غلامحسین شافعی در همایش بزرگداشت روز ملی آب نگذاریم بحران آب بزرگ‌تر شود

غلامحسین شافعی در همایش بزرگداشت روز ملی آب نگذاریم بحران آب بزرگ‌تر شود
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 11 اسفند 1395

غلامحسین شافعی در همایش بزرگداشت روز ملی آب

نگذاریم بحران آب بزرگ‌تر شود

غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران در همایش روز ملی آب از اهدای جایزه ملی آب در سال آینده توسط اتاق ایران خبر داد.

 

دومین همایش بزرگداشت روز ملی آب با حضور جمعی از فعالان اقتصادی و نمایندگان دستگاه‌های دولتی، توسط مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران برگزار شد.

رئیس اتاق ایران در این همایش بر همکاری مسالمت‌آمیز تکنولوژی با آب و محیط‌زیست تأکید کرد و گفت: امروز شاهدیم در ایران آب به عنوان مایه حیات، تبدیل به مایه مرگ شده است چراکه این زندگی مسالمت‌آمیز بین آب و تکنولوژی وجود نداشته است. در واقع به دست خود، زندگی خودمان و آیندگان را به مخاطره جدی انداخته‌ایم.

غلامحسین شافعی افزود: امیدواریم با این آغاز  مبارک و رویکرد جدید و قابل‌تحسین اتاق و سازمان‌های مسئول و مجموعه فرهیختگان و دانشمندان و کشاورزان حداقل از این زمان جلوی پیشرفت این بحران را بگیریم و نگذاریم بزرگ‌تر شود.

رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور، تخلیه روستاها، افزایش حاشیه‌نشینی و معضلات اجتماعی فراوان را از مهم‌ترین اثرات اجتماعی بحران آب عنوان کرد.

شافعی تصریح کرد: درست است که عوامل مختلفی در بحران آب دخیل بوده‌اند؛ روستاها در حال تخلیه هستند و اقتصاد روستاها در حال نابودی است اما همه باهم باید برای حل ابن بحران تلاش کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، انگیزه اصلی این نهاد بخش‌خصوصی از ورود به بحران آب را توجه به مسائل و مصالح ملی عنوان کرد.

شافعی همچنین به تکلیف قانونی اتاق ایران هم اشاره کرد و گفت: مجلس شورای اسلامی در موضوع آب و کشاورزی تکلیفی قانونی مشخص کرده و اتاق باید در ارتباط با موضوع آب پاسخ و عکس‌العمل مناسب ارائه دهد.

رئیس اتاق ایران همچنین اثرات اقتصادی بحران آب را مورد توجه قرارداد و گفت: به‌طورکلی مسئله آب بر اشتغال‌زایی و فعالیت‌های کشاورزی اثرگذار است و اتاق ایران از این منظر توجه جدی به موضوع آب دارد.

رئیس اتاق ایران اجرای طرح تعادل بخشی به منابع آب‌های زیرزمینی، بررسی اثرگذاری سرعت حرکت افزایشی حفر چاه‌های مجاز و نصب کنتورها در منابع خروجی چاه‌های فعلی را از مهم‌ترین انتظارات اتاق ایران در رابطه با روند حل بحران آب عنوان کرد.

شافعی همچنین با اشاره به افول دریاچه‌ها و تالاب‌های ایران گفت: اتاق ایران در سال ٨٤ یا ٨٥ هم‌زمان با سفر روسای اتاق‌های سراسر کشور به ارومیه، بیانیه‌ای رسمی صادر و پیش‌بینی‌هایی برای وضعیت دریاچه ارومیه مطرح و به دولت ارائه کرد اما به‌رغم پیگیری‌های اتاق ایران هیچ نتیجه‌ای از آن‌ها ندیدیم و درنهایت هم آنچه نباید، اتفاق افتاد.

شافعی افزود: مرکز مطالعات و بهره‌وری باید با نگاهی آینده‌نگرانه به محیط‌زیست و آب و تدوین یک برنامه بلندمدت، چنین مواردی را پیش‌بینی و برای رفع آن راه حل ارایه کنند.

شافعی گفت: این همایش فرصت خوبی است تا از نظرات متنوع افراد مختلف بهره‌مند شویم و بازیگران اصلی فعالیت‌های اقتصادی با جمع‌بندی مطلوب بتوانند رهنمودهای لازم را به سیاستمداران ارائه کنند.

شافعی همچنین از اهدای جایزه ملی آب در سال آینده توسط اتاق ایران خبر داد.

حداکثر زمان ما برای پرداختن به بحران آب برنامه پنج‌ساله توسعه است

رئیس مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران، هدف از برگزاری این همایش را بیان کردن مسئله آب، بیان جایگاه کشور در این بحران و اینکه هر نهاد و فردی در این بحران چه جایگاهی دارد، عنوان کرد.

سید محمدحسین شریعتمدار افزود: همه ذی‌نفعان اعم از مردم و دانشگاهیان باید در جریان قرار بگیرند و نظرات خود را بیان کنند تا مسئولان در تصمیم‌گیری‌های خود آن‌ها را در نظر بگیرند.

دبیر همایش بزرگداشت روز ملی آب با تأکید بر اهمیت زمانی حل بحران آب، تصریح کرد: هیچ نسلی مانند ما در معرض یک امتحان بزرگ قرار نگرفته است و تمام مسائلی که ظرف ٥٠ سال گذشته در مورد آب اتفاق افتاده است به نسل ما رسیده است. در وضعیتی قرار داریم که دیگر نمی‌توان حل این بحران را به تأخیر انداخت.

رئیس مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران گفت: دیگر زمانی نداریم و باید به بحران آب بپردازیم. حداکثر زمان ما یک برنامه پنج‌ساله است. اگر در زمان برنامه ششم موفق نشویم برای حل ابن بحران راهکاری بیندیشیم، دیگر فایده‌ای ندارد.
رئیس مرکز ملی مطالعات و بهره‌وری آب و کشاورزی اتاق ایران همچنین بر حضور همه ذی‌نفعان در حل ابن بحران تأکید کرد.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی