موانع کسب و کار، در قالب مدل مثلث توسعه اقتصادی و با استفاده از اختیارات استانی تعدیل می‌شوند

موانع کسب و کار، در قالب مدل مثلث توسعه اقتصادی و با استفاده از اختیارات استانی تعدیل می‌شوند
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 04 ارديبهشت 1399

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی:

موانع کسب و کار، در قالب مدل مثلث توسعه اقتصادی و با استفاده از اختیارات استانی تعدیل می‌شوند

 

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی گفت: موانع کسب و کار در قالب مدل مثلث توسعه اقتصادی با تعامل و همگرایی به وجود آمده در حال تعدیل است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «علی اکبر لبافی» در نشستی که به منظور «ارائه گزارش عملکرد سال 98 این نهاد و بررسی روند اجرای تفاهمنامه های معین های اقتصادی برگزار شده بود، اظهار کرد: در مدل مثلث توسعه اقتصادی، تمامی فرآیندهای دریافت مجوزها در حال تعدیل شدن است، البته این موانع در قالب اصلاح قوانین برطرف نشده اند بلکه تعامل و همگرایی به وجود آمده در قالب این تفاهم نامه ها سبب شده تا در موانع موجود انعطاف به وجود آید و روند امور تسریع و تسهیل گردد.

وی تصریح کرد: علی رغم آنکه مدل مثلث توسعه اقتصادی الگوی جدیدی بود و برای نخستین بار در کشور پیاده شده است اما اقدامات بسیار شایسته ای توسط معین های اقتصادی با همکاری و هم افزایی خوب اضلاع مثلث توسعه اقتصادی در سطح استان صورت گرفت که این مهم جای تقدیر و تشکر دارد.

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: معین های اقتصادی باید در راستای پیگیری و عمل به مسئولیت های اجتماعی خود، اقداماتی را در سطح منطقه تحت نظرشان به منظور توانمندسازی مردم انجام دهند، در واقع معین اقتصادی بر اساس حوزه تخصصی شان، تعهداتی را نسبت به مردم منطقه خود دارند که باید آنها را محقق سازند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از فعالان اقتصادی مقیم شهرستان یا خارج از شهرستان تمایل دارند در قالب مسئولیت های اجرایی به عنوان معین اقتصادی در مناطق محروم فعالیت داشته باشند، خاطرنشان کرد: 50 درصد از روستاهای استان دارای طرح کسب و کار هستند و  از این طریق معین های اقتصادی به راحتی می توانند به مزیت های نسبی روستا پی ببرند.

لبافی با اشاره به سالگرد آغاز به کار این نهاد، عنوان کرد: تلاش ما در یک سال گذشته بر هدایت ظرفیت معین های اقتصادی، در جهت تحقق توسعه در مناطق محروم استان است. به مدد همراهی اضلاع مثلث توسعه اقتصادی، دستاوردهای ارزشمندی حاصل آمد و شاهد اقدامات خوب معین ها در پیشبرد طرح های توسعه ای و ایجاد اشتغال بودیم. در بحث مقابله با شیوع کرونا نیز، اتفاقات قابل تقدیری از سوی معین ها رقم خورد که باید به شایستگی، منعکس شوند.

در ادامه «مهدی لوحی»، نماینده کانون جواهرات ایران و معین اقتصادی منطقه پیوه ژن اظهار کرد: پارسال مقرر شد تا در راستای ایجاد کارگاه های تولید جواهر، تفاهم نامه هایی را منعقد کنیم که به دلیل ویروس کرونا در ماه های پایانی سال و به واسطه بروز بحران کرونا نداشتیم، بدین ترتیب نتوانستیم بسیاری از امور را پیگیری کنیم.

*فرآیند اخذ مجوزهای دامپروری بسیار طولانی است

در ادامه این نشست «حامد عزیزان»، نماینده شرکت زعفران «سحرخیز» با بیان اینکه علاوه بر فعالیت های اقتصادی، اجرای فعالیت های فرهنگی را در دستور کار قرار دادیم، عنوان کرد: با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) اقدامات خوبی در راستای ایجاد کارگاه های خیاطی صورت گرفته است که از این میان 3 کارگاه هم اکنون مشغول تولید ماسک هستند.

نماینده معین اقتصادی بخش احمد آباد با بیان اینکه توانسته ایم در مناطق تحت پوشش مجوز فعالیت نانوایی نیز دریافت کنیم، یادآور شد: تاکنون 59 نفر با انجام اقدامات اقتصادی شاغل شده اند.

وی در خصوص برنامه های اجرایی سال 99 عنوان کرد: ایجاد گلخانه های کوچک مقیاس به توصیه اداره کل جهاد کشاورزی، احداث و توسعه دامپروری در روستاهای تحت پوشش و احداث واحدهای کشاورزی صنعتی از دیگر برنامه های ما در سال 99 بودند.

نماینده شرکت زعفران «سحرخیز» افزود:  البته در خصوص ایجاد دامپروری با چالش هایی مواجه هستیم، به طوری که فرآیند اخذ مجوزات بسیار به طول می انجامد؛ علاوه بر این اداره کل راه و شهرسازی عنوان کرده که مجوز پرورش اسب را برای مناطق شهری صادر نمی کند.

عزیزان ادامه داد: در همین راستا جلساتی را با بانک رسالت داشتیم که تا بتوانیم تسهیلاتی دریافت کنیم. امیدواریم بتوانیم با همکاری جهاد کشاورزی و بخشدار جلسات آموزشی را برگزار نماییم تا مردم بتوانند به طور تخصصی به کشت زعفران و ... بپردازند. متاسفانه انجام این اقدامات با توجه به شیوع کرونا ویروس به تاخیر افتاد و عملا دو ماهه پایانی سال 98 را از دست دادیم. انتقال کارگاه در و پنجره UPVC از مشهد به روستای دهسرخ از دیگر برنامه هایی است که در سال 99 در دستور کار قرار دارد.

محمدرضا منتظری، نماینده شرکت چسب سامد مشهد و معین اقتصادی روستاهای خرابه امین و چهچه نیز در سخنانی عنوان کرد: بزرگترین مشکلی که ما امروز با آن مواجه هستیم در حوزه منابع انسانی و مدیریت در حوزه کسب و کار است، لذا طرحی را در حوزه مدل های کسب و کار در مشهد در حال اجرا داریم که می توانم از این طرح برای انجام هر چه بهتر اقدامات معین اقتصادی استفاده کنیم.

وی از آمادگی این شرکت با سایر معین های اقتصادی و توسعه تعاملات خبر داد.

در ادامه این جلسه «صادق هادی»، نماینده شرکت یکتا الیاف شرق و نماینده معین اقتصادی بخش رضویه عنوان کرد: متاسفانه ما با عدم همکاری دهیاران مواجه هستیم و در چندین جلسه که با فرمانداری و بخشداری برگزار کردیم، طرح هایمان را ارائه نمودیم و برای آغاز کار اعلام آمادگی کردیم اما با عدم همکاری دهیاران چهار روستای تحت پوشش خود مواجه شدیم.

وی ادامه داد: طرح های پیشنهادی آماده است، علاوه بر این با کارخانجات مستقر در منطقه به منظور اشتغالزایی رایزنی های لازم انجام گرفت اما دهیاران همکاری لازم را با ما نداشتند و عملا ما نتوانسته ایم برنامه هایمان را محقق کنیم.

هادی با اشاره به اینکه ما این مسائل و مشکلات را به اطلاع فرماندار و بخشدار رسانده ایم، تصریح کرد: متاسفانه به دلیل عدم همکاری برنامه های ما در حد برگزاری جلسه و ایده باقی مانده است.

* ارائه لایحه کسب و کار به شورای اسلامی شهر مشهد

در بخش دیگری از نشست «محسن داوودی»، معاون مدیرکل هماهنگی دستگاه های اجرایی شهرداری مشهد با اشاره به اینکه مدیریت شهری با 25 سازمان تفاهم نامه همکاری در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی امضاء کرده است، گفت: تاکنون بیش از 350 جلسه جهت هم اندیشی با ادارات، سازمان ها و کارآفرینان برتر انجام گرفته است.

نماینده معین اقتصادی منطقه 3 خراسان رضوی عنوان کرد: 19 پروژه زیرساختی همچون ایجاد بازار، پروژه های گردشگری در کمربند جنوبی، تصفیه خانه چرمشهر کشف رود و ... در دست اقدام هستند.

وی با بیان اینکه علاوه بر این 119 پروژه کارآفرینی از قیبل ایجاد کارخانه زباله سوز و مشاغل خانگی و ... در دستور کار قرار دارد، افزود: تاکنون با اقدامات انجام گرفته تعداد اشتغال ایجادی،5557 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم ارزیابی می شود.

داودی با اشاره به اینکه در سال 98 بیش از 50 ساعت دوره آموزشی به منظور توانمندسازی مردم برگزار شده است، تصریح کرد: تاکنون پیرامون اقداماتی نظیر فرش دستباف، انیمیشن، طراحی جواهرات، کشت گیاهان دارویی که قابلیت تولید بالا همراه با اشتغالزایی گسترده دارند، پیگیری هایی انجام شده است و با دستگاه های متولی نیز جلساتی برگزار کرده ایم و به همین منظور کارگروه های تخصصی شکل گرفته است. امیدواریم بتوانیم در سال جاری، این بخش را با سرعت بیشتری پیگیری کرده و به ثمر برسانیم.

معاون مدیرکل هماهنگی دستگاه های اجرایی شهرداری مشهد ادامه داد: از دبیرخانه نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی می خواهیم تا ما را در مسیر ارائه لایحه کسب و کار به شورای شهر جهت تصویب یاری کند، علاوه بر این اگر دبیرخانه پیشنهاداتی در خصوص این لایحه داشت به ما ارائه نماید. توسعه آموزش، ارتقای ظرفیت ها در بخش تبلیغات و بازار و کمک به کسب و کارهای نوین و دانش بنیان از جمله شاخص های تدوین لایحه حمایت از کسب و کارها از سوی مدیریت شهری است.

داودی خاطرنشان کرد: ایجاد و حمایت کارگاه های تولید ماسک، ایجاد بسترهای فروش ماسک و مواد ضدعفونی در بازارهای سازمان میادین، برگزاری برنامه مشارکت مردمی در خصوص کردن معابر، برگزاری دوره های حمایت از استارت آپ ها و کسب و کارهای نوین و در حوزه بازاریابی و فروش اینترنتی از اقدامات مدیریت شهری در دوران شیوع کرونا است.

*بانک ها در جهت کاهش نرخ سود تسهیلات هیچ گونه برنامه ای ارائه نکرده اند

در پایان این نشست سید مصطفی حسینی، نماینده شرکت ایران خودرو با بیان اینکه سال گذشته به این نتیجه رسیدیم از اجرای پروژه هایی که عایدی ندارد چشم پوشی کنیم، عنوان کرد: در حال حاضر 53 پروژه با رقمی معادل یک هزار و 500 میلیارد تومان داریم که ایجاد یک هزار و 400 فرصت شغلی را برای آن پیش بینی می کنیم. تاکنون برخی از این پروژه ها برای دریافت تسهیلات به بانک ها معرفی شدند و برخی نیز بدون دریافت تسهیلات و جذب سرمایه گذار آغاز به کار کرده اند.

نماینده معین اقتصادی بخش احمدآباد در خصوص برنامه های شرکت ایران خودور در سال 99 عنوان کرد: ارائه کارت اهداف برای تمامی روستاها، شناسایی قابلیت ها و کمبودهای روستا، ارزیابی عملکرد دهیاران، ایجاد فروشگاه های الکترونیک برای عرضه محصولات روستایی، راه‌اندازی وب سایت ویژه این معین اقتصادی، توسعه گردشگری و بوم گردی در منطقه، راه اندازی کسب و کارهای خانگی در خصوص پرورش قارچ، جلبک و ...، راه اندازی حداقل یک واحد صنعتی در منطقه، توسعه صندوق قرض الحسنه ایران خودرو، برگزاری جلسه با بانک ها برای اخذ مصوبه تسهیلات جهت پیشبرد طرح های منطقه ای در سال جدید، مذاکره با ستاد اجرای فرامین امام(ره) و معرفی افراد جهت مشارکت و ... از اهم برنامه های شرکت ایران خودرو در سال 99 است.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه دامداری، کشاورزی، گلخانه و ... اقداماتی را در دستور کار قرار داده ایم تا فرهنگ کار در آن مناطق شکل بگیرد و بدین ترتیب بتوانیم کسانی را که به شهر مشهد مهاجرت کرده اند از طریق مهاجر معکوس به مناطق روستایی برگردانیم.

حسینی ادامه داد: با اینکه نرخ سود تسهیلات کاهش پیدا کرده است اما متاسفانه بانک ها هیچ‌گونه برنامه ای را به ما ارائه نکرده اند و هیچ چشم انداز مثبتی را نیز شاهد نخواهیم بود. لذا انتظار می رود که دبیرخانه نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی جلسه ای را با شورای هماهنگی بانک ها برگزار کند تا بتوان چشم اندازی برای پروژه ها ترسیم کرد، چرا که همه بر این مسئله واقف هستیم که این پروژه ها صرفا با تکیه بر سرمایه و سرمایه گذار محقق نخواهد شد.

نماینده شرکت ایران خودرو یادآور شد: این شرکت تصمیم دارد کارخانه ای را در سطح استان با شرکت مشاور ایجاد کند که قطعا به این مهم در سال جاری خواهیم پرداخت.

نماینده معین اقتصادی بخش «احمدآباد» خاطرنشان کرد: به منظور رفع موازی کاری میان معین‌های اقتصادی انتظار می رود در بخش احمدآباد که معین های متعددی مستقر هستند، جلسه ای برگزار شود تا از هرگونه موازی کاری جلوگیری به عمل آید و اقدامات انجام گرفته نیز شفاف سازی شود.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی