با اجماع مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد عضویت بزرگترین نهاد تجاری بخش خصوصی در سازمان ملل

نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری :

 

با اجماع مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد

عضویت بزرگترین نهاد تجاری بخش خصوصی در سازمان ملل

اتاق بازرگانی بین‌المللی (ICC) به‌عنوان نخستین نهاد غیردولتی، عضو ناظر سازمان ملل متحد شد. اعطای این جایگاه یک علامت قوی است که نشان می‌دهد سازمان ملل متحد، تجارت را به منزله یک شریک حیاتی خود می‌شناسد. دکترمحمدمهدی بهکیش، دبیر کمیته ایرانی ICC، از این تصمیم به‌عنوان دستاوردی مهم برای بخش خصوصی دنیا یاد می‌کند و معتقد است اتاق بازرگانی بین‌المللی که نماینده بیش از ۶ میلیون عضو در جهان است، از این پس می‌تواند دیدگاه‌ها و نظرات خود را در کمیسیون‌های مختلف و مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطرح کند.

به گزارش اقتصادنیوز ، دکتر محمد مهدی بهکیش، دبیر کمیته ایرانی ICC نیز از نقش مهم ایران درخصوص تایید عضویت ناظری ICC در سازمان ملل سخن می‌گوید. وی عنوان می‌کند که برای عضویت در این سازمان نیاز به اجماع است. هرچند این اجماع در ابتدا حاکم نبود اما رایزنی‌هایی صورت گرفت که بالاخره موافقت مخالفان این موضوع جلب شد. وی اظهار می‌کند: نقش ایران در جلب رضایت مخالفان موجب شده که رابطه اتاق بازرگانی بین‌المللی با ایران بسیار نزدیک شود و این قرابت می‌تواند به سود ایران باشد. چراکه استفاده از تجربیات ICC برای ایران بسیار سودمند خواهد بود. اتاق بازرگانی بین‌المللی(ICC) از بدو تاسیس خود در سال ۱۹۱۹ تاکنون به‌عنوان تنها نماینده بخش خصوصی در جهان، نقش منحصربه‌فردی در زمینه تسریع و تسهیل مراودات تجاری در سطح بین‌المللی، از طریق تلاش در استانداردسازی سیاست‌ها و مقررات - از جمله اینکوترمز و مقررات بانکداری بین‌المللی مانند اعتبارات اسنادی، ضمانت‌نامه‌ها و...، همچنین اداره بزرگ‌ترین مرکز داوری تجاری بین‌المللی ایفا کرده است.

ضمن بیان خبر به عضویت ناظر درآمدن ICC در سازمان ملل متحد گفت: ایران از سال 1342 به عضویت این اتاق درآمده است. هرچند مدتی پس از انقلاب عضویت ایران در این سازمان غیر فعال شد، اما از سال 1364 مجددا ایران به‌عنوان عضوی از این اتاق، به فعالیت خود ادامه داد.

وی افزود: اتاق بازرگانی بین‌المللی تنها نماینده بخش خصوصی در جهان است. تقریبا 90 درصد تجارت در دنیا نیز از سوی بخش خصوصی صورت می‌گیرد؛ بنابراین اتاق بازرگانی بین‌المللی 6 میلیون عضو را در دنیا تحت پوشش خود دارد. وی عنوان کرد: اتاق بازرگانی بین‌المللی همواره به دنبال این بود که بتواند در سازمان‌های مهم نظر بخش خصوصی را اعلام کند. ICC از طریق کمیته‌های ملی که در کشورها مستقر است با دولت‌های محلی هر کشور تماس دارد. در نتیجه سیاست‌های بازرگانی را که دیدگاه بخش خصوصی است به دولت‌ها منتقل می‌کند. از سوی دیگر به دلیل اینکه در این نهاد بخش خصوصی مقرراتی نظیر مقررات بانکی نیز وضع می‌شود، اتاق بازرگانی بین‌المللی با سازمان‌هایی که ضابطه ایجاد می‌کنند و مقررات بین‌المللی را وضع می‌کنند نیز در ارتباط است. از این رو ICC همیشه مشتاق بوده که بتواند جایگاه مناسبی در سازمان ملل متحد داشته باشد.

به گفته دبیر کمیته ایرانی ICC، ایران می‌تواند از این موقعیت استفاده کند و با توجه به اینکه کشور در حال بازگشت به جامعه بین‌المللی است و از سویی رابطه نزدیکی با ICC دارد، از تجربیات و کمک‌های اتاق بازرگانی بین‌المللی استفاده کند. نباید فراموش کرد که تجربیات توسعه، خصوصی‌سازی، رقابتی شدن و... در اتاق بازرگانی بین‌المللی وجود دارد. مبارزه با فساد و رقابتی شدن، DNA اتاق بازرگانی بین‌المللی است. این دو موضوع نیز برای کشور ما بسیار مهم است و تجربیات ICC درخصوص این دو موضوع می‌تواند به کشور ما کمک کند.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی