دبیر نهاد مردمی اقتصادمقاومتی خراسان رضوی عنوان کرد: نمره قبولی معین های اقتصادی برای مقابله با شیوع بیماری کرونا در مناطق محروم استان

دبیر نهاد مردمی اقتصادمقاومتی خراسان رضوی عنوان کرد:  نمره قبولی معین های اقتصادی برای مقابله با شیوع بیماری کرونا در مناطق محروم استان
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : جمعه ، 29 فروردين 1399

دبیر نهاد مردمی اقتصادمقاومتی خراسان رضوی عنوان کرد:

نمره قبولی معین های اقتصادی برای مقابله با شیوع بیماری کرونا در مناطق محروم استان

 

نخستین نشست نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی در سال 99، به بررسی اقدامات این ساختار در سال 98، تشریح تلاش معین های اقتصادی و تبیین برنامه ها و چشم اندازهای سال جاری اختصاص داشت.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «علی اکبر لبافی»، دبیر نهاد مردمی اقتصادمقاومتی استان در نخستین جلسه نهاد مردمی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به ارزیابی میزان پیشرفت عملکرد معین ها به نسبت کل اقدامات انجام شده پرداخت و اظهار کرد: عملکرد معین های اقتصادی به ترتیب در شهرستان های رشتخوار و سبزوار،  سرخس، درگز، قوچان، چناران، بینالود، تربت جام، زاوه، تربت حیدریه، کاشمر، خلیل آباد، بردسکن، جغتای، گناباد و بجستان، «مطلوب» و «قابل قبول» ارزیابی می شود.

وی تصریح کرد: دستگاه های اجرایی و معین های اقتصادی در یکسال گذشته همراهی بسیار خوبی با دبیرخانه نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی داشته و در راستای مسئولیت های اجتماعی خود گام های موثری برداشته اند. هر چند که در گذشته با تنش های بسیاری همچون بحران شیوع کرونا ویروس، در نیمه دوم سال مواجه بودیم که تاثیرات بسیاری در روند کار در حوزه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و ... داشت اما معین های اقتصادی در این حوزه اقدامات شایسته و بایسته ای انجام دادند؛ به طوری که معین های اقتصادی به موازات شیوع بیماری کرونا و تشدید خطر همه گیری آن، متولی روستا و شهرستان شده و عملکرد مطلوبی در حوزه تامین نیاز مراکز درمانی ارائه دادند. از این حیث، باید به آن ها، به واسطه حمایت از جامعه تحت پوشش خود، نمره قبولی بدهیم.

دبیر نهاد مردمی اقتصادمقاومتی خراسان رضوی با بیان اینکه معین های اقتصادی نسبت به ساکنان مناطق تحت نظرشان، مسئولیت دارند، لذا باید نسبت به توانمندسازی آنان اقدام کنند، یادآور شد: در مدل مثلث توسعه اقتصادی به دنبال احیای مسئولیت های اجتماعی هستیم. این مقوله سال هاست که از سوی شرکت ها و بنگاه های اقتصادی در اقصی نقاط جهان پیگیری می شود. به اتکای ظرفیت یک مرکز تولیدی یا بنگاه اقتصادی در منطقه، می توان ظرفیت توانمندسازی مردم ساکن در بافت پیرامونی آن را فراهم آورد و توسعه متوازن را محقق ساخت.

* روایتی از تلاش معین های اقتصادی

در ادامه رضا غلامی زهان، نماینده سازمان اقتصادی «کوثر» تصریح کرد: برگزاری دوره های آموزشی در زمینه پرورش مرغ بومی، آنالیز خوراک دام و مدیر واحدهای جوجه کشی برای 106 نفر از متقاضیان 13 روستای هدف، برگزاری آزمون پایان دوره آموزشی و اعطای گواهینامه مهارت به متقاضیان جامعه هدف، عقد قرارداد و تحویل جوجه یک روزه مرغ در 5 نوبت به تعداد 5 هزار قطعه به 76 نفر از متقاضیان 11 روستای هدف و تعداد 2هزار جوجه یک روزه بوقلمون به 30 خانوار از 6 روستای هدف به همراه تجهیزات و ابزار نگهداری و پرورش از اقدامات انجام شده است.

نماینده معین اقتصادی جامعه ایثارگران خراسان رضوی افزود: بازدید و انجام امور واکسیناسیون، عقد قرارداد با اداره کل فنی و حرفه ای خراسان رضوی جهت احداث گلخانه آموزشی و پژوهشی در زمینه پرورش گیاهان دارویی و تولید نشاء به متراژ 300 متر مربع در محل مرکز فنی و حرفه ای شماره 19 به منظور آموزش و توانمندسازی گلخانه های کوچک مقیاس برای افراد متقاضی، از دیگر اقداماتی است که توسط جامعه ایثارگران خراسان رضوی انجام گرفته است.

در بخش دیگری از این نشست، مریم ستوان، مجری طرح تولید پراکنده شرکت برق منطقه ای خراسان  (CHP)  با اشاره به اینکه پروژه های بهینه سازی ابتکار همکاران شرکت برق منطقه ای خراسان است، تصریح کرد: پروژه های بهینه سازی را برای کمک به معین های اقتصادی آغاز کردیم به طوری که از 75 میلیارد تومان در سال 98، حدود 11 میلیارد تومان در مناطق 8 گانه ای که دبیرخانه نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی تعیین کرد، هزینه شده است.

وی با بیان اینکه تخصص شرکت برق منطقه ای با تخصص سرمایه گذار واقعی متفاوت است، افزود: تخصص شرکت برق منطقه ای به عنوان یک سیستم دولتی تسهیلگری است. همچنین یکی از تلاش های ما به منظور تقلیل هزینه ها، کاهش تلفات برق بوده که خوشبختانه در خراسان رضوی توانستیم میزان تلفات را به 1.8 کاهش دهیم و این میزان معادل یک هزار میلیارد تومان است.

نماینده معین اقتصادی شهرستان مشهد با اشاره به اینکه پنل خورشیدی از محل سرمایه ای که شرکت برق منطقه ای در بانک رسالت دارد، در حال انجام است، یادآور شد:  در سال 99، اقداماتی را در راستای مسئولیت اجتماعی انجام می دهیم، چنان که مدل مالی برای زنان سرپرست خانوار طراحی کردیم و البته این طرح نیز با چالش هایی مواجه است که نخستین چالش آن عدم اعتماد مردم به ما است. شرکت برق منطقه ای در شناسایی زنان سرپرست خانوار مالک منزل دچار مشکل است تا در منزل آنان پنل خورشیدی نصب کند تا آن زنان از عایدی این محل بهره مند شوند.

در ادامه، لادن بهروزی، نماینده شرکت برق منطقه ای خراسان در خصوص اجرایی شدن مفاد تفاهم نامه شرکت برق منطقه ای خراسان در بخش انرژی (نصب پنل های خورشیدی برای زنان سرپرست خانوار)  عنوان کرد: تاکنون شرکت برق منطقه ای خراسان در زمینه تدوین چشم انداز و رسالت، شناسایی محل اعتبار طرح، تدوین مدل مالی، شناسایی مشمولین طرح، یافتن راهکار در مورد بحث سرقت و تجهیزات، یافتن راهکار جهت تعمیر، نگهداری و تجهیزات، هم راستا نمودن شرکت های توزیع (نماینده ساتپا)، بانک های حامی معین های اقتصادی  های و سایر ذینفعان طرح اعم از زنان سرپرست خانوار و ... ، تدوین تفاهم نامه چهارجانبه، تدوین طرح طلوع خورشید شامل تفاهم نامه، مدل های اقتصادی و سایر الزامات که قابل اجرا در همه استان های شرق کشور باشد، اقدام کرده است.

نماینده معین اقتصادی شهرستان مشهد یادآور شد: در حال حاضر شرکت برق منطقه ای با چالش هایی در پیاده سازی مدل مسئولیت های اجتماعی (اعتمادسازی و ...) و وجود محدودیت برای شرکت های دولتی به واسطه عدم امکان سپرده گذاری در بانک های خصوصی حامی معین های اقتصادی، مواجه است. برای حل مشکلات مذکور، راهکارهایی همچون تسری مدل مسئولیت های اجتماعی به سایر شرکت ها از طریق ایجاد «خانه هم افزایی» و فراهم کردن امکان سپرده گذاری در بانک های خصوصی حامی معین های اقتصادی را پیشنهاد داده ایم.

در بخش دیگری از این نشست، سعید مهدیان، کارشناس و تسهیلگر شرکت صنعتی و کشاورزی شیرین خراسان و معین اقتصادی روستاهای اطراف منطقه طرق، عنوان کرد: واگذاری زمین جهت احداث تالار پذیرایی و اشتغال افراد بومی، واگذاری دامداری جهت پرورش دام سبک، کمک به ایجاد استخرهای ذخیره آب جهت تولید و پرورش ماهی، تخصیص سوله های بلااستفاده با هدف پایین آوردن هزینه اشتغال، تخصیص زمین با توجه به نیاز مردم منطقه جهت ایجاد بازارچه فروش محصولات کشاورزی و خانگی و... از جمله اقدامات این شرکت بوده است.

وی ادامه داد: راه اندازی یک واحد لبنیاتی توسط یکی از ساکنان منطقه رباط طرق، ایجاد کارگاه های خیاطی برای 10 نفر از بانوان منطقه، راه اندازی کارگاه ام دی اف برای 3 نفر، راه اندازی کارگاه میوه خشک، توسعه کارگاه مجسمه سازی ظرفیت خالی اشتغال برای 3 نفر، توسعه کارگاه تولید کیف، راه اندازی یک واحد تولید ماسک با ظرفیت تولید یک هزار ماسک در روز و ... از دیگر اقداماتی هستند که در این منطقه انجام گرفته است.

*ایجاد 5 شهرک صنفی با اشتغالزایی 5 هزار نفر

در ادامه حسین مشرفی، مدیر امور توسعه اتاق اصناف مشهد با بیان اینکه اتاق اصناف مسئول تشکیل شرکت های صنفی است، عنوان کرد: اتاق اصناف 5 شهرک صنفی را در نظر گرفتیم که دو شهرک در بخش رضویه هستند و مستقیما ظرفیت700 شغل را دارند.

وی با اشاره به اینکه مشکلات شهرک آهن و پروفیل رفع گردید اما مشکلات شهرک آجیل همچنان به قوت خود باقی است، افزود: این 5 شهرک صنفی حدود 5 هزار شغل ایجاد خواهد کرد.

مشرفی یادآور شد: اتاق اصناف براساس تفاهمنامه ای که در مقام معین اقتصادی منعقد کرده، برای توانمندسازی 5 روستا اقدام کرده است و تا پایان خردادماه عملکرد نهایی خود را گزارش خواهد داد.

مدیر امور توسعه اتاق اصناف مشهد ادامه داد: با دهیاران روستا نشست هایی برگزار کردیم. شاهد بودیم که برخی از زمین های منطقه به دلیل کم آبی و لم یزرع بودن تبدیل به گلخانه شده اند و خوشبختانه بازگشت سرمایه خوبی حاصل شده شود.به همین استناد، وضعیت آب و خاک در پنج روستا مورد بررسی قرار گرفت. دهیاران نیز نشست هایی را با مردم برگزار کردند و ساکنان روستاها را توجیه نمودند که با توجه به کمبود آب نسبت به ایجاد گلخانه اقدام کنند. در عین حال این پروژه دنبال شد و مجوزهای آن را از جهاد کشاورزی دریافت کردیم و امیدواریم که بتوانیم در این عرصه، دستاوردهای خوبی را رقم بزنیم.

«سید محسن حسینی»، کارشناس شرکت تعاونی دهیاری های غرب در بخش مرکزی مشهد(نماینده معین اقتصادی منطقه ۳) نیز در سخنانی عنوان کرد: توزیع بیش از 24 هزار لیتر مواد ضدعفونی کننده سطوح در بین دهیاری ها، به کارگیری رایگان 10 دستگاه سمپاش کشاورزی (3 دستگاه توربو) به منظور ضدعفونی معابر و فضاهای عمومی روستاهای بخش، توزیع رایگان 9 هزار لیتر مواد ضدعفونی کننده سطوح در روستاهای کم برخوردار و فاقد درآمد، توزیع 38 هزار ماسک میان ساکنان روستهای بخش مرکزی با مشارکت فعال دهیاران، شوراها و سایر معین های اقتصادی از جمله اقداماتی هستند که به منظور جلوگیری از شیوع کرونا ویروس انجام گرفته است.

وی افزود: اقداماتی از طریق اعتمادسازی و ایجاد صندوق خرد روستایی به منظور تجمیع سرمایه مردم منطقه در حال انجام است، مذاکراتی را با دست اندکاران حوزه فرش انجام دادیم و مقرر شده تا چرخه تولید فرش در بخش مرکزی راه اندازی شود.

حسینی تصریح کرد: از آن جایی که عایدی مردم از فرشبافی در این منطقه بسیار پایین است و ما به دنبال ایجاد شغل پایدار هستیم، لذا باید اعتماد فرشبافان را جلب نماییم. بنابراین باید تدبیری در این حوزه اندیشیده شود تا سرپرستان خانوار روستایی بتوانند با انگیزه تمام به این حوزه قدم بگذارند و سود بیشتری کسب کنند.

وی ادامه داد: قول مساعد می دهیم که در خرداد ماه کارگاه بزرگی را با همکاری شرکت دهیاری های خراسان رضوی، صندوق های خرد مردمی و بخش خصوصی ایجاد کنیم.

*سالی برای تحول در بخش تعاون

در ادامه، اساعمیل سلطان خواه، مدیر تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی عنوان کرد: حدود 20 شرکت تعاونی به عنوان معین اقتصادی استان به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دبیرخانه نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی معرفی شده اند، برخی از این شرکت ها همچون دهیاری های غرب و شرق قبل از تشکیل این جلسه به عنوان معین اقتصادی فعالیت خود را آغاز کرده اند د.

وی تصریح کرد: ما طرحی را ارائه دادیم و در صدد هستیم تا سال جاری را به عنوان سال تحول در بخش تعاون بشناسانیم، از این رو برنامه هایی برای استان در نظر داریم، به طور مثال قنات های بسیاری در منطقه وجود دارد که از آب آن ها هیچ استفاده ای نمی شود و با کمک بلاعوض سازمان جهاد کشاورزی می توان نسبت به ایجاد حوضچه های پرورش ماهی اقدام کرد.

وی تصریح کرد: اگر در چارچوب قانون از 3 الی 4 اتحادیه موجود در حوزه انرژی های تجدیدپذیر حمایت به عمل آید، می توانیم به موفقیت های خوبی در مناطق محروم استان دست یابیم.در حال حاضر 5 الی 6 تعاونی به طور مطلوبی وارد میدان شده اند و عملکرد خوبی دارند اما با این حال تعدادی از آن ها نیز باید همت بیشتری را به کار بگیرند.

*با معین های اقتصادی همکاری لازم را خواهیم داشت

در بخش دیگری از این نشست، سیمین قوپرانلو، کارشناس امور بانوان استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه نخستین تفاهمنامه را در حوزه بانوان و خانواده در تاریخ 29 آبان ماه سال گذشته با استاندار خراسان رضوی منعقد کردیم، عنوان کرد: در مجموع، 29 تفاهمنامه در حوزه بانوان با 22 معین در 97 روستا منعقد شده است.

وی گزارشی از پیگیری های انجام گرفته ارائه و تصریح کرد: 184 نشست و جلسه توسط 17 معین در 9 شهرستان در سال گذشته برگزار شد، همچنین 12 صندوق خرد به همت 5 معین در 12 روستا تشکیل شد. 53 واحد نیمه فعال و غیرفعال در 15 روستا نیز توسط 5 معین شناسایی شد که فقدان تسهیلات و بازار فروش مشکل بیشتر این واحدها بود.

قوپرانلو با اشاره به اینکه 73 فعالیت فرهنگی توسط 13 معین در 33 روستا ایجاد شده است، یادآور شد: در حال حاضر تعداد 10 معین اقتصادی برنامه های خود را در سال 99 به ما اعلام کرده اند که معادل 133 پروژه با یک هزار و 400 نفر اشتغال با سرمایه گذاری بالغ بر 377هزار و 850 میلیون ریال است.

کارشناس امور بانوان استانداری خراسان رضوی یادآور شد: متاسفانه در برخی از شهرستان ها، دهیار، بخشدار و فرماندار، معین اقتصادی را به رسمیت نمی شناسد و همکاری لازم را به آنان ندارند.

وی با اشاره به اینکه، متاسفانه اکثر معین های اقتصادی اطلاعات خود را در سامانه ثبت نمی کنند، تصریح کرد: معین های اقتصادی متقاضی تسهیلات ارزان قیمت هستند این در حالی است که بانک رسالت عنوان کرده که معین ها باید مبلغی به عنوان سپرده نزد بانک داشته باشند تا بتوانند تسهیلات دریافت کنند اما معین های اقتصادی توانایی سپرده گذاری ندارند.

در پایان، شکوه میرشاهی، معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری مشهد عنوان کرد: در شهرستان مشهد 30 معین اقتصادی داریم که 15 مورد در بخش مرکزی، 7 معین در بخش احمدآباد و 5 معین اقتصادی در بخش رضویه و یک معین نیز در دو بخش مشترک هستند. همچنین تاکنون 283 پروژه سرمایه گذاری با سرمایه گذاری حدود 43 میلیارد تومان و با اشتغال حدود 84 هزار نفر در سامانه ثبت شده است.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه معین های اقتصادی جلسات متعددی برگزار شده و از آنان تقاضا کردیم تا گزارش عملکرد خودشان را در سامانه بارگذاری کنند اما متاسفانه گزارش اقدامات به طور کامل در سامانه بارگذاری نشده است.

میرشاهی افزود: از سویی، برخی از روستاییان همکاری لازم را با معین اقتصادی نداشتند، بر همین اساس به معین های اقتصادی اعلام کردیم که در هر قسمتی اعم از دستگاه های اجرایی و یا ساکنان منطقه استحفاظی با مانع و مشکلی مواجه شدند، با آنان همکاری لازم را خواهیم داشت.

معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری مشهد یادآور شد: در سامانه 237 گزارش از معین های اقتصادی دریافت شده است که 153 گزارش ثبت کسب و کارهای خرد، یک گزارش شناسایی واحدهای راکد و غیرفعال، 12 گزارش برگزاری دوره آموزشی و 25 گزارش مربوط به اقدامات فرهنگی و 20 گزارش اقدامات مربوط به نشست ها و جلسات، یک گزارش نیز مربوط به شناسایی پروژه های اولویت دار بوده است.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی