ضرورت هم‌گرایی قوای سه‌گانه در جهت تحقق طرح ایجاد خط تولید یک خودروی پُرتیراژ در استان

ضرورت هم‌گرایی قوای سه‌گانه در جهت تحقق طرح ایجاد خط تولید یک خودروی پُرتیراژ در استان
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : سه شنبه ، 28 دي 1395

رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی تاکید کرد:

ضرورت هم‌گرایی قوای سه‌گانه در جهت تحقق طرح ایجاد خط تولید یک خودروی پُرتیراژ در استان

کارگروهی تخصصی برای پیگیری پرونده «راه اندازی خط تولید یکی از خودروهای پُرتیراژ» در خراسان رضوی با مدیریت انجمن قطعه سازان استان تشکیل شد و مقرر این کارگروه عهده‌دار انجام مطالعاتی در خصوص ایجاد یا توسعه این خط و منابع آن گردد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ علی‌اکبر لبافی رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با اعلام این خبر عنوان کرد: در سی و سومین جلسه دبیرخانه مقرر شد تا این پرونده در یک نشست تخصصی‌تر با حضور فعالان این بخش برگزار شود که در راستای عمل به این مهم، نمایندگان بخش دولتی، صاحبان ایده از بخش خصوصی، خودروسازان و قطعه‌سازان و... گردهم آمدند و آرای خود را در خصوص این بحث بیان نمودند.

وی ادامه داد: در این نشست مقرر گردید تا نظر به نیاز برای پیگیری تخصصی و مستمر این بحث، کارگروهی برای این منظور تشکیل شود که چنین شد و مدیریت آن نیز در اختیار انجمن قطعه‌سازان استان قرار گرفت.

  • نیازمند یک نقشه راه هستیم

لبافی با یادآوری ظرفیت‌های موجود در بخش خودروسازی استان و جایگاه و سهم قطعه‌سازان این خطه در تامین نیاز کشور، متذکر شد: در این راستا، مقرر گردید تا با نگاهی به همین بستر، مطالعه‌ای در موضوع ایجاد یا توسعه ظرفیت خط تولید یک خودرو پرتیراژ برای استان خراسان رضوی، انجام پذیرد و در آن به نوع خودروی تولیدی، تیراژ تولید آن، امکانات و مزیت‌های موجود در این استان، بازارهای مصرفی داخلی و خارجی، سهم اشتغال و... توجه شود تا ماحصل کار یک نقشه راه با رویکرد ترغیبی برای محقق ساختن این مهم در این خطه باشد. 

وی از اعلام آمادگی انجمن قطعه‌سازان برای انجام این مطالعات گفت و یادآور شد: شرکت ایران خودرو خراسان رضوی نیز موافقت نمود تا نیمی از هزینه‌های این مطالعه را عهده‌دار گردد.

لبافی بر اجماع آرای حاضران در این نشست برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود خراسان رضوی در بخش خودروسازی جهت ایجاد خط تولید اشاره شده گفت و توضیح داد: . «ایران خودرو» اگرچه در حال حاضر خط تولید خود را به صورت کامل به کارگیری می‌کند اما نیت به توسعه ظرفیت تولیدی خود دارد که این امر فرصتی برای متمرکز کردن برنامه‌های ما بر این بخش است. یعنی آنچه به عنوان یک خط تولید برای خودرویی پُرتیراژ پیگیری می‌کنیم، در این بستر جانمایی کنیم.

وی ادامه داد: «سناباد خودرو»، دیگر خودروساز استان، با ظرفیت تولید سالانه 15هزار دستگاه، در حال حاضر تعطیل است اما نمایندگان این شرکت که در جلسه حضور یافته بودند، از تلاش‌های برای آغاز به کار دوباره خط تولید این شرکت گفتند که این بحث نوید خوبی به شمار می‌آید.

  • ضرورت همراهی قوای سه‌گانه برای اجرای یک طرح موثر اقتصادی

رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان، با تاکید ویژه بر ضرورت هم‌گرایی قوای سه‌گانه جهت پیشبرد این طرح در خراسان رضوی گفت: ایجاد این خط تولید برای یک خودروی پُرتیراژ در استان خراسان رضوی که صنایع مادر اندکی دارد، به توسعه بخش خودروسازی آن خواهد انجامید و بستر اشتغال‌زایی و گردش سرمایه را فراهم خواهد آورد. همچنین ذیل این بحث، دستاوردهای اجتماعی نیز رغم می‌خورد که مهار حاشیه‌نشینی یکی از مهم‌ترین موارد آن خواهد بود.

وی توامان از پیگیری رایزنی‌هایی برای ایجاد ظرفیت تولید خودروی برقی در خراسان رضوی به عنوان پروژه‌ای دیگر گفت و توضیح داد: در این نشست تصمیم بر آن شد تا در رویکردی جداگانه، تلاش کنیم با جذب سرمایه‌گذاری دولتی و ترغیب سرمایه‌گذاران بزرگ دیگر، بستر ایجاد خط تولید خودروی برقی را با محوریت ناوگان حمل و نقل عمومی فراهم آوریم که محصول تولیدی آن می‌تواند حتی در همین خطه نیز مورد مصرف قرار گیرد. در حقیقت نیت از طرح این مسئله، ضرورت ورود به فناوری‌ها و ظرفیت‌های نوین در بخش خودروسازی کشور بود که باید با نگاهی آینده‌نگر در استان ما نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی ابراز امیدواری کرد با تشکیل این کارگروه تخصصی متشکل از نمایندگان صنایع فعال در بخش خودروسازی و بخش دولتی؛ ظرف یک ماه آینده موضوع مطالعات و اقدامات اولیه برای تبیین یک نقشه راه، انجام پذیرد و فازهای بعدی برای پیگیری این موضوع کلید بخورد.

لبافی از آغاز رایزنی‌های با نمایندگان مجلس، دولت و... خبر داد و ابراز امیدواری کرد : این پیگیری‌ها به نتایج مطلوبی برای استانمان منجر شوند.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی