در دیدار نایب رییس اتاق بازرگانی ایران با سرکنسول پاکستان در مشهد مطرح شد: افزایش 23 درصدی مبادلات ایران و پاکستان

در دیدار نایب رییس اتاق بازرگانی ایران با سرکنسول پاکستان در مشهد مطرح شد: افزایش 23 درصدی مبادلات ایران و پاکستان
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری :

 نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و رییس اتاق خراسان رضوی در دیدار با رییس اتاق بازرگانی لاهور و سرکنسول پاکستان در مشهد از افزایش 23 درصدی مبادلات ایران و پاکستان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اتاق مشهد: غلامحسین شافعی، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران و رئیس اتاق مشهد با اشاره به اینکه سفر رئیس‌جمهور ایران به کشور پاکستان نویدبخش فصل جدیدی از روابط بین دو کشور است، اظهار کرد: علی‌رغم ظرفیت‌های خوب و ویژگی‌های مشترک دو کشور از لحاظ دینی و سنتی متأسفانه تجارت ایران و پاکستان در حجم کوچکی از مبادلات سنتی و قدیمی نظیر برنج، نارنگی و حبوبات باقی‌مانده است.
وی افزود: قابلیت‌های گسترده بین دو کشور به‌ویژه شهرسازی، خدمات فنی مهندسی، نساجی و انرژی وجود دارد که تاکنون نتوانسته از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.
نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران با تأکید بر اینکه باید راه و روش جدیدی در مبادلات اقتصادی بین دو کشور اتخاذ شود، عنوان کرد: درزمینه سدسازی نیازهای کشور پاکستان برای ایران کاملاً روشن است.
شافعی صنعت توریسم به‌ویژه در زمینه سلامت را از قابلیت‌های قابل‌توجه ایران دانست و ابراز کرد: با توجه به اعتقادات دینی مردم پاکستان و علاقه‌مندی آن‌ها به مشهد به جهت وجود مرقد امام رضا (ع) و ایجاد فضای شفای مریض و توسعه قابل‌توجه پزشکی در ایران قابلیت ویژه در زمینه صنعت توریسم سلامت فراهم‌شده که متأسفانه تاکنون از این ظرفیت استفاده‌نشده است.
وی بیان کرد: پاکستان سومین کشور تولیدکننده شیر در جهان بوده، ولی در زمینه توسعه صنایع لبنی وضعیت مناسبی ندارد که در این خصوص ایران از تجربیات بسیار بالای برخوردار است.
رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی تأکید کرد: زمان آن رسیده که نگاه سنتی را در تجارت دو کشور تغییر و بر سرمایه‌گذاری معطوف کنیم چراکه سرمایه‌گذاری دو کشور می‌تواند مبنای پایداری برای توسعه روابط اقتصادی آینده فراهم کند.
شافعی گفت: ایجاد تغییر در قراردادهای ترجیحی دو کشور به‌منظور کاهش حجم قاچاق و ایجاد تجارت رسمی بین ایران و پاکستان ازجمله موارد مهمی بوده که بخش خصوصی دو کشور باید به آن توجه کنند.
وی یادآور شد: اوضاع تجارت ایران با پاکستان در سال‌های اخیر بهبود یافته به‌گونه‌ای که طبق آمار در سه سال گذشته 23 درصد مبادلات اقتصادی ایران با پاکستان افزایش پیداکرده است.

نایب‌رئیس اتاق ایران با اشاره به اینکه مسائل بانکی ایران شاید یکی از مشکلات فعلی بین روابط دو کشور باشد، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه رفع موانع بانکی جزو توافقات هسته‌ای بوده، ما مطمئن هستیم که در این زمینه گشایش‌های خوبی صورت خواهد گرفت.
شافعی اضافه کرد: در حال حاضر در اکثر کشورها بانک‌های کوچک روابط خود را با ایران برقرار کرده‌اند.
در ادامه بخاری، رئیس اتاق بازرگانی لاهور با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی لاهور بزرگ‌ترین اتاق کشور پاکستان با بیش از 18 هزار عضو است، تصریح کرد: در اتاق بازرگانی لاهور توانسته‌ایم کمیته همکارهای مشترک بین اتاق‌های لاهور و ایران را ایجاد کنیم.
وی اظهار کرد: تحریم‌ها موجب کند شدن حرکت روابط بین ایران و پاکستان شده، که امیدواریم با برداشته شدن تحریم‌ها بتوانیم بیش از گذشته درزمینه گسترش روابط تجاری باهم گام برداریم.
رئیس اتاق بازرگانی لاهور ابراز کرد: تا به امروز روابط بین دو کشور سنتی بوده به‌گونه‌ای که از طرف ایران تنها محصولات پتروشیمی و از سوی پاکستان برنج و انبه بوده است.
بخاری عنوان کرد: در روابط بین ایران و پاکستان تجارت غیررسمی توسعه بسیاری دارد که اکنون زمان آن رسیده راه‌های جدیدی در مبادلات دو کشور ایجاد شود.
وی بابیان اینکه در پاکستان در زمینه برق کمبودهای وجود دارد، ادامه داد: پاکستان به دنبال تولید برق از طریق زغال‌سنگ بوده و از شرکت‌های ایرانی که در زمینه برق فعال هستند، دعوت می‌کنیم که به پاکستان بیایند.
رئیس اتاق بازرگانی لاهور گفت: سدسازی یکی از نیازهای کشور پاکستان است و چنانچه شرکت‌های ایرانی بتوانند قابلیت خود را در این زمینه نشان دهند فرصت خوبی در اختیار آنان خواهد بود.

دفتر کشاورزی

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی