برطرف کردن شکاف تکنولوژیک، نخستین اولویت کشور است

برطرف کردن شکاف تکنولوژیک، نخستین اولویت کشور است
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری :

رئیس اتاق ایران معتقد است مبنای حرکت ما برای صادرات موفق، رسیدگی به تولید کشور در بخش های مختلف و رقابتی کردن تولید در بازارهای جهانی است.

رئیس اتاق ایران که به استان گیلان سفر کرده است، با سخنرانی در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر این استان، نخستین اولویت کشور را برطرف کردن شکاف تکنولوژیک دانست و بر ایجاد هسته های اقتصادی برون مرزی تأکید کرد.

غلامحسین شافعی مبنای حرکت های قوی اقتصادی را در تولید دانست و اظهار کرد: مبنای حرکت ما برای صادرات موفق، رسیدگی به تولید کشور در بخش های مختلف و رقابتی کردن تولید در بازارهای جهانی است.

وی به مقایسه آمار صادرات غیر نفتی در سال 2011 و 2015 میلادی اشاره کرد و گفت:  صادرات غیر نفتی کشور در سال 2011 حدود 31 میلیارد دلار بوده که این رقم در سال 2015 به 37 میلیارد دلار رسیده است.

رئیس اتاق ایران با بیان اینکه صادرات موفق همیشه از یک تولید قوی ایجاد و سنجش کشورها با صادراتشان ارزیابی می شود، ادامه داد: کشورمان دارای موهبت ها و ظرفیت های الهی بسیاری در زمینه محصولات کشاورزی است اما بدلایل مختلفی نتوانستیم از این ظرفیت ها استفاده کنیم ضمن اینکه تلاش های بی وقفه ای در حال انجام است اما با وجود این اقدامات، کالاهای ما هنوز متاع جذابی برای بازار جهانی نیست.

شافعی با اشاره به اینکه باید با گشایش های جدید راه حرکت متوازن را برای حضور در این بازارها فراهم کنیم، تصریح کرد: بدلیل مسائل تحریم تولید ما نتوانسته از تولید جهانی پیروی کند اما مصرف مان پیروی کرده و بدلیل درهای بسته ای که در زمان تحریم بوده، ما خوابیده بودیم و دیگران حرکت کردند و این امر موجب شکاف تکنولوژی شده است.

وی نخستین اولویت کشور را برطرف کردن شکاف تکنولوژیک دانست و گفت: کالای ما باید به روز و قیمت ها متناسب با قیمت های جهانی باشد، اگرچه اقدامات قابل ستایشی انجام شده اما باید تفویض اختیارات منطقه ای برای رفع بهتر مشکلات به استانداران صورت بگیرد.

شافعی با بیان اینکه باید هسته های اقتصاد برون مرزی منطقه ای ایجاد کنیم و کمیسیون های مشترک با کشورهای همسایه با حضور استانداران مرزی باشد، خاطرنشان کرد: استانداران بر وضعیت استان شان اشراف کامل دارند از اینرو باید در مذاکرات و کمیسیون های مشترک با همسایه ها حضور داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه اگر سیاست کشور توسعه اقتصادی با یک کشور است بایستی استان های متناظر را با کشور هماهنگ کنیم، یادآور شد: با توجه به شرایط جدید ایجاد شده در کشور ، تغییر دیدگاه جهانی را نسبت به ما بوجود آورده است و اکنون با ترافیک قابل توجهی از هیات های خارجی روبرو هستیم که برای پاسخ گویی به آنان مشکل داریم.

رئیس اتاق ایران یادآور شد: این هیات ها می خواهند یا وارد اقتصاد ایران شوند و یا سهم از دست داده شان در اقتصاد کشور را دوباره بدست بیاورند اما نگرانی مان این است که آنها برای بازگشت با موانعی روبرو شوند.

شافعی با اشاره به اینکه آینده ای بهتر از گذشته پیش روی ماست، تصریح کرد: فراهم سازی فضای مناسب برای کسب و کار سرمایه گذاران خارجی ضروری است و با وضعیتی که پیش می رود می توانیم در یک مشارکت بخش خصوصی و دولتی و حاکمیتی در این شرایط تغییر وضعیت بدهیم.

شافعی اتاق گیلان را تاثیرگذار و مایه افتخار اتاق ایران خواند و خاطرنشان کرد: باید در زمینه برگزاری شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی نگاه منطقه ای داشته باشیم و نمی توان نسخه ای واحد را برای همه کشور پیچید.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی