رییس کمیسیون تجارت اتاق مشهد:کارآفرینان خراسان رضوی غیررانتی ترین افراد هستند

رییس کمیسیون تجارت اتاق مشهد:کارآفرینان خراسان رضوی غیررانتی ترین افراد هستند
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : شنبه ، 29 آبان 1395

رییس کمیسیون تجارت اتاق مشهد:کارآفرینان خراسان رضوی غیررانتی ترین افراد هستند

جلسه کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی به مناسبت گرامیداشت هفته جهانی کارآفرینی در اتاق بازرگانی خراسان رضوی برگزار شد. در این جلسه مسائل و مشکلات تجارت با تاجیکستان مورد بررسی قرار گرفت

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی با بیان اینکه کارآفرینان خراسان رضوی غیررانتی ترین افراد هستند، اظهار کرد: در استان خراسان این بخش خصوصی است که در تمامی حوزه های صنعت، معدن، اصناف و ... تلاش می کند و این افتخار بزرگی است که 95 درصد اقتصاد استان در اختیار بخش خصوصی قرار دارد.

محمدحسین روشنک افزود: در یک سال گذشته به دلیل برخوردهایی که از سوی کشور تاجیکستان صورت گرفته تجارت برای بازرگانان ایرانی بسیار سخت شده است و با وجود اینکه سالهاست با تاجیکستان ارتباط تجاری داریم اما هم اکنون نیاز است تا مسئولان برای حل مشکلات به عرصه ورود پیدا کنند.

وی خاطرنشان کرد: شاخص استاندارد موضوعی  است که به تازگی برای تجارت با تاجیکستان عنوان می شود در صورتی که کالاهای دارای نشان استاندارد ایران نمی تواند در این بازار توزیع شود درنتیجه درخواست داریم تا اداره استاندارد با کمک استانداری سفری به تاجیکستان برای بررسی این موضوع داشته باشد.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه چرا سفارت ایران این موضوعات در تاجیکستان را پیگیری نمی کند؟ گفت: اکنون که چنین مشکلاتی به وجود آمده نیاز است تا سفارت به طور جدی وارد شود.

*تشکیل اتحادیه تجار ایرانی در تاجیکستان

ناصر بهزاد، رئیس اداره بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: جلسه ای با سفیر ایران در تاجیکستان برای حل مشکلات برگزار شد و قول داده شد که مناسبات اقتصادی تقویت شود و همچنین اعلام آمادگی شد که اتحادیه تجار ایرانی در تاجیکستان تشکیل شود.

مدیر گروه اقتصاد و سرمایه گذاری در تاجیکستان نیز در ادامه با اشاره به اینکه متاسفانه برخی شایعات در روابط تجاری با تاجیکستان تاثیر گذاشته است، عنوان کرد: هفته گذشته هیئت عالی رتبه ایران جلسه مشترکی با هیئت تاجیک داشت که امیدواریم این جلسه کمک به توسعه روابط دو کشور کند.

اسکندری خاطرنشان کرد: تاجیکستان از سال 2012 که عضو تجارت جهانی شد برای تجارت به این کشور باید الزاماتی همچون استاندارد، برچسب مشخصات کالا به زبان تاجیک، بسته بندی و ... رعایت شود و از آنجا که عمر خصوصی سازی در این کشور بسیار کوتاه بوده لذا سخت گیری بیشتری نسبت به سایر کشورهای آسیای میانه برای صدور کالا دارند.

وی با بیان اینکه همچنین تاجیکستان روادید الکترونیکی برای صادرات کالا ایجاد کرده که با پرداخت 52 یورو می توان 45 روز روادید دریافت کرد، گفت: دیگر نمی توان به تاجیکستان به عنوان کشور 8 میلیون جمعیتی نگاه کرد چون این کشور پایگاهی برای سایر بازارهای صادراتی ما همچون افغانستان و قزاقستان به شمار می رود.

اسکندری یادآور شد: برخی از مشکلات تجارت با تاجیکستان از کم کاری بازرگانان داخلی منشا می گیرد و صادرات کالای نامرغوب در گذشته سبب شده تا دیگر اعتماد کافی در این کشور برای تجارت وجود نداشته باشد.

**کم کاری سفارت ایران برای حل مشکلات تجار در تاجیکستان

کاظم شیردل، عضو اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی در پاسخ به کم کاری بازرگانان ایرانی اظهار داشت: بازرگان ایرانی با تجربه 25 سال تجارت به تاجیکستان که مرغوب ترین کالای ایرانی دارای نشان استاندارد که هیچ گونه مشکل قانونی و گمرکی ندارد را به این کشور صادر می کرده امروز نه تنها ویزا به وی داده نمی شود بلکه به نوعی به دنبال پاپوش درست کردن برای تجار ایرانی هستند چون از لحاظ نقل و انقال پول مشکل داریم. 

وی افزود: تجار ایرانی در کشور تاجیکستان مشکل اساسی دارند اما متاسفانه سفارت هیچ اقدامی برای حل این مشکلات انجام نمی دهد و در حقیقت هیچ کس در داخل کشور پاسخگو نیست و تمام زحمات چندین ساله تجار دارد از بین می رود.

دبیرخانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز با بیان اینکه امروز و در شرایط کنونی اقتصادی، بازرگانانی که در عرصه صادرات فعالیت می کنند کشور باید در مقابل آنها خضوع کند، گفت: متاسفانه هنوز هم شاهد عدم همراهی مسئولان با تولیدکنندگان وبازرگانان هستیم.

فیروز ابراهیمی بیان کرد: در 5 سالی که رشد اقتصادی منفی را در کشور شاهد هستیم مسئولان نه تنها به کمک فعالان اقتصادی نیامده بلکه نرخ مالیات را افزایش داده اند که این موضوع توان تولید و صادرات را از کشور می گیرد.

*تنها 30 رایزن اقتصادی در 190 کشور دنیا داریم

غلامعلی رخصت، عضو انجمن نساجی ایرانی نیز با بیان اینکه موضوع رایزن اقتصادی برای حل مشکلات تجار را سالهاست پیگیری می کنیم، اظهار کرد: در حال حاضر در 190 کشور دنیا 30 رایزن اقتصادی داریم که آشنایی و توان کافی برای حل مشکلات را هم ندارند و با وجودی که پیشنهاد حضور بخش خصوصی را به عنوان رایزن داده ایم اما به این موضوع تاکنون بها داده نشده است.

 

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی