رییس اتاق ایران: اتاق ایران در زمینه آموزش، آمادگی لازم را برای همکاری با یونیدو دارد

رییس اتاق ایران: اتاق ایران در زمینه آموزش، آمادگی لازم را برای همکاری با یونیدو دارد
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری :

به گفته غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران، بخش خصوصی در همه زمینه‌ها بویژه زمینه آموزش، آمادگی لازم برای همکاری با یونیدو را دارد.

امروز غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران دیداری با الساندرو آمادیو نماینده یونیدو در ایران داشت. در این دیدار افرادی از اتاق اصفهان نیز حضور داشتند. رئیس اتاق ایران در این نشست خدمات یونیدو به کشورهای درحال توسعه را اثرگذار دانست و گفت: مخصوصا یونیدو به بنگاه‌های کوچک و متوسط که در ایران بخش عمده تولید ما به SME (کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط) وابسته است، توجه خوبی داشته است.

به گفته شافعی، بیش از 91 درصد بنگاه‌های ایران را SMEها تشکیل می‌دهند و بالای 41 درصد از اشتغال‌زایی را به‌ دوش می‌کشند.

او افزود: SMEها علیرغم اینکه در اقتصاد نقش ویژه‌ای دارند، نیازمندی‌هایشان به کمک‌های بیرونی بسیار زیاد است. چرا که این بنگاه‌ها در تامین سرمایه مشکل داشته و همچنین در ارائه خدمات بازاریابی و صادرات نیز نیازمندی‌های بالایی دارند. ازنظر تامین مواد اولیه نیز باید سازماندهی خوبی برای این بنگاه‌ها انجام شود.

رئیس اتاق ایران با اشاره به اینکه SMEها از لحاظ مالی پشتوانه کافی ندارند، ادامه داد: آن‌ها باید ازلحاظ فن‌آوری‌های نوین موردتوجه قرار گیرند و همچنین نیاز به آموزش‌های لازم دارند. اتاق ایران علاقه‌مند و آماده است تا در این زمینه همکاری‌های لازم را به عمل آورد.

به گفته شافعی، طرح‌های نیمه‌تمام فراوان در کشور وجود دارد که با مقداری مساعدت می‌توان آن‌ها را مورد بهره‌برداری قرار داد.

او اظهار کرد: بعضی از پروژه‌هایی که با کمک  یونیدو در شهرستان‌های کشور انجام‌شده، نتایج خوبی داشته است. مثلا پروژه‌هایی با مشهد و کرمانشاه انجام شده که موثر بوده‌اند.

شافعی همچنین اعلام کرد: اتاق ایران در همه زمینه‌ها بویژه زمینه آموزش، آمادگی لازم برای همکاری با یونیدو را دارد.

در ادامه این نشست سفر روح‌الله، مشاور سرمایه‌گذاری اتاق ایران به معرفی اقدامات این اتاق برای کمک به صنایع کوچک و متوسط پرداخت.

او توضیح داد: از سال 88 تا 92، اتاق اصفهان از SPX (نظام مبادلات پیمانکاری فرعی) حمایت می‌کرد. بعد از مشورت با یونیدو، قرارداد 240 هزار دلاری بسته شد.

او درباره این قرارداد توضیح داد: طرح پایلوت و آزمایشی این قرارداد در اصفهان اجرا می‌شود که هدف از آن، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و بازاریابی اعضا و شرکت‌ها در محیط بین‌الملل است. به کمک یونیدو اطلاعات شرکت‌ها داخل نرم‌افزار بارگذاری می‌شود. البته اطلاعات این شرکت‌ها ابتدا صحت‌سنجی می‌َشود. سپس اگر کشوری مناقصه گذاشته باشد، می‌توانند در این فضا به اطلاعات تمام شرکت‌ها دسترسی داشته باشند تا بتوانند با آن‌ها همکاری کنند.

مشاور سرمایه‌گذاری اتاق ایران درباره کمک یونیدو به این پروژه گفت: ما از یونیدو خواستیم سه کار را انجام دهد:‌اول اینکه فعالیت‌های ما را ممیزی کند، دوم اینکه ما را به شبکه بین‌المللی SMEها وصل کند، و نهایتا سرمایه‌گذارانی را که دوست دارند با ایران کار کنند، به ما معرفی و وصل کند.

روح الله اصلی‌ترین هدف SMEها را بازاریابی دانسته و گفت: بانک اطلاعاتی قوی از شرکت‌های کوچک و متوسط در اصفهان و با کمک 60 شهرک صنعتی به‌صورت پایلوت ایجاد می‌شود.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی