یک کارشناس: رشد 20درصدی صادرات در سال آتی، به بسترسازی نیاز دارد

نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری :

یک کارشناس: رشد 20درصدی صادرات در سال آتی، به بسترسازی نیاز دارد

تهران- ایرنا- رییس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: یکی از اهداف پیش بینی شده برای سال 96 دستیابی به رشد 20 درصدی صادرات است که بدون رفع موانه و بسترسازی لازم، میسر نمی شود.

 

محمد لاهوتی در یادداشتی در پایگاه خبری اتاق بازرگانی، صنایع،‌ معادن و کشاورزی تهران نوشت: بودجه 1396 می‌تواند مشکلات و موانع را تا اندازه ای از پیش روی اقتصاد بردارد و این امر به مسیری بستگی دارد که دولت می‌خواهد بپیماید.
به باور این کارشناس، مهم‌ترین تکلیفی که بر عهده دولت است، تحقق اقتصاد مقاومتی بر پایه «تولید صادرات محور» است. بنابراین دولت باید بودجه بیشتری را به صادرات و حمایت از تولید و اقتصاد مقاومتی متمرکز کند.
وی افزود: در مساله صادرات باید به ریشه مسائل توجه شود. موضوعی که اکنون بخش صادرات کشور را آزار می‌دهد، قیمت تمام‌شده کالاهاست که بخت رقابتی شدن محصولات ایرانی را در مقایسه با بقیه کشورها از بین می‌برد.
لاهوتی ادامه داد: زمانی که قیمت محصولات ایران بالاتر از کالای مشابه در سایر کشورها باشد، رقابتی بودن زیرسوال می‌رود، البته عوامل زیادی در رقابتی شدن و قیمت تمام‌شده محصولات دخالت دارند.
وی سرکوب نرخ ارز، گرانی تسهیلات و بهره‌وری کم را بر رقابتی شدن نرخ اثرگذار دانست.
لاهوتی غیبت ایران در سازمان جهانی تجارت را عامل موثری دیگر اعلام کرد که همراه با دیگر موارد، مشکل در اقتصاد و تولید کشور محسوب می شود.
رییس کنفدراسیون صادرات ایران ادامه داد: فعالان اقتصادی توقع ندارند این مسائل یکساله برطرف شود اما باید برنامه‌ریزی برای بودجه به شکلی باشد که دستکم در سال یک تا دو سال موانع برطرف شود.
به اعتقاد وی، بودجه‌نویسی برای گذران یکساله مشکلی را حل نمی کند؛ همانند امسال که در بودجه مشوق‌های صادراتی در نظر گرفته‌شده و با گذشت نزدیک به هشت ماه از سال هنوز پرداخت‌نشده است.
به گزارش ایرنا، رییس سازمان توسعه تجارت ایران مهرماه امسال گفت دستیابی به 50 میلیارد دلار صادرات در سال 1395 هدفگذاری شده است و باید میزان صادرات در بخش صنعت و معدن 38 میلیارد دلار، کشاورزی پنج میلیارد دلار و میعانات گازی هفت میلیارد دلار تحقق پیدا کند.
 

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی