاره به شاخصه‌های جمهوری تاتارستان، از جمله قدمت هزار ساله و تمدن غنی و در عین حال ساختارهای مدرن این کشور، بیان کرد:تاتارستان دارای منابع غنی طبیعی بوده و در این بخش توانمندی‌های فراوانی دارد.

وی ادامه داد: در عین حال، عمده فعالیت اقتصادی در این کشور در بخش صنعت متمرکز شده که صنایع شاخص آن را نفت و پتروشیمی، ماشین‌سازی، صنایع مرتبط با کشاورزی و انرژی تشکیل می‌دهند.

او به سهم درخور صنعت تاتارستان در اقتصاد فدراسیون روسیه اشاره کرد و افزود:در حال حاضر سهم بزرگی از سرمایه‌گذاری در کشور روسیه، در این جمهوری تمرکز یافته است و به لحاظ منطقه سرمایه گذاری در روسیه، رتبه اول را داریم و این مقام از رقابت 85منطقه حاصل آمده است.

وی یادآور شد: 155کشور همراه و شریک اقتصادی ما هستند اما متاسفانه هنوز حضور سرمایه‌گذاران بزرگ ایرانی را در میان شرکای اقتصادی‌مان نداریم و امیدواریم این سفر، بستری برای این مهم فراهم آورد.

خانم مینولیا، به زیرساخت‌های غنی صنعتی در این کشور اشاره کرد و از مزیت‌های تجاری و مالیاتی در بخش‌های مختلف جمهوری تاتارستان گفت.

رئیس بخش خدمات سرمایه‌گذاری جمهوری تاتارستان تاکید کرد: اعتقاد داریم توسعه روابط تجاری ایران و روسیه باید به صورت منطقه‌ای انجام گیرد و سفر هیات تاتارستانی به خطه خراسان رضوی با این هدف انجام گرفته است.

وی بیان کرد: 50درصد جمعیت تاتارستان مسلمان هستند و همین امر بستری را فراهم می کند تا به تولیدات مشترک در حوزه برند حلال بیاندیشیم.

وی همچنین در خصوص « مجموعه خدمات سرمایه‌گذاری جمهوری تاتارستان» توضیح داد: این مجموعه به مثابه پنجره‌ای عمل می‌کند. یعنی پس از آنکه ما از این مجرا با ساختارها و فرصت های جدید آشنا شدیم، در ادامه بستر ارتباط فرصت های مذکور را با بسترهای سرمایه گذاری در تاتارستان فراهم می‌آوریم. به همین منظور پورتالی را ایجاد کرده‌ایم که در آن مجموعه غنی از اطلاعات در خصوص ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در جمهوری تاتارستان گردآوری شده است.

*توسعه زیرساخت‌های فناوری در تاتارستان و بسترهای مستعد اقتصادی در این بخش

در ادامه این نشست، ایگور نوسوف، مسئول شهرک فناوری تاتارستان با عنوان «اینوپلیس» (Innopolis) به تشریح روند توسعه بسترهای فناوری در این جمهوری پرداخت و یادآور شد: روسیه از جمله کشورهایی است که در حوزه فناوری اطلاعات در جهان، جایگاه درخوری دارد. نظر به این ظرفیت، پنج سال پیش سنگ بنای این شهرک فناوری در جمهوری تاتارستان گذاشته شد و ساخت آن نیز قریب به 3سال به طول انجامید.

وی تاکید کرد: در این شهرک، بهترین فناوری‌ها گرد هم آمده و به موازات آن شاهد فعالیت دانشگاه علم و فناوری نیز در این بخش هستیم. همچنین برای این منطقه، مشوق‌های مالیاتی خاصی نیز مدنظر گرفته شده است.

وی این بستر را فرصت مناسبی برای ارتقای تعاملات اقتصادی برشمرد و ابراز امیدواری کرد: این سفر هیات تاتارستانی در آینده به توسعه روابط در حوزه فناوری‌ نیز منجر شود.

*ارائه 70بسته سرمایه‌گذاری به هیات اقتصادی تاتارستان

سیدمهدی رمضانی مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی نیز در سخنانی به معرفی پتانسیل‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در استان پرداخت و به هیات اقتصادی تاتارستانی این اطمینان را داد که به لحاظ حجم و میزان سرمایه‌گذاری، محدودیتی در کشور ایران وجود ندارند.

وی صدور پروانه اقامت 3ساله برای سرمایه‌گذاران، کارشناسان و خانواده‌های آن‌ها را یکی از مزیت‌های مهم در این بخش برشمرد و یادآور شد: به منظور توسعه تعاملات، علاقه‌مند به برگزاری نمایشگاه‌هایی در هر دو کشور به منظور معرفی توانمندی‌های طرفین در بخش های مختلف هستیم.

وی خاطر نشان کرد: 70 فرصت سرمایه‎‌گذاری در قالب بسته‌های جامعی تدوین شده که به هیات اعزامی جمهوری تاتارستان تقدیم می‌شود و از سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی این جمهوری برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های استان دعوت به عمل می‌آوریم.

*پایتخت تاتارستان؛ سومین مقصد محبوب گردشگری در روسیه

اما آخرین سخنران این نشست، سرگئی ایوانوف رئیس بخش گردشگری تاتارستان بود که در سخنانی عنوان کرد: تاتارستان نه فقط به لحاظ صنعتی بلکه در حوزه توریسم نیز پیشرفت‌های درخوری داشته است.

وی «غازان» پایتخت جمهوری تاتارستان را سومین مقصد محبوب گردشگری در روسیه بعد از مسکو و سن‌پترزبورگ عنوان کرد و توضیح داد: این عنوان به واسطه ورود سالانه 3میلیون گردشگر به این پایتخت تاریخی، حاصل آمده است.

وی تاتارستان را نماد صلح و هماهنگی در فدراسیون روسیه دانست و گفت: در این جمهوری پیروان همه ادیان در صلح و دوستی در کنار هم زندگی می‌کنند.

ایوانوف به زیرساخت‌های پیشرفته گردشگری تاتارستان نیز اشاره کرد و گفت:وجود 150هتل با کیفیت‌های مختلف، بزرگترین پارک آبی اروپا، تورهای گردشگری متعدد و متنوع و...بخشی از ظرفیت‌های گردشگری این منطقه را شامل می‌شوند.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی