رئیس مجلس در نشست شورای عالی پیشکسوتان اتاق ایران توسعه اقتصادی بدون حضور بخش خصوصی قوی امکان‌پذیر نیست

رئیس مجلس در نشست شورای عالی پیشکسوتان اتاق ایران توسعه اقتصادی بدون حضور بخش خصوصی قوی امکان‌پذیر نیست
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری :

رئیس مجلس در نشست شورای عالی پیشکسوتان اتاق ایران

توسعه اقتصادی بدون حضور بخش خصوصی قوی امکان‌پذیر نیست

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، عصر دوشنبه 24 آبان در جلسه شورای عالی پیشکسوتان اتاق ایران حضور پیدا کرد. لاریجانی خواستار تقویت بخش خصوصی در برنامه توسعه شد.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی عصر دوشنبه 24 آبان در جلسه شورای عالی پیشکسوتان اتاق ایران حضور یافت و پس از شنیدن سخنان فعالان اقتصادی، بخش خصوصی قوی و ایجاد رقابت واقعی را ضرورت توسعه اقتصادی عنوان کرد.

 در ابتدای نشست غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران، موضع‌گیری‌های رئیس مجلس در مورد مسائل اقتصادی را «ستودنی» دانست و گفت: به‌عنوان رئیس پارلمان بخش خصوصی خوش‌حال هستم که شما به‌عنوان رئیس قوه مقننه چنین دیدگاهی دارید.

شافعی با اشاره به تشکیل شورای عالی پیشکسوتان اتاق ایران گفت: در همه بخش‌های کشور این کمبود وجود دارد که افراد داری تجربه‌های ذی‌قیمت و ارزنده پس از مدتی به فراموشی سپرده می‌شوند و از آن‌ها استفاده مطلوب نشده و قدردانی کافی نمی‌شود.

رئیس اتاق ایران افزود: نسل جوان فعلی نسلی متفاوت با نسل‌های گذشته است و الگوبرداری از این افراد موفق که بدون ارث‌ و با دست‌های خالی توانستند این اندازه در اقتصاد کشور موفق باشند، می‌تواند دیدگاه بسیاری از این جوانان را تغییر داده و موجب پویایی آن‌ها شود.

شافعی افزود: تشکیل شورای عالی پیشکسوتان در جلوگیری از انقطاع بین نسلی و بهره‌گیری از تجربیات و همچنین تقویت جانشین پروری بسیار مؤثر است.

تأکید بر استفاده از نظرات پیشکسوتان اتاق

علا میر محمدصادقی، رئیس شورای عالی پیشکسوتان اتاق ایران، در مورد این شورا گفت: سنت احترام و استفاده از نظرات پیشکسوتان در همه بخش‌ها سنت مطلوبی است و این افراد باید گرامی داشته شوند؛ این در حالی است که از پیشکسوتان اقتصادی و فعالان عرصه تولید و اشتغال کم‌تر یاد می‌شود.

رئیس شورای عالی پیشکسوتان اتاق ایران در مورد تشکیل این شورا گفت: هیات رئیسه اتاق بر موضوع استفاده از نظرات پیشکسوتان و تجلیل از آن‌ها بسیار اعتقاددارند و تشکیل این شورا نیز در همین راستا است.

میر محمدصادقی با تأکید بر لزوم استفاده از نظرات پیشکسوتان اتاق توسط مسئولان مختلف در کشور  گفت: باید زمینه استفاده از نظرات افرادی که سال‌ها عمر خود را در امور اقتصادی صرف کرده‌اند و صاحب‌تجربه‌های بسیاری در این زمینه هستند، مهیا شود.

در ادامه نشست، فعالان اقتصادی حاضر در نشست، مسائل و موضوعات خود را در حضور رئیس مجلس مطرح کردند.

تأکید بر لزوم آسیب‌شناسی مشکلات

مسعود خوانساری، رئیس اتاق تهران، با اشاره به رأی اعتماد اخیر مجلس به سه وزیر پیشنهادی دولت گفت: این اقدام مجلس از جهت ایجاد همدلی دولت و مجلس اقدامی به‌موقع و مؤثر بود. رئیس اتاق تهران با اشاره به مشکلات اقتصادی متعدد در کشور گفت: مشکلات ما کم‌تر به خارج و بیشتر به درون کشور مربوط است.

خوانساری افزود: شاخص‌های اقتصادی کشور در طول سال‌های گذشته مرتب دچار مشکل بوده‌اند و نتوانسته‌ایم به سمت توسعه پایدار حرکت کنیم. درآمد سرانه سال 90 تقریباً برابر با درآمد سرانه سال 1357 بوده است و در سال 93 حتی نسبت به سال 57 کاهش‌یافته است.

نایب‌رئیس اتاق ایران تصریح کرد: اگر بتوانیم این مشکلات را آسیب‌شناسی کنیم بسیار اتفاق مثبتی خواهد بود. خوانساری افزود: انتظار ما فعالان اقتصادی این است که مرکز پژوهش‌های مجلس با همکاری اتاق مسائل و مشکلات اقتصادی را آسیب‌شناسی کرده و دلیل اینکه بعد از 37 سال درآمد سرانه ما کاهش‌یافته است را بیایند.

محمدرضا مرتضوی، دبیر کل خانه صنعت و معدن ایران گفت: دستگاه‌های مختلف مرتبط با موضوعات تولیدی و صنعتی کشور به‌طور مرتب باری بر دوش بخش تولید و صنعت دارای شناسنامه می‌گذارند. وی افزود: به‌طور مثال بانک‌ها، بار مالی حساب‌های وصول نشده خود را به‌عناوین‌مختلف دیرکرد و جریمه از بخش‌های شناسنامه‌دار می‌‌گیرند و این روند باید اصلاح شود.

تأکید بر نظارت بر اجرای قوانین

کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران، گفت: در این  سال‌ها مجلس را به‌عنوان حامی تولید در کشور شناخته‌ایم و قوانین حمایتی خوبی مانند قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار و رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب شده است؛ اما نظارت بر اجرای قوانین نیز باید موردتوجه قرار گیرد چراکه این قوانین در زمان اجرا با مشکل مواجه می‌شوند و  گاهی هر چه به پله‌های پایین‌تر اجرای قوانین می‌رویم، اصل قانون از بین می‌رود.

احترام و مفید بودن؛ دو خواسته پیشکسوتان

یحیی آل اسحاق، عضو شورای پیشکسوتان اتاق ایران، «احترام» و «مفید بودن» را دو خواسته پیشکسوتان  دانست و تصریح کرد: باید به‌صورت قانونی و عملیاتی  در تمام نهادهای تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی از پیشکسوتان دعوت‌شده و استفاده از شورای عالی پیشکسوتان اتاق ایران موردتوجه قرار گیرد.

آل اسحاق افزود: رکود، اشتغال، مشکلات نظام بانکی، فساد، آب و محیط‌زیست، صندوق بازنشستگی و. مشکلاتی هستند که کوچه و بازار هم آن‌ها را می‌دانند و برنامه ششم می‌تواند با استفاده از پیشکسوتان اتاق برای حل این مشکلات اقدامات مؤثری انجام دهد.

بیان مشکلات پتروشیمی

محمد رجالی، رئیس انجمن کارفرمایان پتروشیمی در بیان پاره‌ای از مشکلات این صنعت گفت: قیمت گاز اتان در آمریکا 140 دلار، در عربستان 88 دلار است درحالی‌که وزارت نقت قیمت این محصول را 240 دلار تعیین کرده و با این قیمت هیچ سرمایه‌گذاری حاضر به سرمایه‌گذاری نمی‌شود و باید این روند اصلاح شود.

به بخش خصوصی اعتماد کنیم

محمدرضا بهرامن، رئیس خانه صنعت و معدن ایران به لزوم اعتماد به بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: برای ایجاد اشتغال در جامعه باید به فعالان اقتصادی اعتماد کرد و کار را به آن‌ها سپرد. بهرامن همچنین بر  لزوم ایجاد عزم ملی برای حل مشکلات اقتصادی تأکید کرد  و گفت: همانند موضوع هسته‌ای برای حل مشکلات فضای کسب‌وکار و تولید نیز به عزم ملی همه دستگاه‌ها و مسئولان و مردم احتیاج داریم.

تأکید بر ارتقای جایگاه بخش خصوصی

حمید حسینی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، گفت: اتاق‌ها هنوز درگیر مسائل ابتدایی و اولیه خود هستند و به این دلیل نمی‌توانند وظایف اصلی خود را انجام دهند.

حسینی ایجاد انگیزه اقتصادی، بهبود رتبه کسب‌وکار و آزادسازی را از مهم‌ترین دلایل توفیق اقتصادی جامعه‌ای مانند آمریکا عنوان کرد و گفت: اگر در برنامه ششم به ارتقای جایگاه بخش خصوصی توجه کنیم، می‌توانیم انتظار داشته باشیم به توسعه دست‌یابیم.

اعضای اتاق در کمیسیون‌های مجلس شرکت کنند

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی پس از شنیدن صحبت‌های فعالان اقتصادی، با تأکید بر ضرورت  تشکیل چنین مجامعی گفت: تشکیل این شورا و جمع‌کردن افرادی که عمرشان را صرف تولید و پیشرفت اقتصادی جامعه کرده‌اند، بسیار مفید است.

لاریجانی در مورداستفاده از نظرات پیشکسوتان در مجلس شورای اسلامی گفت: طبق آیین‌نامه مجلس، اعضای اتاق می‌توانند در جلسات علنی و همچنین کمیسیون‌های مجلس، نظرات خود را اعلام کنند و برای حضور و استفاده از نظرات پیشکسوتان باید دستورالعملی مشخص‌شده و این موضوع توسط خود اتاق باید ساماندهی شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد مالیات بر ارزش‌افزوده که اخذ آن مشکلاتی برای تولیدکنندگان ایجاد کرده  گفت: فلسفه اصلی این قانون درست بوده و در زمان اجرا با مشکلاتی مواجه شده است. باید سیستم اخذ مالیات بر ارزش‌افزوده مکانیزه شود و مستقیماً از حساب افراد برداشت‌شده و به خزانه واریز شود. لاریجانی افزود: بنده به کیمسیون اقتصادی و همچنین مرکز پژوهش‌های مجلس گفته‌ام سیستم مالیات ‌گیری را بررسی کنند تا به نحو مطلوبی تغییر پیدا کند.

رئیس قوه مقننه همچنین با اشاره به صحبت‌های یکی از اعضا پیرامون اجرا نشدن درست سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی گفت: سیاست‌های اصل 44 به‌درستی اجرا نشد و به اهداف هشت‌گانه‌ای که برای آن تعیین‌شده بود، نرسید.  لاریجانی به نگاه رد دیون دولت به واگذاری‌های در راستای سیاست‌های کلی اصل 44 اشاره کرد و گفت: سیاست‌های اصل 44 و قانون آن درست بود اما در مقام اجرا با مشکلاتی مواجه شد.

لاریجانی در مورد برنامه‌ریزی در کشور هم گفت: 70 سال است که نظام‌های برنامه‌ریزی داریم اما برنامه‌های ما توفیقی نداشته‌اند و دلیل آن، نداشتن نگاه عقلانی و عالمانه در برنامه‌ها بوده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به صحبت‌های رئیس اتاق تهران گفت: بیشتر مشکلات درونی است و مشکلات بیرونی اندک هستند. باید ببینم علت چیست که مشکلات این‌همه پیچیدگی پیداکرده است. لاریجانی افزود: یکی از مشکلات اصلی این است که هنوز پارادایم مشترکی در کشور در بخش حکومتی و همچنین مدنی تعریف نکرده‌ایم.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش، لزوم رواج عقلانیت را در مردم و جامعه موردتوجه قرارداد و گفت: اگر عقلانیت در جامعه رشد پیدا کند، توسعه حاصل می‌شود. وی افزود: سه رکن حکومت اسلامی تقویت علم، تقویت عبادت و تقویت عدالت هستند و با این سه رکن به توسعه اقتصادی هم می‌توان رسید. رئیس مجلس ضرورت نگاه علمی به مسائل اقتصادی، گرایش عادلانه در امور اقتصادی و همچنین توجه به حقوق دیگران و مسئولیت اجتماعی را در امور اقتصادی مهم و اثرگذار برشمرد.

لاریجانی تصریح کرد: کشور ما رنجور است و برخی از مسائل آن به سوء مدیریت مربوط است و باید با نگاه عالمانه و درست به ریل اصلی خود برگردد.

لاریجانی افزود: در سطح سیاست‌های کلان کشور یک انضباط به وجود آمده و در مورد مسائلی مانند انرژی، آسیب‌های اجتماعی، سیاست‌های کلی اصل 44 سیاست‌های خوبی تدوین‌شده که اگر قسمتی از این‌ها هم درست اجرا شود، مشکلات تا حدی حل می‌شوند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به صحبت‌های یکی از حاضران پیرامون تناقض برخی قوانین گفت: دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌هایی که مخل قانون است را به مجلس شورای اسلامی اعلام کنید تا با بررسی‌، دستورالعمل‌ها رفع نقش شده و آیین‌نامه‌های متناقض هم لغو شوند.

لاریجانی در مورد تأمین اجتماعی هم گفت: قبول‌ دارم که تأمین اجتماعی آسیب‌های زیادی به بخش تولید کشور وارد کرده است. اصولاً وقتی دولت فربه شود، دنبال این است که کارهای مختلف را خودش در دست بگیرد درصورتی‌که دولتی موفق است که همه امور را خودش به دست نگیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر لزوم آزادسازی در اقتصاد گفت: ما باید در برنامه ششم و همچنین برنامه‌های درازمدت، تنفس اقتصادی، آزادسازی در اقتصاد و تقویت بخش خصوصی را موردتوجه قرار دهیم. لاریجانی افزود: تا زمانی که بخش خصوصی قوی و رقابت واقعی نداشته باشیم توسعه ممکن نخواهد بود.

لاریجانی با اشاره به صحبت‌های رئیس انجمن ارگانیک ایران در مورد ضرر محصولات ترا ریخته گفت: در مورد محصولات ترا ریخته، دو دیدگاه کاملاً متفاوت وجود دارد و در کشورهای دیگر هم این‌طور نیست که اصلاً در هیچ موردی از این محصولات استفاده نشود. بلکه باید بااحتیاط عمل شده و مرکز پژوهش‌های مجلس باید این موضوع را به‌دقت بررسی کند.

علی لاریجانی با اشاره به بررسی برنامه ششم توسعه در مجلس شورای اسلامی گفت: برنامه ششم توسعه در مجلس در حال بررسی است و بخش خصوصی می‌تواند باهدف تقویت صادرات و تسهیل و روان‌سازی تولید، پیشنهاد‌های خود را برای اعمال‌نظر بخش خصوصی به مجلس ارائه کند.

 

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی