آخرین وضعیت بازارهای صادراتی ایران با کشورهای همسایه پس از شیوع کرونا

نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : شنبه ، 09 فروردين 1399

آخرین وضعیت بازارهای صادراتی ایران با کشورهای همسایه پس از شیوع کرونا

سرپرست معاونت توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد؛ گزارش وضعیت مرزها در اپلیکیشن راهنمای تجارت در پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان توسعه تجارت ایران به صورت روزانه بارگذاری می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، مسعود کمالی اردکانی، سرپرست معاونت توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران، گزارشی از آخرین وضعیت مرزهای تجاری با کشورهای همسایه ارائه و اعلام کرد: گزارش وضعیت مرزها در اپلیکیشن راهنمای تجارت در پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان توسعه تجارت ایران به صورت روزانه بارگذاری می‌شود.

وی افزود: مرزهای تجاری با شمال کشور عراق، شامل مرزهای "باشماق"، "پرویزخان" و "تمرچین" فعلاً فعال است اما مرزهای جنوبی با کشور عراق در حال حاضر مسدود است.

در مورد عمان نیز تردد کالا در برخی بنادر مثل بندر "سلطان قابوس" با وجود برخی محدودیت‌ها برقرار است. اما کویت تقریباً تردد کالا و مسافر را ممنوع اعلام کرده و قطر نیز ارسال مواد غذایی را ممنوع  و مواد معدنی را مجاز اعلام کرده است. همچنین تجارت کالا با امارات متحده عربی با اعمال محدودیت‌هایی در حال انجام است.

کمالی‌اردکانی بیان داشت: در مورد کشورهای همسایه شمالی،  مرز ترکمنستان، حمل ریلی مواد غیرغذایی از طریق مرز "سرخس" در حال انجام اما مرز "اینچه‌برون" تا 13 فرودین مسدود خواهد بود.

همچنین حمل و نقل ریلی و جاده‌ای مواد غذایی به طور کلی در این مرز ممنوع است. در مورد آذربایجان نیز کالاها تقریباً در حال تردد و مسیر ترانزیت باز است. در مورد کشور ارمنستان محدودیت‌هایی اعمال می‌شود و لغو روادیدی که با این کشور داشتیم، فعلا اعمال نمی‌شود، اما برخی کالاهایی که فهرست آن بین دو کشور مبادله شده است، قابل تردد است و از طریق مرز "مغری"، ترانشیپ می‌شود. در مورد کشور قزاقستان و روسیه نیز کالاها با کندی به دلیل رعایت مسائل بهداشتی در حال تردد است.

سرپرست معاونت توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران افزود: در مورد افغانستان نیز به غیر از مشکل صدور ویزا برای راننده‌های کامیون افغان که در حال پیگیری هستیم، مورد خاصی در مرزها وجود ندارد. در مرزهای ترکیه صرفا کالاهای کشاورزی با کامیون‌های ترک موجود در ایران از مرز سِرو ارومیه صادر می‌شود. 

همچنین در مرز خوی- رازی تردد کالا از مسیر ریلی میسر شده است. در مرز بازرگان- ماکو نیز صرفا بازگشت کامیون‌های ایرانی و ترک (با بار صادراتی ایران و یا بدون بار) به کشور مبدأ در حال انجام است. مرزهای ایران با پاکستان نیز با توجه به مصوبه شورای امنیت پاکستان فعلاً  مسدود اعلام شده است.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی