بازار «طلای سرخ» نیازمند مدیریت همه جانبه و مهار دلالی هاست

بازار «طلای سرخ» نیازمند مدیریت همه جانبه و مهار دلالی هاست
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : يک شنبه ، 01 تير 1399

در نشست «ساماندهی اقتصاد زعفران» با حضور رئیس فراکسیون زعفران مجلس شورای اسلامی تاکید شد:

بازار «طلای سرخ» نیازمند مدیریت همه جانبه و مهار دلالی هاست

 

اولین جلسه هم اندیشی «ساماندهی اقتصاد زعفران» به منظور بررسی ظرفیت ها و مشکلات این بخش، با حضور رئیس فراکسیون زعفران مجلس شورای اسلامی در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی برگزار شد.

«محسن زنگنه» نماینده مردم تربت حیدریه و مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی، در این جلسه و در جمع اعضای تشکل های مرتبط و فعالان بخش های تولید، فرآوری و صادرات زعفران، عنوان کرد: حمایت جدی از صادرکنندگان واقعی در این بخش و توسعه بازار مصرف زعفران از اولویت های موجود است.

وی افزود: برای دستیابی به منافع مشترک و استفاده از مزیت های زعفران ایرانی که جایگاه ویژه ای در بازارهای جهانی دارد باید اتحاد و انسجامی موثر میان تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران به منظور مدیریت همه جانبه بازار، مهار دلالی ها و ساماندهی قیمت های داخلی و بین المللی مبتنی بر اصول منطقی رقم بخورد.

ایجاد ارزش افزوده و افزایش بهره وری اقتصادی در زنجیره تأمین و‌ ارزش زعفران ایرانی از تاکیدات این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی بود.

 

زنگنه، فعالیت های سالم صادرکنندگان در بازاریابی و توسعه بازارهای زعفران را ستود و بر حمایت همه جانبه از فعالان این بخش تاکید کرد.

رئیس فراکسیون زعفران مجلس شورای اسلامی، گوشه چشمی نیز به ضرورت های رصد بازار و پیش بینی فعالیت های سازنده در این حوزه داشت و بیان کرد: ارتقای ظرفیت های تولید، فرآوری، تولید محصولات متنوع با هدف جذب بازاری گسترده تر، تقویت جایگاه زعفران ایرانی در بازارهای جهانی و... از اولیت های این بخش هستند.

همچنین «غلامرضا میری»، رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی نیز در این جلسه بر لزوم ایجاد ثبات در قیمت ها‌ تاکید کرد و افزود: ایجاد و بهره گیری از زیرساخت اتوماسیون های صنعتی در این بخش با هدف کاهش هزینه های کشاورزان و همچنین اخذ مساعدت به منظور مشکلات ناشی از هزینه های سنگین حمل هوایی( به ویژه برای صادرات زعفران بسته بندی شده)، از جمله مطالبات فعالان این بخش است. تقاضا داریم دستگاه های متولی، نظارت های لازم را به عمل آورند تا بی نظمی های تجاری موجود در این بخش که به از دست رفتن بازار هدف یا نوسان قیمت منجر می شود، مهار گردد.

«علی شریعتی مقدم »، عضو هیات نمایندگان اتاق و رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی خراسان رضوی و ایران نیز در این نشست بر اهمیت زعفران به عنو‌ان پیش قراول محصولات دارای مزیت برای توسعه همه جانبه در سبد محصولات کشاورزی کشور و یکی از اولویت های اتاق اشاره نمود و از تأخیر در تصویب و ابلاغ پیشنهادات منطقی در این حوزه از جمله تخصیص نیم درصد از صادرات برای امور تحقیقاتی و ساماندهی و توسعه بازار زعفران انتقاد کرد.

وی ادامه داد: مقرر بود هزینه مذکور از مجل پرداخت داوطلبانه صادرکنندگان برای کمک به این بحث تامین شود. دغدغه دیگر ما، عدم ابلاغ بسته های مدیریتی و حمایتی زعفران و برخی دیگر محصولات این بخش است.

شریعتی مقدم، خو‌استار انجام بررسی های میدانی عاجلانه و مشترک به منظور هدف گذاری در عرصه توسعه زنجیره تولید تا صادرات این محصول شد و عنوان کرد: البته پیش از آن باید آسیب شناسی های لازم در مراحل مختلف کار انجام بگیرد و طرح و برنامه ای در این رابطه تدوین گردد.

وی بر اراده و حمایت ارکان اتاق بازرگانی از این عرصه مهم تاکید کرد.

این گزارش حاکیست؛ در این جلسه دبیر و اعضای شورای ملی زعفران و جمعی دیگر از فعالان این بخش در خصوص مشکلات و محدودیت های ناشی از تحریم های ظالمانه و چالش های صادرکنندگان در بحث تعهد ارزی نکاتی را بیان نمودند.

مشکلات ارزی صادرکنندگان دارای اهلیت و نگرانی نسبت به رشد قاچاق این محصول، افزایش بی ضابطه تولید بی توجه به ظرفیت و نیاز بازار، لزوم تکمیل زنجیره های ارزش زعفران، اهمیت مدیریت بازار و قیمت به نفع تولید کنندگان (به ویژه در فصل زراعی) و... از دیگر نکات مطرح شده فعالان این بخش بود.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی