همگرایی دستگاه های دولتی و حاکمیتی استان برای پیگیری و تداوم الگوی مثلث توسعه اقتصادی-فرهنگی استان

همگرایی دستگاه های دولتی و حاکمیتی استان برای پیگیری و تداوم الگوی مثلث توسعه اقتصادی-فرهنگی استان
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : شنبه ، 30 فروردين 1399

در جلسه شورای هماهنگی معین‌های اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی تاکید شد:

همگرایی دستگاه های دولتی و حاکمیتی استان برای پیگیری و تداوم الگوی مثلث توسعه اقتصادی-فرهنگی استان

جلسه شورای هماهنگی معین‌های اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی، همزمان با اولین سالگرد تشکیل نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی استان و با حضور نمایندگان دستگاه های دولتی و حاکمیتی استان، در محل استانداری خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «علی اکبر لبافی»، دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی استان در تشریح نکات مطرح شده در این جلسه به خبرنگار ما گفت: به مناسبت سالگرد آغاز فعالیت این نهاد، در جلسه مذکور گزارشی از اقدامات این ساختار به همراه کارنامه ای از فعالیت معین های اقتصادی چه در حوزه توسعه کسب و کار در مناطق تحت پوشش خود و چه در موضوع مقابله با بیماری کرونا، ارائه کردیم.

وی افزود: در این جلسه نمایندگان دستگاه های حاکمیتی استان حضور داشتند و از حمایت های همه جانبه خود از معین های اقتصادی و پیشبرد طرح مثلث توسعه اقتصادی-فرهنگی استان سخن گفتند. این اظهارات، نوید یک همگرایی ارزشمند را برای استانمان می دهند.

لبافی متذکر شد: مطالبه و درخواست ما از مسئولان و متولیان امر که به نوعی اضلاع این مثلث و ارکان این الگو را شکل می دهند، کمک حداکثری به حذف قوانین مخل کسب و کار است. در همین رابطه، اتاق بازرگانی خراسان رضوی و دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان، اقدام به احصاء عمده این قوانین نموده و تاکنون آن را در قالب پنج جلد، منتشر نموده اند. خوشبختانه رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی، قول داد تا این موارد مجدانه از سوی وکلای مردم در مجلس شورای اسلامی، پیگیری شود.

  • ثبت 2230 پروژه توسط معین ها در 28 شهرستان

دبیر نهاد مردمی اقتصادمقاومتی خراسان رضوی در ادامه گزارشی از پیشرفت اقدامات معین های اقتصادی استان ارائه و بیان کرد: بررسی و جمع بندی ما نشان می دهد که تا تاریخ 5فروردین بالغ بر 2 هزار و 230 پروژه کسب و کار خرد و متوسط از سوی 117 معین از 28 شهرستان در سامانه رصد اقدامات معین های اقتصادی ثبت شده و از این تعداد هزار و 443 فعالیت اقتصادی از 65 معین در 26شهرستان توسط گروه کارشناسی نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی به تایید رسیده است. با بهره برداری کامل این تعداد فعالیت، زمینه ایجاد حدود 9هزار و 295 فرصت شغلی در استان فراهم می آید. همچنین 651 فعالیت با ظرفیت 3هزار و 537 فرصت شغلی به بهره برداری رسیده است که ثبت اطلاعات شاغلینمربوطه، در سامانه در حال انجام می باشد.

وی ادامه داد: تا تاریخ مذکور، مشخصات هزار و 182 نفر شاغل در سامانه ثبت گردیده است که مربوط به 260 فعالیت اقتصادی می باشد. از این تعداد مشخصات شاغلین 883 نفر توسط هیات کارشناسی نهاد مردمی بررسی و تایید شده است. علاوه بر این، بررسی های ما نشان می دهد که از مجموع فعالیت های تایید شده، 63.4 درصد آن مربوط به بخش کشاورزی و دامداری و دامپروری می باشد.

وی به فراوانی نوع فعالیت های اقتصادی دارای تایید نیز پرداخت و توضیح داد: اما از این شمار، هزار و 116 فعالیت ایجادی، 80 مورد تکمیلی، 240 فعالیت توسعه‌ای و 7 مورد نیز ظرفیت خالی بود. به لحاظ مراحل فعالیت های اقتصادی تایید شده هم 105 مورد در مرحله اجرایی، 95 فعالیت در فاز اخذ مجوز و 651  مورد در مرحله بهره برداری و 590 فعالیت نیز در انتظار دریافت تسهیلات می باشند.

لبافی در بخش دیگری از اظهارات خود نقبی به وضعیت «حساب های توسعه روستایی ثبت شده در سامانه» زد و گفت:به استناد اطلاعات ثبت شده در سامانه، در مجموع تعداد 247 حساب سپرده توسعه روستایی در 17 شهرستان توسط 29 معین ایجاد شده که کل اعضای مشارکت کننده در آن ها، 11هزار و 722نفر و حجم کل سرمایه آن ها، 75688 میلیون ریال می باشد. اما از این میان، تعداد 165 حساب سپرده توسعه روستایی (که توسط 23معین در 16 شهرستان با تعداد کل اعضا 5360نفر ایجاد شده بودند) توسط نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی استان بررسی و تایید گردیده است.

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی، به کارنامه پُربار و ارزشمند معین های اقتصادی در مقابله با شیوع کرونا در مناطق محروم و کم برخوردار استان اشاره کرد و از تلاش آن ها در جهت عمل به مسئولیت اجتماعی شان، تقدیر نمود.

*کارنامه موفق مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی متعلق به همه ارکان حاکمیت است

استاندار خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: رهبر معظم انقلاب همواره بر اهمیت موضوعات اقتصادی تاکید کرده‌اند، بنابراین راهبرد مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی استان در مسیر درستی قرار دارد و باید با جدیت آن را دنبال کنیم.

به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، علیرضا رزم‌حسینی اظهار کرد: سال گذشته هماهنگی کاملی با ائمه جمعه، نمایندگان مجلس و رئیسان دادگستری ها داشتیم و به لطف امام رضا (ع) از همدلی مثال زدنی در بین ارکان مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی برخوردار هستیم.

وی با اشاره به اینکه کارنامه خراسان رضوی در سال 98 بسیار موفق بود، افزود: هر چند با شیوع ویروس کرونا، کشور و به تبع آن خراسان رضوی تحت تاثیر قرار گرفت اما در مجموع سال گذشته استان کارنامه بسیار موفقی داشت، به نحوی که اکنون حدود 28 درصد از معین‌های اقتصادی درگام پنجم و ششم یعنی گام اجرای برنامه‌ها هستند.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: همچنین تاکنون 186 معین اقتصاد مقاومتی در قالب الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی مسئولیت توسعه شهرستان ها و آبادانی روستاها را برعهده گرفته‌اند که اقدام ارزشمندی به شمار می‌رود.

رزم‌حسینی با اشاره به گذشت یک سال از آغاز فعالیت نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی ابراز کرد: دبیر این نهاد به همراه مجموعه خود همانند یک مجاهد سخت کوش در حوزه اقتصادی شبانه‌روز در حال فعالیت است که نشان از پیگیری کار و سماجت در اجرای سیاست‌های مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی استان دارد.

وی با اشاره به اینکه کارنامه موفق مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی خراسان رضوی متعلق به همه مسئولان و ارکان حاکمیت استان است، تصریح کرد: قوانین مزاحم پیش روی سرمایه گذاران در استان را احصا کرده‌ایم و امیدواریم در آغاز فعالیت دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی زمینه برای اصلاح این قوانین فراهم شود.

استاندار خراسان رضوی به ظرفیت‌های خوب استان برای بهبود فضای کسب و کار اشاره کرد و گفت: ظرفیت‌های خوبی نظیر شورای تامین، ستاد تدبیر، ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی و کمیته تامین مالی در استان وجود دارد که می‌توان از آن‌ها برای بهبود این فضا استفاده کرد.

رزم‌حسینی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به نامگذاری شعار سال های اخیر از سوی مقام معظم رهبری با عناوین اقتصادی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب همواره در سخنرانی‌های مختلف بر اهمیت موضوعات اقتصادی تاکید کرده‌اند، بنابراین راهبرد مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی استان در مسیر درستی قرار دارد و باید با جدیت آن را دنبال کنیم.

وی به همدلی میان ارکان مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی و حمایت آن‌ها از کسب‌وکار اشاره کرد و افزود: امسال حتما رویکرد جدیدی در حوزه‌های اقتصادی خواهیم داشت، از طرفی هم در سال جاری و در راستای تحقق جهش تولید به سمت بهبود فضای کسب و کار پیش خواهیم رفت.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه مجاهد اقتصادی همانند مجاهد عرصه جنگ با دشمن نباید خسته شود، تصریح کرد: امسال در راستای تحقق جهش تولید و ارتقای شاخص‌های اقتصادی و فرهنگی با هم همصدا خواهیم شد.

*عملکرد سال ۹۸ الگوی مثلث توسعه اقتصادی‌فرهنگی فوق تصور بوده است

مدیرکل بازرسی خراسان‌رضوی نیز در این نشست، عملکرد سال ۹۸ الگوی مثلث توسعه اقتصادی‌فرهنگی در زمینه جذب سرمایه گذاری را قابل تقدیر دانست و فوق تصور توصیف کرد.

حجت الاسلام موسی فتوحی گفت: امیدواریم در سال «جهش تولید» هم شاهد افزایش تولید و حمایت از سرمایه گذاری در خراسان رضوی باشیم.

وی خاطر نشان کرد: لازم است بعد از سرمایه‌گذاری، حمایت های بعدی هم در دستور کار قرار گیرد.

*حمایت دستگاه قضا از فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی

رئیس کل دادگستری خراسان‌رضوی نیز در بخش دیگری از این نشست بر حمایت دستگاه قضایی بر اساس تاکید ریاست قوه قضائیه از فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی تاکید کرد.

غلامعلی صادقی اظهار کرد: رئیس دستگاه قضا اخیرا تاکید کردند که در سال «جهش تولید» توقع از فعالان اقتصادی خراسان رضوی چند برابر است.

وی افزود: بابت همکاری و همدلی بی‌سابقه‌ای که در حوزه تولید و فعالیت اقتصادی در استان با محوریت استاندار خراسان رضوی شکل گرفته است، تقدیر و قدردانی می‌کنم.

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی با اشاره به اینکه دستگاه قضا بر اساس تاکید ریاست قوه قضائیه از فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی حمایت خواهد کرد، تصریح کرد: از مسئولین و بخش خصوصی انتظار می رود که با تحریم کرونا این عارضه را دور بزنیم، البته دور زدن کرونا به معنای تعطیلی کسب و کار، تولید و اقتصاد نیست، مطمئنا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید بر این عارضه قالب شویم و نیازمندی‌های استان و کشور را تامین کنیم.

صادقی با تاکید بر اینکه هماهنگی شکل گرفته در استان را باید قدر بدانیم، افزود: این نعمت که ضامن فعالیت اقتصادی است را باید تقویت کنیم.

* نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی حمایت از برنامه‌های اقتصادی استان را وظیفه خود می‌دانند

رئیس مجمع نمایندگان خراسان‌رضوی نیز در سخنانی متذکر شد: نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی حمایت از برنامه‌های اقتصادی استان را وظیفه خود می‌دانند.

حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی خراسان رضوی را اقدام با برکتی دانست و تاکید کرد: نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی حمایت از برنامه‌های اقتصادی استان را وظیفه خود می‌دانند.

وی از انجام مطالعات برای راه‌اندازی مرکز پژوهش‌ها برای اقدامات استانی در خراسان رضوی خبر داد و تصریح کرد: تاکنون بیش از 300 واحد تولیدی را بازدید کرده‌ایم و از تک تک واحد ‌های تولیدی خواسته‌ایم که برنامه‌های خود را برای افزایش تولید به همراه مطالبه‌هایشان ارائه دهند.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی