شرایط کسب و کار در ایران از دید اروپایی‌ها

نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری :

شرایط کسب و کار در ایران از دید اروپایی‌ها

 

ایرنا: شماری از مدیران بلندپایه برخی شرکت‌های اروپایی که به‌تازگی همراه هیات‌های تجاری به تهران سفر کرده‌اند، شرایط کسب و کار در ایران را با توجه به برجام مهیا می‌دانند و برای آغاز یا توسعه همکاری‌ها آماده هستند.مدیر تولید شرکت «پنگ کابل» (Pengg Kabel) اتریش که هفته گذشته برای شرکت در همایش تجاری ایران و اتریش و انجام مذاکرات تجاری با شرکت‌های ایرانی به تهران آمد در این خصوص می‌گوید: اکنون همه شرایط بهبود یافته است. امروز ما در مسیر درست قرار داریم و می‌توانیم با شرکای احتمالی آینده خود در ایران گفت‌وگو کنیم.«گرد پیچلر» افزود: تاکنون با سه شرکت ایرانی گفت‌وگو کرده‌ایم که دو مورد از آنها به خرید محصولات شرکت ما و همچنین انتقال فناوری ساخت آنها به ایران علاقه‌مند بودند.

 

به گفته وی، این شرکت از این دو پیشنهاد استقبال می‌کند؛ بنابراین فرصت خوبی برای همکاری هر دو طرف تلقی می‌شود.وی ادامه داد: یک شرکت نیز ارائه‌کننده خدمات ثبت شرکت بود که در مراحل بعدی ممکن است مشتری کالای ما باشد. به گفته وی، این شرکت تولیدکننده کابل‌های مسی، کابل‌های فیبر نوری و اجزای فیبرنوری در کاپفنبرگ (Kapfenberg) اتریش است و به‌طور متوسط سالانه 60 تا 70 درصد محصولات خود را به اروپا صادر می‌کند.مدیر تولید این شرکت اتریشی افزود: به‌طور معمول گام نخست ورود به هر بازاری با صادرات محصول به آن بازار کلید می‌خورد، اما فکر می‌کنم گشایش بازار ایران فرصت خوبی برای ما است که در آینده حتی کارخانه‌هایی در اینجا راه‌اندازی کنیم. بنابراین برای هر دو طرف این فرصت خوبی از نظر توسعه است. پیچلر اضافه کرد: برخلاف اروپا که به دلیل ابعاد منطقه، به ساخت کارخانه در کشورهای مختلف نیاز نیست، این مورد برای ایران قابل بررسی است.وی درباره زمان حضور فیزیکی این شرکت در بازار ایران گفت: بسیاری از مشکلات مانند نقل و انتقال پول تقریبا حل شده است و بنابراین ورود به بازار به یافتن شریک مناسب در ایران بستگی دارد. مدیر تولید شرکت پنگ کابل اضافه کرد: موردی را می‌شناسم که فقط در سه هفته این ورود صورت گرفت، بنابراین این امیدواری وجود دارد که برداشتن گام نخست زیاد سخت نباشد.وی در مورد چالش‌های احتمالی شرکت خود در ایران گفت: ایران بیشتر با کشورهای آسیایی مانند چین روابط تجاری دارد و قیمت محصولات آنها کمتر از محصولات شرکت ما است و این چالشی برای ما خواهد بود اما در مقابل کیفیت محصولات ما از آنها بهتر است.مدیرکل هتل گراند وین (Grand Hotel Wien) نیز درباره شرایط همکاری با طرف‌های ایرانی می‌گوید: شرایط دلگرم‌کننده است. گفت‌وگوهایی نیز با دو شرکت ایرانی صورت داده‌ایم که بسیار جالب بود و سطح کار آنها را تحسین می‌کنم.«هورست مایر» که شرکتش در پرتغال، فرانسه، اسکاتلند، انگلستان، مصر و برخی کشورهای خاورمیانه هتل دارد، اعلام کرد: در مرحله نخست ورود به بازار ایران، به دنبال ارائه خدمات طراحی و معماری هستیم و سرمایه‌گذاری برای ساخت هتل در گام‌های بعدی توسعه فعالیت قرار می‌گیرد و قابل بررسی است.وی که برای نخستین بار به ایران آمده است اضافه کرد: هدف من بررسی بازار ایران و فرصت‌های بالقوه آن در زمینه هتل‌سازی است.

 

بازار 80 میلیونی ایران قابل چشم پوشی نیست

مدیر فروش شرکت «کوریس بایو کانسپت» (Coris BioConcept) بلژیک نیز درباره برقراری روابط تجاری با همتایان ایرانی نیز می‌گوید: مشکل خاصی در برقراری همکاری تجاری با ایران وجود ندارد و ما فقط باید مراقب رعایت قوانین باشیم. «ژان-ماری هورنائرت» که آبان ماه برای شرکت در همایش تجاری ایران و بلژیک و مذاکرات تجاری (B2B) به تهران آمد، افزود: بازار 80 میلیونی ایران که به‌تازگی پس از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) امکان دسترسی به آن فراهم شده است، قابل چشم‌پوشی نیست و ما نیز در چارچوب همکاری‌های مبتنی بر اعتماد و حسن نیت، به دنبال روابط تجاری بلندمدت با ایران هستیم. وی تصریح کرد: ما در گام نخست همکاری با ایران، به دنبال فروش محصول و برقراری همکاری‌های تحقیقاتی آزمایشگاهی با شرکت‌های دارویی و مرکزهای تحقیقاتی ایران هستیم.به گفته هورنائرت، شرکت کوریس بایوکانسپت متخصص توسعه و ساخت تست‌های تشخیص سریع عوامل بیماری‌زا است و روی توسعه تجاری تست‌های تشخیص سریع مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها نیز کار می‌کند. وی اضافه کرد: شرکت کوریس بایوکانسپت که فقط 10 سال از تاسیس آن می‌گذرد، پیش از تحریم‌ها با ایران همکاری تجاری نداشته است اما اینک می‌خواهد ضمن معرفی و فروش محصولات خود به ایران، برای معرفی محصولات جدیدتر به بازار، با بخش‌های تحقیقات دارویی ایران نیز همکاری تحقیقاتی داشته باشد. همایش تجاری ایران و بلژیک نهم آبان ماه و همایش تجاری ایران و اتریش هفدهم همین ماه در تهران برگزار شد.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی