ضعف در مدیریت ساختاری؛ صادرات محصولات کشاورزی را به آسیب دچار کرده است

نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : شنبه ، 11 دي 1395

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی:

ضعف در مدیریت ساختاری؛ صادرات محصولات کشاورزی را به آسیب دچار کرده است

 

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی با انتقاد از مشکلات موجود در بحث مدیریت ساختاری آن را عاملی در جهت آسیب به محصولات کشاورزی عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، علی شریعتی‌مقدم در یکی دیگر از نشست‌های این کمیسیون گفت: توقع می‌رود که برای حمایت از این بخش که به ارتقای زیرساخت‌های اقتصادی کشور خواهد انجامید، این رویکردهای مدیریتی سامان یابد.

  • ضرورت ایجاد پایانه صادراتی محصولات کشاورزی با مشارکت بخش خصوصی

وی در ادامه با اشاره به موافقت استاندار خراسان رضوی با ایجاد پایانه صادراتی برای محصولات کشاورزی، خاطرنشان کرد: مشکلات فعالان این بخش ما را بر آن داشت که پیشنهاد ایجاد این پایانه صادراتی محصولات کشاورزی را در شورای گفتگو مطرح کنیم و خوشبختانه این بحث با نظر مساعد استاندار و حتی وزیر جهاد کشاورزی روبه رو شد. در این میان، اگر بخش خصوصی به عرصه سرمایه گذاری ورود پیدا کند، حمایت مدیریت عالی دولت در استان را نیز داریم که به رفع موانع در بخش‌های گمرکی، صدور مجوزها و... خواهد انجامید.

وی با بیان اینکه راه اندازی این پایانه می‌تواند با مشارکت 30 تا 60شرکت سرمایه‌گذار فعال در این حوزه انجام گیرد، خاطر نشان کرد:از فضای این ترمینال برای برپایی نمایشگاه دائمی عرضه محصولات این بخش بهره گرفته خواهد شد.

وی به توانمندی‌های موجود در بخش صنایع غذایی استان به ویژه از منظر دانش محوری اشاره کرد و گفت: در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در کشور، توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز های‌تک و... مورد تاکید است و از این منظر کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان می‌تواند در قالب مصوبه‌ای، ساز و کاری برای سرعت گرفتن توسعه این فناوری‌ها و ظرفیت‌ها در استان، تلاش کند.

در بخش دیگری از این جلسه، سید حمیدرضا جوادی، مدیر تنظیم بازار و بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان در سخنانی ضمن اعلام حمایت نهاد متبوعش از ایجاد پایانه صادراتی موادغذایی عنوان کرد: تحقق حمایت‌های وزارت جهاد کشاورزی منوط به ارائه مباحث توجیهی متقن است، در عین حال باور داریم ایجاد این پایانه صادراتی به بهره‌مندی از ظرفیت این استان در بخش موادغذایی و کشاورزی کمک چشمگیری خواهد کرد.

در ادامه این نشست، جمعی از فعالان اقتصادی آرا و دیدگاه‌های خود را در خصوص راه‌اندازی پایانه محصولات کشاورزی و مواد غذایی بیان کردند. آن‌ها از کمک این پایانه به صادرات زعفران گفتند و در ادامه از عدم اجرای قوانین و نرخ های نامناسب بخش خدمات حمل بار هوایی انتقاد کردند.

  • عدم وجود ناوگان اختصاصی برای حمل‌و‌نقل محصولات کشاورزی و دامی در کشور

در ادامه تریبون در اختیار غلامحسین هادیزاده؛ عضو هیات رئیسه خانه کشاورز ایران قرار گرفت و وی نیز در سخنانی با اشاره به عدم وجود ناوگان اختصاصی برای حمل و نقل محصولات کشاورزی و دامی در کل کشور، عنوان کرد: قیمت گل و گیاه در بازار آمستردام و در تمام جهان  آن قدر رقابتی است که ایران امکان عرضه گل و گیاه در عرصه بین المللی را ندارد، چرا که زیرساخت های این کشورها برای تولید و عرضه ارزان‌تر از حداقل 35 سال پیش آماده شده است.

وی در ادامه با تاکید بر نقش دیپلماسی اقتصادی، بیان کرد: از سفارتخانه‌های و ساختار دیپلماسی اقتصادی کشورمان تا بخواهیم مزیت‌های صادراتی محصولات کشاورزی و دامی کشور را متناسب با بازار جهانی رصد و آمایش کنند تا مشخص شود مزیت نسبی ایران در کدام محصول است. در ادامه براساس همان نیاز، ظرفیت منابع آبی، ترمینال صادراتی و منطقه ویژه را خاص آن محصول تعریف و تامین نماییم.

وی افزود: ایران حتی در یک محصول هم مزیت نسبی ندارد، بازار گیاهان دارویی که فکر می کردیم اگر به صورت خام صادر کنیم، برای ما مزیت دارد، حالا در اختیار دیگر کشورهاست. هادیزاده عنوان کرد: اقتصاد بی رحم است و معطل نمی‌ماند تا با صرف سال‌ها زمان، ظرفیت‌ها حضور کشوری در بازارهای جهانی، گام به گام فراهم شود.

  • مالیات افزایش یافت، رشد اقتصادی منفی شد

فیروز ابراهیمی، دبیرِ خانه صنعت، معدن و تجارت استان نیز در سخنانی عنوان کرد: آمارهای رسمی حکایت از افزایش 250 درصدی مالیات اخذ شده در کشورمان، در بازه زمانی پنج ساله بین 90 تا 95 در حوزه تولید دارد، مالیات در مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال 95 به 101 میلیارد تومان می‌رسد که این رقم در مقایسه با سال 90 رشد چشمگیری داشته، آن هم در شرایطی که رشد اقتصادی منفی بوده است. متاسفانه این عدد در استان ما 400 درصد برآورد می‌شود. ضرورت دارد این تناقضات مطرح شده و فعالان اقتصادی درخواست‌های خود را برای اصلاح رویکردها پیگیری کنند.

وی مشکل دیگر بخش اقتصاد کشور را صدور بی رویه مجوزها عنوان کرد و آن را آفتی برای بخش صنعت و معدن توصیف کرد.

ابراهیمی گفت: در حال حاضر در بخش صنعت بالغ بر 100 هزار جواز تاسیس و بیش از 101هزار جواز تحقیق و توسعه وجود دارد و این مجوزهای بی رویه یک بلایای جدی برای حوزه صنعت به شمار می‌آید.

در ادامه، مهدی تقوایی رئیس دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری خراسان رضوی، نیز بیان کرد: بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی، از نکات قوت اقتصاد استانمان هستند و طبیعی است نظر به ظرفیت‌های بالای این بخش، باید موضوع ایجاد یک پایانه صادراتی مجدانه پیگیری شود.

وی بر امکان‌سنجی برای ایجاد پایانه‌ای هوشمند تاکید کرد و افزود:فراهم‌آوری این ظرفیت‌ها، رقابت‌پذیری کشورمان در بازارهای جهانی را افزایش خواهد داد.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی