در سی و هشتمین جلسه دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان بررسی شد: نگاهی به عملکرد موسسه حسابرسی تامین‌اجتماعی و چاره‌جویی برای مشکلات بنگاه‌های اقتصادی

در سی و هشتمین جلسه دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان بررسی شد: نگاهی به عملکرد موسسه حسابرسی تامین‌اجتماعی و چاره‌جویی برای مشکلات بنگاه‌های اقتصادی
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : شنبه ، 09 بهمن 1395

در سی و هشتمین جلسه دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان بررسی شد:

نگاهی به عملکرد موسسه حسابرسی تامین‌اجتماعی و چاره‌جویی برای مشکلات بنگاه‌های اقتصادی

چاره‌جویی برای مشکلات بنگاه‌های اقتصادی در حوزه تامین اجتماعی و بررسی روند رسیدگی موسسه حسابرسی تامین‌اجتماعی به روایت فعالان بخش خصوصی، محور بحث در سی و هشتمین جلسه دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی بود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ علی اکبر لبافی رئیس این دبیرخانه در تشریح این دستور کار توضیح داد: در جلسات پیشین دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان که با محوریت مشکلات بخش خصوصی در حوزه تامین اجتماعی برگزار شد، بخشی از انتقادات به روند حسابرسی‌ها وارد بود که ابهاماتی را برای فعالان اقتصادی رغم زده و باعث شده بود آن‌ها برای کاهش جرایم و هزینه‌های خود دست به دامان هیات‌های رسیدگی تامین اجتماعی شوند.

وی به مشکلات اقتصادی که در حال حاضر گریبانگیر بخش خصوصی و بنگاه‌های اقتصادی استان است، اشاره کرد و متذکر شد: این مشکلات کمر بخش تولید را خم کرده و از این منظر باید بکوشیم تا حد ممکن از باری که بر این شانه‌ها سنگینی می‌کند بکاهیم و این امر جز با تعامل، گفتگو و همراهی دولت و بخش خصوصی ممکن نمی شود.

  • گلایه‌های بخش خصوصی از کیفیت حسابرسی‌ها

در ادامه این نشست تریبون در اختیار سیدرحیم کابلی مشاور اتاق بازرگانی استان در حوزه تامین اجتماعی قرار گرفت.

وی در ابتدای صحبت بخشی از مشکلات فعالان اقتصادی با تامین اجتماعی را متاثر از کیفیت حسابرسی‌ها دانست و به ذکر نمونه‌هایی در این رابطه پرداخت.

کابلی از مشمول شدن بسیاری از موارد غیرمشمول در گزارشات خریدها، عدم درج شرح واقعی اسناد در گزارشات حسابرسی، عدم بررسی تمامی اسناد موجود در حوزه خریدهای خارجی و... به عنوان بعضی از مشکلات موجود در روند حسابرسی‌های تامین اجتماعی یاد کرد و متذکر شد: در حال حاضر شرکت‌هایی هستند که در دوره تعیین شده برای حسابرسی، هنوز اسنادشان مورد بررسی قرار نگرفته و توامان برای بعضی مراکز اقتصادی نیز حسابرسی به صورت سالانه انجام می‌شود و این عدم وجود وحدت رویه شائبه‌هایی را نسبت به کیفیت مواجهه بخش حسابرسی تامین اجتماعی شکل می‌دهد.

وی یادآور شد: حسابرسانی که در حال حاضر به مراکز اقتصادی و شرکت‌های مختلف مراجعه می‌کنند مهارت و آموزش کافی را دریافت نکرده‌اند و اغلب دانشجویان یا فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند که بدون مهارت‌افزایی، به آن‌ها ماموریت این حسابرسی‌ها سپرده می‌شود.

ابراهیم عاقل یکی از مشاوران اتاق در حوزه تامین اجتماعی نیز در سخنانی بخش دیگری از مشکلات فعالان اقتصادی با موسسه حسابرسی تامین اجتماعی را عنوان نمود و توضیح داد: مشمول کردن خریدهای خارجی ترخیص نشده در گمرک، اعمال کرایه های حمل و نقل در گزارشات بیمه ای، شمول حق ماموریت ها در هزینه‌های بیمه‌ای، مشمول قرار دادن هزینه وکیل یا ترخیص‌کاران گمرکی در حقوق بیمه‌ای مراکز اقتصادی و... تنها بخشی از این موارد می‌باشد.

وی مشکل عمده در این بخش را عدم تخصص حسابرسان عنوان کرد و از مقاومت‌هایی که برای بررسی عدله فعالان اقتصادی در رون حسابرسی‌ها وجود دارد، انتقاد کرد.

او متذکر شد: اغلب حسابرسان به جای بررسی بیشتر کارفرمایان را به هیات‌های رسیدگی حواله می‌کنند که در آن هیات‌ها نیز اگرچه از حجم جرایم تا حد زیادی کاسته می‌شود اما باز هم با توجه به رقم بالای بعضی جرایم، آنچه که اعمال می‌گردد با آنچه که باید در واقع می‌بوده، تفاوت زیادی دارد و این به معنای متضرر شدن فعالان اقتصادی است.

اما امیر مهدی مرادی، دبیر انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی نیز در اظهاراتی، عملکرد اداره‌کل تامین اجتماعی خراسان رضوی را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: عمده مشکلات موجود در این بخش متوجه ضعف آگاهی و آموزش چه برای حسابرسان و چه برای کارفرمایان است که از این منظر پیشنهاد می‌شود با مشارکت تامین اجتماعی استان و تشکل‌های بخش خصوصی، دوره‌های آموزشی ویژه‌ای در این رابطه برگزار شود.

در ادامه این نشست جمع دیگری از فعالان بخش خصوصی و کارفرمایان بنگاه‌های اقتصادی به طرح مشکلات خود در حوزه تامین اجتماعی پرداختند. یکی از مهم‌ترین مباحث مطروحه، عطف به ما سبق شدن قراردادهای تک‌نفره و اعمال هزینه‌های تامین اجتماعی به قراردادهایی بود که سال‌ها قبل و پیش از وضع قانون در این رابطه، معاف اعلام شده بودند.

  • به رویه‌ها و دستورالعمل‌های کشوری اقتدا می‌کنیم

عبدا... ابراهیمی رئیس اداره درآمد تامین اجتماعی خراسان رضوی نیز در ادامه این نشست تریبون را در اختیار گرفت و از سهم و نقش مثبت تامین اجتماعی در کشورهای توسعه‌یافته گفت. وی توضیح داد: در این کشورها ساختار تامین اجتماعی به واسطه خدمات‌رسانی در بخش رفاهی جامعه یک عامل پیشرفت به شمار می‌آید و از این منظر باید به این حوزه در کشور ما نیز توجه ویژه شود. تبعا نواقص و کاستی‌هایی وجود دارد اما این‌ها بهانه نمی‌شود تا عملکرد کلی و جایگاه این سازمان را زیر سوال ببریم.

وی در عین حال رویه موجود تامین اجتماعی استان را متاثر از رویکردها و تصمیمات کشوری دانست و بر ساختار سلسله‌مراتبی تصمیم‌گیری در این نهاد تاکید کرد.

ابراهیمی گفت: قوانین و بخشنامه‌های این سازمان کشوری بوده و اختیار تغییر در آن‌ها برای ما فراهم نیست. البته که رایزنی‌ها و نامه‌نگاری‌های فراوانی در خصوص بعضی قوانین داشته‌ایم که بعضی اصلاح و بخشی نیز به روال خود باقی مانده‌اند که یک نمونه از آن‌ها در خصوص قراردادهای تک‌نفره است.

وی ادامه داد: من گزارشات حسابرسی‌ها را با دقت مطالعه می‌کنم و شاهد بودم که در پرونده‌ها نامه‌نگاری‌های متعددی با کارفرما انجام گرفته اما وی از ارائه مستندات خود خودداری کرده است. به این دست موارد، فاکتورهای مخدوش و مجهول را هم بیافزایید.

وی در ادامه توضیحاتی در خصوص اعمال هزینه‌های تامین اجتماعی بر خریدهای خارجی، قراردادهای تک‌نفره، عملیات‌های حمل و نقل و... داد و گفت: بخشنامه‌ای برای استفاده کارفرمایان و تولید کنندگان خوش حساب از مزایای بخشودگی جرائم بیمه‌ای صادر شده است که در آن ظرفیت‌های خوبی برای فعالان اقتصادی فراهم آمده است.

بهشتی حسابرس تامین اجتماعی خراسان رضوی نیز در توضیحاتی عنوان کرد: دفاتری که از سوی کارفرمایان به حسابرسان تامین اجتماعی ارائه می‌شود، نظر به مهلت ارائه شده باید تکمیل باشند و اگر ضمائمی نیز دارد باید اعلام گردد. در موسسه حسابرسی تلاش ما بر این است تا حد ممکن با نامه‌نگاری، کارفرما را ترغیب به تکمیل اسنادش کنیم که اگر چنین شود، وی با کمترین مشکلات مواجه خواهد بود.

وی در خصوص انتقادات مطرح شده برای عطف به ما سبق شدن بعضی رویه‌ها، به بخشنامه 3/11تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت:این بخشنامه بخشی از مشکلات را حل خواهد کرد اما همچنان به ما ابلاغ نشده است و ملاک همچنان بخشنامه‌های قبلی می‌باشد، البته که در هیات‌های جانبی ما مورد استناد و توجه قرار می‌گیرد.

بهشتی ، تبعات عملکرد ضعیف حسابداران را متوجه کارفرمایان دانست و تاکید کرد: از این منظر تعریف یک سیستم حسابداری درست، ضرورتی مهم به شمار می‌آید.

وی در ادامه توضیحاتی در خصوص بعضی ابهامات مطرح شده از سوی حاضران، ارائه کرد.

  • عقد تفاهم‌نامه‌ای برای رفع ابهامات

اما در جمع‌بندی این بحث لبافی رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی، در جمع‌بندی بحث گفت: به منظور یکسان سازی در استان خراسان رضوی و رفع ابهامات احتمالی فی ما بین فعالین اقتصادی و اداره کل تامین اجتماعی و شعب مربوطه، ضمن اینکه آخرین بخشنامه ها و دستورالعمل ها و رویه های موجود در تامین اجتماعی روی سایت اداره کل قرار می گیرد، نسخه ای به دبیرخانه شورای گفتگو جهت انعکاس به تشکلهای ذیربط اعلام گردد. علاوه بر آن مجموعه ای در قالب پرسش و پاسخ تهیه تا ضمن شفاف سازی همه شعب و هیات های بدوی و تجدید نظر و کارشناسان موسسه حسابرسی بر مبنای این پرسش و پاسخ که توسط اداره کل تامین اجتماعی استان تهیه می شود، اقدام نمایند که از بروز هر گونه ابهام و یا برخوردهای سلیقه ای در فرآیند رسیدگی ها بین بخش خصوصی و دولتی و عمومی جلوگیری شود.

همچنین با عنایت به اینکه در فرآیند حسابرسی برای فعالین اقتصادی و نمایندگان اتاق در هیات های بدوی و تجدید نظر ابهاماتی وجود دارد، مقرر شد مصادیق عینی ارائه شده به دبیرخانه در جلسه ای با دعوت دبیرخانه شورای گفتگو از نمایندگان اتاق در هیات های بدوی و تجدید نظر، موسسه حسابرسی و اداره کل تامین اجتماعی موارد ارائه شده مورد بحث و بررسی قرار گیرد.   

وی در پایان توسعه بسترهای آموزشی در این بخش چه برای کارفرمایان و چه حسابرسان تامین اجتماعی، تاکید کرد و خواستار تحقق این مهم شد.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی