ظرفیت‌های بخش حمل و نقل در سیاست‌های اقتصادی دولت مغفول مانده است

ظرفیت‌های بخش حمل و نقل در سیاست‌های اقتصادی دولت مغفول مانده است
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 27 آبان 1395

در جلسه کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی خراسان رضوی مطرح شد؛

ظرفیت‌های بخش حمل و نقل در سیاست‌های اقتصادی دولت مغفول مانده است

 

دهمین جلسه کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی در حالی برگزار شد که یکی از دستور کارهای آن به ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده و در دست اجرا برای برگزاری همایش ملی حمل و نقل در آبانماه 96 اختصاص داشت و حاضران در جلسه با تأکید بر ضرورت برگزاری چنین همایشی، از مغفول ماندن بخش حمل و نقل در سیاست های اقتصادی دولت و کشور گلایه کردند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن، کشاورزی؛ احمد زمانیان یزدی، رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق در خصوص این همایش اظهار کرد: برگزاری همایش حمل و نقل بین‏المللی در سطح ملی نیازمند زمان است و به همین دلیل برگزاری آن که پیش از این قرار بود در سال جاری باشد، به آبان ماه سال آینده موکول شد تا زمان کافی برای برنامه‌ریزی آن داشته باشیم.

وی ادامه داد: به دلیل تعویق زمان برگزاری این همایش، سمینارهای استانی نیم روزه‎ای به عنوان مقدمه آن همایش در نظر گرفته شده که با مشارکت اتاق و اساتید دانشگاه‎های مختلف کشور برگزار خواهد شد و اولین سمینار نیز در دی ماه امسال برگزار می‎شود.

  • جدی نگرفتن ترانزیت در اقتصاد

مجید محتاج خراسانی، نایب رئیس این کمیسیون هم در این باره با تأکید بر لزوم کاربردی بودن همایش ملی حمل و نقل، گفت: برای این منظور یک کمیته علمی و یک کمیته اجرایی خواهیم داشت که در کمیته علمی اساتید دانشگاه‎ها حضور دارند و کمیته اجرایی نیز متشکل از فعالان حوزه حمل و نقل خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: مهم‎ترین مشکل ما این است که بخش حمل و نقل و ترانزیت در حوزه اقتصاد جدی گرفته نمی‎شود و یکی از محورهای مدنظر این همایش باید تبیین نقش حمل و نقل در اقتصاد باشد.

جواد نوریان، عضو هیأت مدیره انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین‎المللی هم در این خصوص عنوان کرد: متأسفانه در دانشگاه‎های ما رشته متناسب با حمل و نقل ارائه نمی شود و از این حیث در حوزه آموزش عالی با خلاء مواجهیم.

  • نبود متولی در حوزه حمل و نقل بینالمللی

حیدر خادم‎زاده، مدیرعامل شرکت حمل و نقل بین‌المللی بارمان ترابر هم در این جلسه اظهار کرد: تعامل با دانشگاهیان باعث می‎شود تا دانش آن‎ها در زمینه مسائل حمل و نقل ارتقا یابد؛ زیرا در حال حاضر آن‎ها چیزی برای عرضه در این حوزه ندارند و برگزاری این همایش می‎تواند به صورت غیرمستقیم آن‎ها را وادار به تعامل و تأمل در حوزه حمل و نقل بین‎المللی کند.

وی تصریح کرد: باید بتوان در این همایش ملی نقش بخش حمل و نقل در اقتصاد را تبیین کرد و غفلت از این بخش و نبود متولی در آن را به چالش کشید.

  • عدم اجرای قانون

محمود امتی، مدیرعامل شرکت حمل و نقل بین‎المللی رهتاش طوس هم عدم اجرای قانون را یکی مشکلات جدی حوزه ترانزیت دانست و افزود: پیگیری این مسأله نیز باید یکی از محورهای این همایش تبدیل شود تا اگر قوانین موثری در این حوزه وجود دارند که مورد غفلت قرار می‌گیرند یا به مرحله اجرا در نمی‌آیند؛ آن‌ها را احصاء و بستر اجرای آن‌ها را فراهم آوریم.

فیض محمدی، مدیرعامل شرکت حمل و نقل بین‌المللی ستاره باران زمین هم با تأکید بر اینکه این همایش باید متفاوت از سایر همایش‎ها باشد، خاطرنشان کرد: باید در این همایش بخش خصوصی مشکلات خود را با ذکر مصداق‏هایی مطرح کند تا برای رفع مشکلات اقدام جدی صورت گیرد، چرا که در این چنین مواردی عمدتا به وعده‌‌هایی که بعدا تحقق نمی‌یابند، بسنده می شود.

این گزارش حاکیست؛ برگزاری اولین همایش ملی حمل و نقل بین‎المللی یکی از مصوبات پیشین کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی است که اقدامات مقدماتی آن در حال انجام است.

  • معافیت شرکتهای حمل و نقل از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق خراسان رضوی با بیان اینکه بر اساس قانون، حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیت از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند، اظهار کرد: سازمان امور مالیاتی کشور در سال 87 بخشنامه 656 را ابلاغ کرده که براساس آن حمل و نقل بین‌المللی در صورت دارا بودن سه شرط از پرداخت این مالیات معاف می‌گردد که یکی از این شروط ورود ارز حاصل از عملیات حمل از طریق سیستم بانکی به کشور است، در حالی که به دلیل تحریم‌های بانکی حتی دولت نیز چنین امکانی نداشت و این امر محل مناقشه شرکت‌های حمل و نقل استان با اداره کل دارایی بود. 

زمانیان ادامه داد: در نهایت از سازمان امور مالیاتی کشور خواستیم در این خصوص اعلام نظر کند و این سازمان بند مذکور را منتفی اعلام کرد اما با این حال اداره کل دارایی همچنان روال سابق را طی می‎کند و بخشنامه سازمان امور مالیاتی کشور را اجرا نمی‎کند.

وی خاطرنشان کرد: مقرر شد این مسأله در کمیته ماده 76 اتاق بازرگانی مطرح و بررسی شود و در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی به تصویب برسد و از این طریق اداره کل دارایی شرط ورود ارز حاصل از عملیات ترانزیت از طریق سیستم بانکی به کشور را منتفی بداند و در نتیجه شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف شوند.

  • از دست رفتن بازارهای بینالمللی

حیدر خادم‎زاده، مدیرعامل شرکت حمل و نقل بین‌المللی بارمان ترابر، دریافت مالیات بر ارزش افزوده از شرکت‎های حمل و نقل بین‎المللی را اقدام نادرستی دانست و با تأکید بر ضرورت معافیت این شرکت‎ها، عنوان کرد: کدام شرکت توانسته از صاحب‎کار خارجی این مالیات را اخذ کند؟ صاحب‎کاران خارجی زیر بار پرداخت این مالیات نمی‎روند؛ زیرا این ادعای اداره کل دارایی غلط است.

وی اضافه کرد: تا همین حالا نیز به غایت بازارهای بین‎المللی را از دست داده‎ایم و با ادامه این روند بستر رقابتی برای ما باقی نخواهد ماند.

برداشت‎های سلیقه‎ای از قانون به دلیل بی‎اطلاعی، لزوم برقراری ارتباط نزدیک‎تر انجمن صنفی حمل و نقل بین‎المللی استان با اداره کل دارایی و ... از دیگر موارد مطرح شده در این خصوص بود.

گزارش عملکرد کمیسیون

ارائه گزارشی از عملکرد کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی از ابتدای سال جاری تاکنون نیز یکی از دستور کارهای این جلسه بود که   اعزام تیم اجرایی به بنادر و مطالعه میدانی مسائل و مشکلات ترانزیت، پیگیری مسائل مالیاتی شرکت‏های حمل و نقل، تشکیل کمیته‎های مربوط به برگزاری همایش ملی حمل و نقل، بررسی علل افزایش هزینه‎های ترانزیت به ترکمنستان و راهکارهای موجود برای بهبود وضعیت و ... بخشی از موارد مطرح شده در این گزارش بود.

 

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی