ضرورت اتخاذ تدابیر ویژه به منظور جبران خسارات وارده به شرکت های حمل و نقل بین‌المللی

ضرورت اتخاذ تدابیر ویژه به منظور جبران خسارات وارده به شرکت های حمل و نقل بین‌المللی
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : شنبه ، 16 فروردين 1399

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوي بیان کرد:

ضرورت اتخاذ تدابیر ویژه به منظور جبران خسارات وارده به شرکت های حمل و نقل بین‌المللی

 

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي خراسان رضوي بر ضرورت اتخاذ تدابیر ویژه به منظور حمایت از شرکت های حمل و نقل با هدف کاهش خسارت های ناشی از شیوع بیماری کرونا تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «محمود امتی» در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: مسئولان اجرايي باید از طریق رایزنی با كشورهايي كه مرزشان را به روی ناوگان تجاری ایران بسته اند، زمینه فعالیت مجدد را فراهم آورند. البته اتخاذ تدابیر پیشگیرانه نیز یک ضرورت است. با استقرار تيم هاي پزشكى، ایجاد قرنطينه، كنترل و نظارت بر عبور و مرور افراد و ضدعفونى نمودن اماكن و همچنین ناوگان حمل و نقل بین المللی، می توان تا حد امکان اطمینان کشورهای هدف را جلب نمود. توقف و تجمع كاميون ها و تریلرهای تجاری در مرزها، به شرکت های حمل  و نقل خسارت های جدی وارد آورده است.

وی تصریح کرد: شیوع این بیماری همه‌گیر حتی پیش از آنکه اولین موارد ابتلا به آن در کشورمان اعلام شود، در سطح بین المللی تاثیرات خود را بر ساختارهای حمل و نقل و ترانزیت نشان داده بود. در واقع این بخش طی دو مرحله متضرر گردید؛ نخست در حوزه حمل و نقل بين المللي كه با آغاز شيوع اين بيمارى از چين و با ملاحظه اينكه غالب كالاهاي ترانزيتی از چين به بنادر ايران ارسال مي شدند، عملا شاهد تعطيلي كمپاني ها و دفاتر كار و بروز مشكلاتى در صدور كالا به واسطه عدم ارائه اسناد و مدارك از سوی چيني ها بودیم. در ادامه حمل و نقل دريايي از بعضي بنادر به حالت تعطيل و نيمه تعطيل درآمد و نهایتا ترانزیت و حمل و نقل بین المللی با رکود مواجه شد.

عضو كميسيون حمل و نقل و ترانزيت اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي خراسان رضوي ادامه داد: علاوه بر این، در حوزه داخلي نیز با گسترش شیوع بیماری كرونا، محموله هاي صادراتی و ترانزيتی که روانه كشورهاي همسايه می شدند، پشت مرزها باقی ماندند. این روند به شرکت های حمل و نقل بین المللی خسارات سنگینی وارد آورده و با گذشت هر روز، این خسارت افزون تر می شود. تمامی تدابیر احتیاطی و پیشگیرانه ای که اتخاذ شده، قابل درک هستند اما بی توجهی به چالش های پیش روی این شرکت ها و خطر تعطیلی و از دست رفتن اشتغال آن ها نیز، قابل قبول نیست.

امتی خاطرنشان کرد: بلاتكليفي محمولات ترانزيتی و صادراتی، اختلافات ايجاد شده در چرخه ترانزيت و صادرات ، توقف ده ها ميليارد تومان سرمايه تجار داخلي و خارجى، توقف هزاران كاميون و همچنین كانتينرهای خطوط كشتيراني، آسيب هايي هستند كه در حال حاضر بخش حمل و نقل بين المللي و ترانزيت با آن درگیر شده است.

وی عنوان کرد: نظر به شرايط غيرطبيعي حادث شده ادارات، نهادها و ارگان هايي كه به هر نحو  در حوزه حمل و نقل بين المللي دارای مسئولیت هستند بالأخص  گمرك ، سازمان راهداري و حمل و نقل جاده ای، سازمان بنادر و كشتيراني ، راه آهن  و... ، باید تمهيدات و مساعدت های ويژه اي را براى شركت هاي حمل و نقل بين المللي جهت سهولت انجام امور (از قبيل افزايش مدت اعتبار پروانه هاي فعاليت ، عدم مراجعه حضورى به تهران برای انجام امور اداری، توقف موارد اختلافي، مطالبات و معوقات و... ) را اعمال نمایند.

 نایب رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل ونقل بین المللی خراسان رضوي افزود: همچنین انتظار می رود سازمان امور مالياتي ، تامین اجتماعی و بانك ها  مدتى فشار از مطالبات خود بر بخش خصوصی کم کنند تا فعالان این بخش مجال جبران خسارات و بازسازی ساختار خود را به دست بیاورند.

امتی درخواست کرد: باید در پايانه هاى مرزي امكان تخليه و بارگيرى در انبارها ایجاد شود. همچنین در مرزهاي كه امكان جابه جايي کالا با واگن فراهم است، همكارى بیشتری صورت بپذيرد.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی