صادرات ریلی از مرز سرخس افزایش یافت

صادرات ریلی از مرز سرخس افزایش یافت
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : شنبه ، 09 فروردين 1399

صادرات ریلی از مرز سرخس افزایش یافت

 مدیرکل راه‌آهن خراسان گفت: حجم صادرات ریلی ایران از مرز سرخس واقع در شمال خراسان رضوی به کشورهای آسیای مرکزی ظرف یک سال اخیر به میزان ۶۴ درصد نسبت به مدت مشابه قبل افزایش یافته است.

مصطفی نصیری ورگ روز شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: ظرف سال ۱۳۹۸ حجمی معادل یک میلیون و ۳۲ هزار تن انواع کالا از طریق مرز ریلی سرخس به کشورهای آسیای مرکزی صادر شد.

وی ادامه داد: کار بارگیری ۹۰۶ هزار تن از کل حجم کالاهای صادراتی ایران در استان خراسان رضوی صورت گرفته است.

مدیرکل راه‌آهن خراسان گفت: حجم کالاهای بارگیری شده در این استان نیز طی همین مدت نسبت به سال ۱۳۹۷ حدود ۷۵ درصد بیشتر شده است.

وی افزود: ایستگاه راه‌آهن شهید مطهری در شهر مرزی سرخس با ۴۳۰ هزار تن، بیشترین میزان بارگیری کالای صادراتی خراسان رضوی را در بین دیگر ایستگاههای ریل این استان شامل مشهد، تربت‌حیدریه و لطف‌آباد به خود اختصاص داد.

سرخس در فاصله ۱۸۵ کیلومتری شرق مشهد از سمت شمال و شرق با کشور جمهوری ترکمنستان هم مرز است

صیری ورگ ادامه داد: ۶۷ درصد از کل اقلام صادراتی سیمان و پس از آن مصالح ساختمانی، مواد شیمیایی و شوینده در رتبه های بعدی قرار دارند.

وی گفت: توسعه ایستگاه شهید مطهری، صدور مجوز ورود واگن به بخش خصوصی برای صادرات کالا و ایجاد بازار جدید سیمان در کشور ازبکستان از دلایل افزایش و رونق صادرات از مرز ریلی سرخس به کشورهای آسیای مرکزی است.

"منطقه ویژه اقتصادی سرخس" به دلیل موقعیت جغرافیایی خود که در کانون کشورهای عضو "اکو" قرار گرفته و همچنین بخاطر موقعیت راهبردی و جغرافیایی به عنوان بهترین دروازه طلایی ورود به کشورهای آسیای میانه، چین، روسیه و پل ارتباطی بازارهای مهم تجاری آسیای مرکزی با کشورهای حوزه خلیج فارس در جنوب ایران، اروپا در غرب میهن اسلامی و کشورهای افغانستان و پاکستان در شرق سرزمین جمهوری اسلامی ایران است.

مدیرکل راه‌آهن خراسان افزود: این اداره‌کل آمادگی کامل دارد در این ایام که رفت و آمد جاده‌ای بخاطر اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی کاهش یافته، نسبت به حمل، توزیع و تامین اقلام اساسی از طریق شبکه ریلی اقدام کند.

با توجه به اتصال خط آهن جمهوری اسلامی ایران به آسیای میانه از طریق خراسان رضوی و قرار گرفتن در کریدورهای بین المللی، ۶۰ درصد حمل و نقل سالانه ریلی کالای این استان در حوزه بین‌المللی و در بخش ترانزیت، واردات و صادرات صورت می گیرد.

سالانه حدود ۴.۵ میلیون تن کالا در حوزه ریلی خراسان رضوی جابه‌جا می‌شود که حدود ۴۰ درصد آن حمل و نقل داخلی است.

هزار و ۴۰۰ کیلومتر معادل ۱۴ درصد از مجموع ۱۰ هزار کیلومتر ظرفیت شبکه ریلی کشور در خراسان رضوی قرار دارد. خراسان رضوی بیشترین سهم و رتبه نخست جابه‌جایی مسافر را نیز در ناوگان ریلی ایران به خود اختصاص داده است. قطار از طریق شبکه ریلی خراسان رضوی به ۲۵ شهر و مرکز استان در سطح کشور به صورت مستقیم رفت و آمد دارد.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی