رئیس اتاق بازرگانی ایران در بیرجند اعلام کرد: تامین اعتبار طرح مطالعاتی عمیق زعفران استان

رئیس اتاق بازرگانی ایران در بیرجند اعلام کرد: تامین اعتبار طرح مطالعاتی عمیق زعفران استان
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری :

رئیس اتاق بازرگانی ایران در بیرجند اعلام کرد: تامین اعتبار طرح مطالعاتی عمیق زعفران استان

  

 

رئیس اتاق بازرگانی ایران برای تامین اعتبار طرح مطالعاتی عمیق زعفران در خراسان جنوبی قول مساعد داد.
 رئیس اتاق بازرگانی ایران در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان گفت: هر چند خراسان جنوبی یک استان کم جمعیت در کشور است اما  در بعد قابلیت های موجود از بسیاری استان های دیگر جلوتر است. «شافعی» از محصولات استراتژیک خراسان جنوبی مثل زرشک و زعفران به عنوان یکی از قابلیت های خراسان جنوبی نام برد که باید برای آن فکری اساسی شود.
به گزارش روابط عمومی اتاق خراسان رضوی به نقل از اتاق بیرجند

شافعی با تاکید بر این که آینده زعفران در استان و ایران مطلوب نیست،  دلیل این مسئله را ورود کشورهای دیگر دنیا به تولید زعفران عنوان کرد و افزود:  تا کنون از ابزارهای نوینی برای تولید و فرآوری زعفران در کشور استفاده نشده طوری که از چند سال گذشته تا کنون نوع بسته بندی زعفران در این استان هیچ تغییری نکرده است.
وی با تاکید بر این که باید برای فرآوری زعفران فکری اساسی شود، گفت: باید برای زعفران یک طرح مطالعاتی عمیق در خراسان جنوبی اجرا شود که این کار را باید اتاق بازرگانی خراسان جنوبی با همکاری دیگر دستگاه های متولی در استان انجام دهد .
رئیس اتاق بازرگانی ایران همچنین در خصوص تامین اعتبار این طرح مطالعاتی قول مساعد داد و افزود : هزینه این طرح بر عهده اتاق بازرگانی ایران خواهد بود و هر چه اعتبار نیاز داشته باشد تامین خواهیم کرد. «شافعی» تاکید کرد: باید در شرایط فعلی اقتصادی کشور برای بهتر شدن روند تولید و فرآوری زعفران و زرشک در استان یک نوع شراکت بین بخش عمومی و خصوصی ایجاد کرد.
وی تاکید کرد : قوانین در تمام کشور یکی است و فقط نوع اجرای قوانین در هر استان با هم فرق می کند و باید مسئولان به جای فهرست کردن مشکلات برای آن ها راه حل پیدا کنند.
استاندار خراسان جنوبی هم در این جلسه با بیان این که باید برای توسعه تولید و فرآوری زعفران در خراسان جنوبی اقدام بیشتری شود گفت : یک موسسه غیر دولتی برای فرآوری زعفران اعلام آمادگی کرده است و قرار است 300 میلیارد تومان در این زمینه در استان سرمایه گذاری کند .
«پرویزی» افزود : مسئولان این موسسه غیر دولتی بعد از ایام محرم و صفر به استان خواهند آمد تا اقدامات سرمایه گذاری در این استان را انجام دهند که البته مسئولان استان هم پیگیر این سرمایه گذاری در خراسان جنوبی هستند.
مدیر کل اقتصاد و دارایی استان هم با بیان این که تا قبل از سال 92 در این استان هیچ گونه اقدامی برای جذب سرمایه گذار خارجی انجام نشده است گفت : از سال 92 تا کنون 172 میلیون دلار سرمایه گذاری مصوب در خراسان جنوبی داشته ایم که از این میزان تا کنون 45 میلیون دلار در قالب 7 پروژه محقق شده است.
«جعفری» افزود : در حال حاضر 12 درخواست سرمایه گذاری خارجی از کشور های ایتالیا ، بلژیک ، هلند ، دانمارک ، کره ، آلمان و ... در استان به ثبت رسیده است که کار بیشتر آن ها در زمینه انرژی های نو و آب و فاضلاب است .
وی ادامه داد : از سال 92 تا کنون در زمینه سرمایه گذاری در بخش صنعت 30 درصد ، در بخش معدن 119 درصد ، در بخش کشاورزی 921 درصد و دربخش گردشگری 227 درصد رشد داشته ایم که این رقم در سرمایه گذاری داخلی تا پایان سال گذشته 192 درصد بوده است و نیاز است تا اقداماتی انجام شود تا بتوان شرایط فعلی را بهتر از قبل و پویا تر کرد .
«جعفری» همچنین خواستار ایجاد مشوق های سرمایه گذاری بومی برای این استان شد و عنوان کرد : مشوق هایی که دولت برای این استان در نظر گرفته همانند مشوق های دیگر استان ها است و از آن جا که خراسان جنوبی محرومیت های خاصی دارد باید دولت در این بخش یک سری مشوق های بومی دیگری ویژه استان در نظر بگیرد.
وی در پایان به مشکلات حوزه سرمایه گذاری در این استان هم اشاره کرد و گفت : مشمول نشدن مرزنشینان از معافیت مالیاتی ، زمان بر بودن دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی و مناسب نبودن زیرساخت های بازارچه های مرزی برای توسعه صادرات از جمله مشکلاتی است که در حوزه سرمایه گذاری وجود دارد و باید دولت برای رفع آن ها اقدام کند.

رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم با ارائه گزارشی از وضعیت صنعت استان گفت : خراسان جنوبی رتبه 27 کشور در حوزه صنعت و رتبه 5 کشور در حوزه معدن را دارد و به طور تقریبی 60 درصد از صنایع استان را صنایع معدنی تشکیل می دهد .
به گفته «شهرکی» در طرح رونق تولید از تسهیلات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان که 405 میلیارد تومان اعتبار دارد تا کنون 180 میلیارد تومان برای 300 واحد تولیدی و کشاورزی پرداخت شده است.
به گفته وی از ابتدای سال جاری تا کنون صادرات استان از مرزها 26 میلیون دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل 16 درصد افزایش داشت و در کل خروجی کالا از این استان هم 690 میلیون دلار بود که از مرزها خارج شد.
مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم گفت : وضعیت ارزش افزوده استان نسبت به کل کشور در صنایع و کشاورزی خوب است طوری که این رقم در بخش صنعت  کشور 12.6 درصد و در استان 31.6 درصد است ودر بخش کشاورزی هم سهم ارزش افزوده خراسان جنوبی 5.3 درصد بوده در حالی که سهم ارزش افزوده کل کشور 2.75 درصد است و دلیل آن کیفیت بالای نوع تولیدات کشاورزی استان است.
ولی پور مطلق با بیان این که 33.15 درصد از اشتغال این استان در بخش کشاورزی است افزود : 300 هزار هکتار در سال جاری زیر کشت زرشک و زعفران است که 59 تن زعفران و هزار و 600 تن زرشک از این زمین ها برداشت شده است.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی