دغدغه‌هایی برای فضای کسب و کار در دوران «پسابحران»

دغدغه‌هایی برای فضای کسب و کار در دوران «پسابحران»
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 13 فروردين 1399

کارشناسان و مسئولان، از شرایط بنگاه های اقتصادی در روزهای شیوع بیماری کرونا و نگرانی های پس از اتمام این شرایط سخن می گویند:

دغدغه‌هایی برای فضای کسب و کار در دوران «پسابحران»

 

دولت اندک‌اندک از بسته‌ها و برنامه‌های حمایتی خود برای مقابله با تبعات و خسارات ناشی از شیوع بیماری کرونا در کشور و توقف کسب و کارها در پِی آن، رونمایی می کند. اقداماتی که اگرچه در قیاس با دیگر کشورها اندک و در سنجه با حجم مشکلات موجود، محدود جلوه می کنند اما باز هم جای امیدواری دارند.

در این روزهای توام با قرنطینه، صاحبان بنگاه های اقتصادی با چند سناریو درگیر هستنند. شماری به موازات رشد تقاضا و به اتکای سیستم ها نوین توزیع شان، بازار را حفظ کرده و چه بسا جای خالی رقبای خود را نیز پُر می کنند. گروهی ناگزیر از تعطیلی خطوط تولید خود شده اند. تعدادی بازارهای صادراتی خود را با بسته شدن مرزها از دست داده اند و بخشی دیگر نیز با دغدغه جدی کمبود مواد اولیه و سرمایه در گردش دست به گریبان هستند. به همه این ها، آن حجم از مشکلات تحریمی، مالی، مالیاتی، بانکی و... را نیز بیافزایید که قبل از این بحران نیز وجود داشتند.

اما در سالی که به «جهش تولید» نام گرفته است؛ حرکت به سمت تحقق این مهم و عبور از مشکلات، نیازمند توجه ویژه دولت و گام های سنجیده در راستای کمک به بخش تولید است.

*دغدغه های بخش تولید برای عبور از بحران و دوران پسابحران

«غلامعلی رخصت»، رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی در این رابطه می گوید: با شیوع کرونا در تمامی صنایع به ویژه صنعت نساجی شاهد رکود هستیم. البته پیش از بروز این بحران نیز شرایط به غایت دشوار بود. در حال حاضر نیز تقاضا برای کالا کم شده است و شماری از واحدهای تولیدی با ظرفیتی پایین باید به تولید ادامه بدهند تا حفظ اشتغال موجود میسر شود. تمرکز و دغدغه مسئولان امر باید بر تلاش برای جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی متمرکز شود و مدیران بنگاه های اقتصادی نیز هر کدام به نوعی برای تاب آوری خود برنامه ریزی کنند.

وی خاطرنشان می کند: البته همه حمایت را نمی توان از دولت توقع کرد و چه بسا در این روزهای دشوار این بنگاه های اقتصادی و تولیدی هستند که باید در عبور از بحران، یاری رسان باشند و چنان که می بینیم هستند.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی مشهد بر ضرورت تدوین برنامه های کارآمدی از سوی نهادهای متولی برای حل مشکلات تاکید می کند و خواستار توجه به نیازهای بخش تولید در دوران پساکرونا و پیشگیری از رکود و تعطیلی بنگاه های اقتصادی می شود.

*ضرورت حمایت برنامه ریزی شده از کسب و کارهای بحران زده

احمد اثنی عشری، رئیس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی مشهد نیز در این خصوص عنوان می کند: شیوع کرونا فعالیت واحدهای صنعتی را به صورت جدی متاثر از خود ساخته و همچنان باید منتظر تبعات بیشتری نیز باشیم. برای نمونه، شماری از واحدهایی که در حوزه صنایع غذایی فعال بودند حالا با رکود شدیدی مواجه شده اند و حتی بعضی از آن ها، ظرفیت صادرات خود را نیز از دست داده اند. باید بپذیریم که این بحران از ابعاد مختلفی بر بخش صنعت و تولید کشورمان تاثیرگذار بوده است.

وی ادامه داد: البته چالش ها محدود به این حوزه نمی شود و عرصه خدمات و نظام توزیع نیز خسارت‌های جدی را تجربه کرده اند. مصداق بارز این بحث در صنعت گردشگری قابل ملاحظه است.

 رئیس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی خراسان رضوی به تشریح تلاش هایی پرداخت که در واحدهای تولیدی برای تداوم کار و توامان پیشگیری از ابتلای نیروی کار در جریان است و توضیح داد: از دولت انتظار می رود که برای تداوم چرخه تولید، وسائل بهداشتی و ضدعفونی کننده کافی را در اختیار واحدهای صنعتی و تولیدی قرار دهد تا ناگزیر به تهیه آن از بازار سیاه و با هزینه های گزاف باشند. طبیعتا با برنامه ریزی می توان خطوط تولید را در این ایام فعال نگاه داشت.

 وی گوشه چشمی داشت به اقدامات کشورهای مختلف جهان برای حمایت از کسب و کارها، در بزنگاه شیوع این بیماری و توضیح داد: دولت وعده کمک ها، تسهیلات و استمهال بعضی بدهی ها را داده است و امیدواریم تحقق کامل این وعده ها را شاهد باشیم اما توامان باید یک برنامه ریزی بلندمدت را نیز شاهد باشیم. ایجاد تنفس برای بدهی های مالیاتی، بیمه ای، بانکی و... بنگاه های اقتصادی، قطعا بسیار گره گشا خواهد بود و نفحات آن برای دولت، حفظ اشتغال موجود است.

اثنی عشری تاکید کرد:افزایش حمایت های مالی از کسب و کارها، ترغیب بانک ها به تعدیل شیوه بازپرداخت وام‌ها و یا حتی افزایش دوره سررسید آن ها، معافیت یا کاهش حق بیمه تأمین اجتماعی کارفرمایان، پیش بینی بعضی حمایت ها در چارچوب یارانه، معافیت یا کاهش هزینه ها و حتی اجاره بهای کسب وکارها، حمایت حداکثری از سرمایه گذاری و... بعضی از پیشنهادات و تاکیدات کارشناسان برای کمک به بخش های بحران زده اقتصاد و تولید است.  

 

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی