گزارشی از اقدامات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی در راستای مقابله با بیماری کرونا

گزارشی از اقدامات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی در راستای مقابله با بیماری کرونا
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 07 فروردين 1399

 

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی در مواجه با بحران شیوع بیماری کرونا (کوئید ۱۹) که جامعه ایرانی را در شئون مختلف، متأثر از تبعات خودساخته است و علاوه بر ایجاد چالش در بخش سلامت، عرصه اقتصاد و کسب‌وکار بنگاه‌های اقتصادی و ظرفیت‌های اشتغالی را نیز به بحران دچار ساخته، بر مسئولیت‌های اجتماعی خود متمرکز شده و برنامه‌ها و اقداماتی عملیاتی را به مرحله اجرا درآورده است.

به همین استناد، در ادامه گزارش مختصری از اقدامات انجام گرفته، جمع‌بندی شده و تقدیم حضور می‌شود:

  1. تشکیل ستاد پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا در اتاق مشهد

در این بزنگاه دشوار که کشور به‌واسطه شیوع یک بیماری فراگیر، به بحران دچار شده است؛ پارلمان بخش خصوصی استان نیز به اتکای رسالت اجتماعی خود، کوشیده است تا در امر پیشگیری و مقابله، در کنار نهادهای متولی و به‌ویژه کادر درمانی قهرمان استان باشد که جان بر کف، در خط مقدم، به خدمت مشغول هستند.

به همین منظور نیز ستادی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی شکل گرفت و ذیل آن نیز دو کمیته تخصصی، به‌منظور جمع‌آوری و هدفمندسازی کمک‌های فعالان اقتصادی (برای پیشگیری و مقابله با این بحث) و همچنین رصد و احصاء چالش‌ها و خسارت های وارد آمده به بنگاه‌های اقتصادی و ایجاد موج همدلی (در مواجهه با این بیماری)، ایجاد شدند.

یکی از اقدامات ارزشمند مهندس شافعی، ریاست اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و خراسان رضوی؛ نامه‌نگاری و درخواست از دستگاه‌ها و مراجع مختلف در خصوص تسهیلگری برای واردات اقلام پزشکی و تجهیزات بهداشتی موردنیاز به کشور، ارائه پیشنهاداتی برای کمک به بنگاه‌های اقتصادی خسارت‌دیده، همراهی و مساعدت بخش‌های مختلف با فعالان اقتصادی و... بود که به نتایج و دستورات مطلوبی منجر شدند.

  1. دعوت از فعالان اقتصادی و خیران برای کمک و مشارکت

گام مهم دیگر، اعلام فراخوان و دعوتی از فعالان اقتصادی استان بود تا کمک‌های خود را در برای اجرای طرح‌های پیشگیری و مقابله با این بیماری، به‌حساب جامعه یاوری خراسان (تشکل خیریه‌ ذیل اتاق بازرگانی مشهد) واریز نمایند. به همین منظور شماره حسابی اعلام گردید و رایزنی‌هایی نیز با خیران به عمل آمد.

کارآفرینان، صنعتگران و فعالان بخش‌های مختلف اقتصادی استان که بارها و بارها در کوران حوادث و اتفاقات تلخ و دشوار، در کنار آحاد جامعه ایستاده‌اند و نقش و رسالت خود را به شایستگی ایفا کرده‌اند، در این آزمون نیز سربلند بوده و کمک‌های شایسته‌ای داشتند.

  1. تأمین بخشی از نیازهای حاد در بخش درمان و سلامت استان
  • تهیه تعداد 12 دستگاه ونتیلاتور با هزینه‌ای بالغ‌بر 20 میلیارد ریال توسط اتاق مشهد از محل کمک‌های فعالان اقتصادی استان و با حمایت اتاق ایران.
  • این دستگاه‌ها پس از هماهنگی با استانداری خراسان رضوی در اختیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد و بخش درمان استان قرار گرفت.
  • کمک‌رسانی و تأمین لوازم، تجهیزات و ابزارهای بیمارستانی بالغ ‌بر 16 میلیارد ریال که برخی از این اقلام و تجهیزات عبارتند از:
  • یک دستگاه استریلایزر به ارزش 4.124.000.000 ریال
  • 25 دستگاه پمپ سرم  به ارزش  287.500.000 ریال
  • 5 دستگاه پمپ سرنگ به ارزش  605.000.000 ریال
  • 10 دستگاه مرکزی هوشمند احضار پرستار دیجیتال  360.000.000 ریال
  • 143 دستگاه پانل احضار بالای تخت بیمار به ارزش 1.272.700.000 ریال
  • 3000 ست یکبار مصرف ونتیلاتور به ارزش 194.600.000 ریال
  • و اقلام متعدد دیگر که جمعا به ارزش 40میلیارد ریال تهیه و به مراکز درمانی تقدیم شدند.

تا مهار کامل این بحران،کمک ها وتامین اقلام پزشکی و بهداشتی توسط اتاق مشهد و فعالان اقتصادی استان ادامه خواهد داشت.

 

  1. اطلاع‌رسانی، آگاهی‌بخشی، ترویج‌گری و مشارکت‌جویی

در این بخش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی به عرصه اقدام ورود کرد و از طریق تولید، انتشار، بازنشر و در چارچوب همکاری مشترک با روابط عمومی دیگر تشکل‌ها و نهادهای متولی، کوشید تا گستره بزرگتری از مخاطبان را همراه سازد.

الف) در حوزه خبر و اطلاع‌رسانی:

پوشش لحظه‌ای اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با این بحث در سایت و شبکه‌های اجتماعی اتاق مشهد

ب) عرصه فرهنگ‌سازی:

۱-سفارش، تهیه و انتشار کلیپ‌های اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی

۲-تهیه و نصب بنرها و پوسترهای اطلاع‌رسانی

۳- ارائه طرح پیشنهادی پویش زنجیره مهربانی

۵- بهره‌گیری از ظرفیت رسانه‌های استان برای اطلاع‌رسانی

6- هماهنگی و اعلام آمادگی اتاق برای مشارکت در فعالیت‌های فرهنگی و اطلاع‌رسانی در تعامل با شهرداری و اتاق‌های اصناف و تعاون

7- اطلاع‌رسانی در خصوص آخرین تسهیلات ارائه‌شده و تصمیمات اخذشده در عرصه‌های مختلف به فعالان اقتصادی و جامعه مخاطب تحت پوشش اتاق مشهد

8- تهیه گزارش و پیگیری مشکلات بنگاه‌های اقتصادی که به‌واسطه این بحران به خسران دچار شده‌اند و اخذ پیشنهادات و دیدگاه‌های آنان.

  1. رصد، احصاء و پیگیری چالش‌ها و مشکلات بنگاه‌های اقتصادی استان که به‌واسطه شیوع بیماری کرونا، خسران دیده‌اند

بحران ناشی از بیماری کرونا، در شئون مختلفی جامعه را مبتلا ساخته است. برای بنگاه‌های اقتصادی، این اتفاق به معنای رکود، توقف صادرات، از دست رفتن بازار داخلی و خارجی، تعطیلی بعضی مراکز تولیدی، چالش در تأمین سرمایه در گردش و مواد اولیه، کاهش چشمگیر زائران در مشهد و از دست رفتن فصل پیک گردشگری و... بوده است. در همین راستا، دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در تعامل و رایزنی با بخش‌های مختلف، به احصاء، پیگیری و انتقال مشکلات بخش‌های مختلف اقتصادی استان، اقدام کرده است؛ که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود:

  • جمع‌آوری، جمع‌بندی، ارائه پیشنهاد در باب مطالبات بنگاه‌های اقتصادی از دولت برای جبران خسارت‌های وارد آمده و حمایت‌های موردنیاز از بخش‌های مختلف؛ در قالب بسته‌ای به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مرکز
  • رایزنی با دستگاه‌های اجرایی استان برای همراهی، مساعدت و استمهال بخشی از هزینه‌های بنگاه‌های اقتصادی این خطه
  • انجام مکاتبات لازم با اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی مشهد، تشکل‌های بخش خصوصی و دستگاه‌های اجرایی عضو شورای گفت‌وگو و همچنین جمع‌بندی اولیه با کمیسیون‌های اتاق‌های بازرگانی، جهت اخذ و جمع‌بندی نظرات، دیدگاه‌ها و پیشنهادات آنان و توامان جلب همکاری و همراهی بخش‌های مختلف.
  • رصد اقدامات دستگاه‌های استان در اجرای تصمیمات و ابلاغیه‌های دولت بر کمک به بنگاه‌های اقتصادی استان.
  • جمع‌بندی پیشنهادات در خصوص راهکارهای جلوگیری از رکود کسب‌وکارهای کوچک و متوسط و ارائه آن به ریاست اتاق ایران.

 

  1. اجرای پروتکل‌های پیشگیرانه در راستای حفظ سلامت کارکنان و مراجعان اتاق بازرگانی مشهد

بخشی از اقدامات پارلمان بخش خصوصی استان، بر اجرای پروتکل‌های پیشگیرانه در راستای حفظ سلامت کارکنان و مراجعان اتاق بازرگانی مشهد، تأکید داشت که در ادامه به بخشی از آن‌ها اشاره شده است:

  • تعریف شیفت‌های کاری برای واحدهای دارای ارباب‌رجوع و همچنین ظرفیت‌سازی برای دورکاری سایر بخش‌های اتاق مشهد
  • تضمین ارائه خدمات به مراجعین، نوبت‌بندی برای این منظور
  • پیش‌بینی بعضی تمهیدات ازجمله تمدید خودکار اعتبار کارت‌های بازرگانی تا پایان فروردین1399 با مساعدت و همراهی اتاق ایران و وزارت صمت.
  • توقف برگزاری همایش‌ها، جلسات، نشست‌ها و دوره‌های آموزشی اتاق مشهد با هدف حفظ سلامت مخاطبان.
  • اجرای تهمیدات بهداشتی لازم در محیط اتاق اعم از انجام عملیات ضدعفونی ساختمان، توزیع اقلام بهداشتی موردنیاز در بخش‌های مختلف، آموزش و اطلاع‌رسانی به کارکنان و نصب هشدارهای لازم در مبادی اتاق مشهد.

 

  1. همکاری‌های میان‌بخشی و تعاملات مشترک با تشکل‌ها و نهادهای استانی

بخشی از اقداماتی که اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی به ثمر رسانده؛ در تعامل و همکاری با نهادهای مختلف و تشکل‌های اقتصادی فعال در استان ممکن شده است.

  • با معرفی ریاست سازمان نظام پزشکی استان، یک نماینده به‌عنوان رابط آن سازمان با اتاق مشهد برای تبادل اطلاعات تخصصی، تعیین و معرفی گردید تا لیست نیازهای بیمارستانی و کمبودهایی که باید برای پزشکان و پرستاران عزیز تأمین شود از همین طریق به پارلمان بخش خصوصی استان ارائه گردد و کمک‌های خیران، صرف آن گردد.
  • همچنین با هماهنگی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، واحد برتر تولید مواد اولیه موردنیاز برای تهیه لباس‌های محافظ پزشکان معرفی شد تا با استفاده از پشتیبانی خیران محترم، هماهنگی لازم برای تهیه و دوخت این پوشش‌ها انجام بگیرد و کمبود این اقلام در مراکز درمانی استان، جبران شود.
  • از سوی دیگر کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی اتاق مشهد با همراهی دفاتر تسهیلگری محلات (تحت پوشش شهرداری مشهد)، در راستای حمایت از کودکان کار و خانواده‌های آسیب‌پذیر حاشیه شهر، اقداماتی را به انجام رساند که تأمین قسمتی از مایحتاج این خانواده‌ها و گروه‌های آسیب‌پذیر ازجمله آن است. در این مسیر، تشکل‌های وابسته و تعدادی از مدیران واحدهای تولیدی- صنعتی استان، مشارکت‌های ارزشمندی را رقم زدند.
  1. دعوت به همدلی و مهربانی

یکی از تلاش‌های اتاق مشهد، دعوت اقشار و بخش‌های مختلف جامعه به حفظ وحدت، مشارکت موثر، همدلی و مهربانی است تا در این روزهای دشوار، هیچ واحد تولیدی و صنفی به‌واسطه بدهی، هزینه اجاره، نبود سرمایه و... تعطیل نشود چرا که ماحصل آن بیکاری کارگران و نیروی شاغل در این واحدها و چالش‌های معیشتی برای آنان است.

 

  1. تلاش برای جلب مشارکت معین‌های اقتصادی استان از سوی دفتر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی

دفتر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی که در محل مرکز آموزش و پژوهش اتاق مشهد مستقر است، تلاش نمود تا مشارکت و همراهی معین‌های اقتصادی را برای انجام اقدامات پیشگیری و مقابله با شیوع کرونا در مناطق مختلف استان، جلب نماید.در همین راستا، مذاکرات متعددی با معین‌های اقتصادی از سوی این نهاد انجام گرفت و آن‌ها نیز اقدامات بسیار مطلوبی را در بخش‌های مختلف رقم زدند. بخشی از اقدامات در قالب تخصیص کمک‌های مالی محقق شد و قسمتی نیز در چارچوب اقدامات اجرایی نظیر: اطلاع‌رسانی، ارائه بخشی از امکانات و تجهیزات بنگاه‌های اقتصادی برای کمک به ستادهای مقابله با کرونا در شهرستان‌ها و... انجام گرفت.

ایجاد خط تولید ماسک، انجام عملیات ضدعفونی سطح شهر، توزیع بطری محلول ضدعفونی به‌طور رایگان در میان مردم، اطلاع‌رسانی و توزیع بروشورهای آموزشی جهت پیشگیری از شیوع کرونا، کمک به مراکز درمانی و ... نمونه‌هایی از این کمک‌های ارزشمند در شهرستان‌ها و مناطق محروم استانمان هستند.

 

 

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی