برگزاری نخستین نشست هیات نمایندگان اتاق مشهد در سال 96

نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : شنبه ، 26 فروردين 1396

برگزاری نخستین نشست هیات نمایندگان اتاق مشهد در سال 96

 

نخستین نشست هیات نمایندگان اتاق مشهد برگزار شد. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در این نشست درباره نتایج سفر هیات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران به روسیه و سهم بخش خصوصی در همکاری های راهبردی دو کشور گفت: روسیه از ابعاد مختلف برای بخش خصوصی ایران ظرفیتی فوق‌العاده محسوب می شود.

به گزارش روابط عمومی اتاق مشهد وی افزود: روسیه، همسایه ایران است و در زمینه راه های آبی، هوایی و ریلی از وضعیت مناسبی برخوردار هستیم و علاوه بر آن بخش خصوصی به روسیه فقط به عنوان روابط دو جانبه اقتصادی نگاه نمی کند؛ بلکه به لحاظ موقعیت جغرافیایی ایران و روسیه می توانیم در اقتصاد منطقه با همکاری سه جانبه و چندجانبه توسعه اقتصادی کشور را دنبال کنیم.

وی تاکید کرد در جریان سفرش به روسیه در ملاقاتی با رییس جمهور ،وی بر موقعیت مهم و استراتژیک روسیه و تجارت با این کشور با  محوریت بخش خصوصی تاکید کرده است.در همین راستا در اتاق ایران کمیته ای مطالعاتی متشکل از استانهای آزبایجان غربی و شرقی ،اردبیل،رشت ،گرگان تشکیل گردیده است.وی از کمیسیون تجارت اتاق مشهد نیز درخواست کرد در این کمیته همکاری های مستمردر زمینه آسیب شناسی تجارت دو کشور ایفا کند.

شافعی گفت: این موضوع در توسعه صادرات ایران تاثیر قابل توجهی دارد و علاوه بر آن، روسیه و ایران موقعیت بالایی در ترانزیت اقتصاد منطقه دارند که فرصت خوبی برای بخش خصوصی ایران است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: در مذاکرات قبلی و این سفر پیگیر هستیم که با کشورهای اورآسیا به تعرفه ترجیهی برسیم و در نهایت، موضوع تجارت آزاد  با اورآسیا در حال پیگیری است .

رییس اتاق بازرگانی مشهد در ادامه  گزارشی از نشست هیات مدیره اتاق اسلامی ارایه کرد.وی گفت:مرکز تحقیقات و اطلاع رسانی اتاق بازرگانی اسلامی، اتاق فکر اتاق بازرگانی اسلامی است. این مرکز گام‌های موثری برداشته و انتظار مشارکت گسترده‌تر اتاق‌های عضو اتاق بازرگانی اسلامی را در زمینه‌های مختلف داریم.

شافعی اضافه کرد: طی دو سال گذشته به دلایل مختلف از جمله عدم صدور روادید اتاق ایران نتوانسته است در نشست‌های اتاق اسلامی حضور پیدا کند. یکی از موضوعات بسیار مهمی که اتاق اسلامی باید توجه ویژه‌ای بدان مبذول دارد موضوع روادید می‌باشد چرا که شایسته نیست اجلاسی برگزار شود و کشورهای دعوت شده نتوانند در نشست‌ها شرکت کنند .

شافعی یادآور شد: به دنبال حضور دولت یازدهم روابط دو کشور  ایران و عمان و به طور کلی مناسبات تجاری ایران با کشور های منطقه وارد مرحله جدیدی شده است، چراکه دولت ایران علاقه دارد مبادلات تجاری خود را با کشورهای منطقه و به خصوص کشورهای مسلمان توسعه دهد. در همین راستا ارتقای سطح مناسبات تجاری با عمان یکی از اولویت های اصلی دولت و بخش خصوصی ایران محسوب می شود.

وی در ادامه تصریح کرد: عمان می تواند به عنوان یک پل ارتباطی بین ایران با سایر کشورها به ویژه کشورهای آفریقایی نقش آفرینی کند. نگاه ایران به عمان در قالب دروازه ای است که می تواند محصولات ایران را به سوی بازار منطقه سوق دهد.

رئیس اتاق ایران در مقابل به گستره بازار این کشور اشاره کرد و گفت: ایران را نباید به بازاری داخلی مرزهای این کشور محدود کرد بلکه باید توجه داشته باشیم که برای دسترسی به منطقه اسیای مرکزی و افغانستان نیز می توان از ایران وارد شد.

رئیس پارلمان بخش خصوصی همچنین تأکید کرد:در آینده ای نزدیک بندر چابهار به دلیل موقعیت مطلوبی که دارد می تواند به عنوان بارانداز تامین کننده کالاهای مورد نیاز کل منطقه شناخته شود.

رئیس اتاق ایران، جدیت و علاقه مندی سفیر ایران در عمان را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: خوشبختانه توانسته ایم در مدت حضور ایشان در عمان گام های خوبی در مسیر رشد و تقویت مبادلات اقتصادی دو کشور برداریم و فصل جدیدی را در این حوزه اغاز کنیم.

 

 

 

 

 

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی