عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان: تراز اشتغال استان منفی است

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان: تراز اشتغال استان منفی است
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : سه شنبه ، 25 آبان 1395
عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی رشد اقتصادی را در نرخ اشتغال استان بی‌تاثیر تلقی کرد و گفت: در حال حاضر علی‌رغم اینکه آمار اشتغال در استان بالاست تراز اشتغال منفی است.
 
محسن شرکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، در خصوص امکان جبران عقب‌ماندگی‌ها و بهبود اوضاع اقتصادی کشور در سال جاری، اظهار کرد: احتمال جبران این عقب‌ماندگی‌ها وجود دارد اما این امید باید توام با کار و کوشش باشد. در حال حاضر علی‌رغم اینکه دولت آقای روحانی وارث نابسامانی‌های بسیاری بود، یک رضایت نسبی از این دولت وجود دارد. 
 
وی با بیان اینکه امروزه اقتصاد تنها در تعامل و فضای آرام است که رشد می‌کند، ادامه داد: رشد اقتصاد نیازمند تعاملی بین‌المللی است که بتوان با عقلانیت و منطق فصل مشترک‌های آن را تقویت کرد. تعامل باید با حفظ تمام اصول و ارزش‌ها انجام شود و قرار نیست کشوری برای برقراری تعامل با دیگر کشورها باج بدهد. امید است در آینده بتوان با حفظ حقوق و ارزش‌های ملی و اسلامی با دنیا تعامل منطقی گسترده‌تری برقرار کرد. 
 
عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با تاکید بر اینکه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باید تحقق پیدا کند، افزود: اقتصاد مقاومتی به معنای تبدیل ظرفیت‌ها و فرصت‌ها به بالاترین ارزش افزوده توسط ایرانیان با نگاه به بیرون است. اگر اقتصاد مقاومتی تحقق یابد در آینده می‌توان به رشد پایه‌های اقتدار و قدرت کشور امید بیشتری داشت. 
 
شرکا در خصوص تاثیر رشد اقتصادی در نرخ اشتغال استان تصریح کرد: اگر ارقام اعلام شده صحت داشته باشند که به احتمال زیاد اینگونه است در خراسان رضوی این رشد اقتصادی احساس نمی‌شود زیرا اگر این رشد محقق می‌شد، باید نرخ اشتغال در استان نیز افزایش می‌یافت اما در حال حاضر علی‌رغم اینکه آمار اشتغال در استان بالاست، تراز اشتغال منفی است. امروز واحدهای مولد استان با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستند.
 
وی عنوان کرد: تراز اشتغال به معنای تفاوت میزان شغلی که طبق آمار ایجاد شده و میزان شغلی که از بین رفته است. وقتی رشد اقتصادی در کشوری مثبت است این تفاوت باید مثبت باشد در حالی که به اعتقاد من این تراز در خراسان رضوی منفی است زیرا روز به روز واحدهای تولیدی استان دچار مشکلات بیشتری می‌شوند. 
 
عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بیان کرد: عمدتا واحدهای مولد استان با کاهش نیرو مواجه بوده‌اند همچنین سرمایه در گردش واحدها امروز به مساله‌ای حساس تبدیل شده است. هر چند تعدادی واحد کم مشکل نیز وجود دارد اما تعداد آن‌ها بسیار کم است. 
 
شرکا با اشاره به اینکه منابع طبیعی و معادن نفت پتانسیل‌های بالقوه کشور هستند، خاطرنشان کرد: باید بتوان این منابع را تبدیل به ارزش افزوده بیشتر و تبدیل به یک ثروت ماندگار کرد. این ظرفیت در تمام دولت‌ها حائز اهمیت بوده اما مهم این است که این ثروت خدادادی را چگونه به بالاترین ارزش افزوده در بازار و ثروتی مولد برای آیندگان تبدیل کنیم.
 
وی در پاسخ به این سوال که دولت چگونه می‌تواند رشد اقتصادی به وجود آمده را حفظ کند، ‌اضافه کرد: دولت باید در بخش‌های مدیریتی مرتبط با اقتصاد تجدید نظر کند. امروز وزیر صنعت، معدن و تجارت را با دوره قبلی وزارت وی مقایسه کنید. در حالی که وی در دوره قبل به خوبی درخشید و شجاعانه کار کرد اما امروز می‌بینیم که دیگر آن شخصیت قبل را ندارد. وی امروز به دنیایی از تجربه و علم تبدیل شده که باید در اتاق مشاوره بالای سر یک وزیر جوان، تحصیل‌کرده، نخبه و با شهامت قرار گیرد.
 
عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی یادآور شد: وزارت بهداشت در دولت یازدهم رشد چشمگیر و محسوسی داشت که متاسفانه این رشد در وزارت صنعت و معدن مشاهده نشد. انرژی، نبوغ، خلاقیت و شهامت یعنی هر آنچه که باید یک وزیر داشته باشد در وزارت بهداشت به چشم می‌خورد و خوشبختانه امروز همین موارد را در خصوص وزارت امور خارجه نیز داریم. به عقیده من بخش تولید توانایی استفاده بیشتر از ظرفیت‌ها را دارد زیرا مسیر حرکت که همان تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بوده توسط مقام معظم رهبری مشخص شده است.  
 
شرکا خواستار تحولی بنیادی در نظام بانکی و مالیاتی کشور شد و اظهار کرد: شاید توقع ما از دولت زیاد باشد اما چیزی که مسلم است این است که ما انتظار بیشتری از دولت به خصوص در بخش‌های اقتصادی داریم. انتظار می‌رود یک انقلاب و تحولی بنیادی در نظام بانکی و مالیاتی به وجود آید. در حال حاضر نظام مالیاتی ما ممیز محور (شخص محور) بوده و مشکل‌ساز است. متاسفانه نظام بانکی و موسسات مالی ضد توسعه هستند و در جهت توسعه کشور حرکت نمی‌کنند.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی