شافعی در همایش رومانی-ایران مطرح کرد ایران دروازه ورود رومانی به بازار 400 میلیونی منطقه

شافعی در همایش رومانی-ایران مطرح کرد ایران دروازه ورود رومانی به بازار 400 میلیونی منطقه
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری :

شافعی در همایش رومانی-ایران مطرح کرد

ایران دروازه ورود رومانی به بازار 400 میلیونی منطقه

غلامحسین شافعی در رومانی، دومین مقصد هیات ایرانی، اعلام کرد که ایران دروازه‌ای برای بازار 400 میلیونی منطقه است و بهترین موقعیت را برای صادرات مجدد محصولات و کالاهای رومانی داراست.

امروز رومانی،  دومین مقصد هیات تجاری- سیاسی ایران بود. در اتاق بازرگانی این کشور همایش رومانی-ایران برگزار شد که غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران از جمله سخنرانان آن بود. پس از آن نشست رو‌در‌رو (B2B) بین فعالان اقتصادی ایرانی و رومانی برگزار شد

متن سخنرانی رئیس اتاق ایران در این همایش به شرح زیر است:

 خانم‌ها و آقایان محترم

برای من مایه افتخار و خرسندی فراوان است که توفیق یافته‌ام در این جمع حضور یابم. از سفیر ارجمند کشورمان، همکاران محترمشان و نیز اتاق بازرگانی رومانی و کلیه دست‌اندرکاران برگزاری این همایش سپاسگزاری می‌کنم که فرصت بسیار خوبی را برای گفتگوهای رودر‌روی مقامات و صاحبان صنایع دو کشور فراهم آوردند.

کشور رومانی از غنای فرهنگی و ظرفیت‌های فراوان اقتصادی برخوردار است. در سال‌های گذشته تجار رومانیانی به‌صورت انفرادی و در گروه‌های کوچک به ایران سفر می‌کردند. رفت‌‌و‌آمد مقامات سیاسی و همچنین مقامات گروه دوستی پارلمانی ایران و رومانی در سال‌های پیش برقرار بود، اما حضور هیات 50 نفره تجاری در تهران به ریاست رئیس اتاق بازرگانی رومانی در سال گذشته تائیدی بر عزم دو طرف برای برقراری هرچه بیشتر روابط تجاری است.

پیش از تشدید تحریم‌های غرب علیه ایران،‌همکاری خوبی میان شرکت‌های ایرانی و رومانیانی در زمینه‌های مختلف به‌ویژه صنعت وجود داشت. همکاری بانکی خوبی میان تجار دو کشور در جریان بود و شرکت‌های ایرانی به ثبت شرکت خود در رومانی اقدام کرده بودند. متاسفانه تحریم‌ها علیه ایران باعث از میان رفتن بسیاری از فعالیت‌های تجاری دو کشور شد. امیدواریم در فضای جدید، استقبال بیشتری از طرف تجار و صاحبان صنایع رومانیانی، برای حضور در بازارهای ایران دیده شود.

رومانی دارای منابع متنوع انرژی (نفت، گاز، هیدروژن و انرژی هسته‌ای) است. انجام پروژه‌های مشترک در زمینه انرژی و همچنین انتقال تکنولوژی در این صنعت می‌تواند از زمینه‌های همکاری قلمداد شود. همچنین دانش خوب تکنولوژیک کشور رومانی در بخش کشاورزی و شیلات قوی بوده و یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در اتحادیه اروپا محسوب می‌شود. از این‌رو، همکاری در زمینه مواد غذایی و کشاورزی و صنایع مرتبط با این زمینه امکان‌پذیر است. ساختمان‌سازی، تولید قطعات خودرو، راه‌آهن و لوکوموتیو نیز از دیگر زمینه‌های همکاری دو کشور به شمار می‌رود.

ما در همکاری‌های پیش‌رو، به دنبال سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت و مشترک هستیم و قوانین کشور نیز از آن حمایت می‌کند. ایران درگذشته همکاری‌های اقتصادی زیادی با کشور رومانی داشته است که امیدواریم با سفر کنونی هیات تجاری ایران در معیت وزیر محترم امور خارجه، جناب آقای دکتر ظریف به رومانی این روابط بیش‌ازپیش گسترش یابد.

حضار محترم،

ایران اولین دارنده ذخایر گاز طبیعی دنیا، سومین دارنده ذخایر نفت جهان، سومین تولیدکننده سیمان جهان، هجدهمین اقتصاد دنیا، جزو 10 کشور برتر دنیا ازنظر ذخایر معدنی و فلزات، جزو 10 کشور برتر دنیا ازنظر جاذبه‌های توریستی، برخورداری از موقعیت ژئواستراتژیکی و قرار گرفتن در مرکز هارتلند جهان، دارا بودن 10 بندر بین‌المللی، 96 فرودگاه و بیش از 13 هزار کیلومتر راه‌آهن، 12 هزار کیلومتر خطوط لوله نفت و گاز و ... است. کشور ایران علیرغم فشارهایی که طی سالیان اخیر متحمل شده است، در بسیاری از زمینه‌ها پیشرفت‌های بسزایی داشته است. ایران در زمینه علمی در زمره 10 کشور برتر دنیاست. ایران در علوم فضایی رشد شایانی داشته است. در علوم پزشکی و در زمینه‌ سلول‌های بنیادی موفقیت‌های بسیاری کسب نموده است. کشورمان در بحث نانوتکنولوژی در ردیف اول کشورهای جهان است. همچنین بیش از 2000 دانشمند هسته‌ای جوان دارد.

ایران دروازه‌ای برای بازار 400 میلیونی منطقه است. ایران بهترین موقعیت را برای صادرات مجدد محصولات و کالاهای رومانی داراست. هم‌اکنون تغییرات زیادی در اقتصاد کشورمان در حال وقوع است. از جمله اصلاح قانون مالیات که بر اساس این اصلاحات، سرمایه‌گذاری در صنعت، گردشگری، حمل‌و‌نقل و سلامت، تا 20 سال در مناطق محروم و تا 10 سال در تمامی مناطق کشور دارای معافیت صد‌درصدی مالیات بر درآمد خواهد بود. همچنین قانون امور گمرکی نیز در حال اصلاح است و با توجه به تبدیل نظام سنتی به نظام الکترونیک، طی 2-1 سال آینده، تشریفات گمرکی نیز سریع‌تر و شفاف‌تر خواهد شد. برنامه 5 ساله ششم توسعه اقتصادی دولت نیز که آماده‌سازی آن به پایان رسیده است، شامل رویکردهای اصلی از جمله توسعه بخش خصوصی، مقابله با بحران کم‌آبی و محیط‌زیست، توسعه سرمایه‌گذاری صنعتی در سواحل جنوبی کشور، بهبود فضای کسب‌و‌کار، بهره‌وری انرژی و توسعه حمل‌و‌نقل ریلی در کشور است.

دوستان عزیز،

توسعه همکاری‌های اتاق‌های بازرگانی دو کشور در جهت تبادل هیات‌های تخصصی در زمینه‌های مشترک همکاری، برگزاری سمینارهای روز اقتصاد ایران در دو کشور، تشکیل اتاق یا کمیته مشترک، ‌شرکت در نمایشگاه‌ها، تبادل هیات‌های تخصصی در زمینه‌های مشترک همکاری از دیگر فرصت‌هایی است که می‌تواند موجبات توسعه روابط تجاری دو کشور را فراهم آورد.

ما به آینده اقتصاد ایران بسیار خوش‌بین هستیم و تجار ایرانی، تمایل زیادی به همکاری با شرکت‌های رومانیانی دارند که باتوجه به تنوع وسیع ظرفیت‌های همکاری بین دو کشور، با طراحی نقشه راهی مناسب، می‌توان بر آینده روابط تجاری دو کشور و همکاری‌هایی برپایه منافع مشترک تمرکز کرد. در این راستا امیدواریم این سفر فرصت مناسبی برای گشایش فصل جدیدی در روابط دو کشور بگشاید.

سپاسگزارم

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی