علی کبیر، دبیر اتاق مشهد: شکاف معنادار در رتبه ایران به لحاظ آمار فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و تعامل صنعت و دانشگاه

علی کبیر، دبیر اتاق مشهد: شکاف معنادار در رتبه ایران به لحاظ آمار فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و تعامل صنعت و دانشگاه
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری :

علی کبیر، دبیر اتاق مشهد: شکاف معنادار در رتبه ایران به لحاظ آمار فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و تعامل صنعت و دانشگاه

تشکیل دبیرخانه دائمی همایش تعامل صنعت و دانشگاه، در حقیقت تلاشی در جهت ایجاد بستری پایدار برای تعامل صاحبان ایده و سرمایه است. همچنین در این دبیرخانه، تجارب دیگر همایش‌ها و برنامه‌هایی که با محور این تعامل در کشور برگزار شده است؛ احصاء و مستندسازی می‌شود. در مجموع رویکرد ما رسیدن به راهکاری عملیاتی در این خصوص است.  در همین ارتباط نشست تخصصی دبیر خانه چهارمین همایش صنعت ودانشگاه در اتاق مشهد برگزار گردید.

 در این  نشست علی کبیر   دبیر اجرایی اتاق مشهد  با اشاره به سنجش 12مولفه در چهارچوب شاخص «رقابت‌پذیری» جهانی گفت: دوازدهمین رکن در این بخش، «نوآوری» است که بعدها نظر به اهمیت و جایگاهی که داشت، در قالب یک شاخص جداگانه معرفی شد و مورد سنجش قرار گرفت. این شاخصه سیر تبدیل خلاقیت به نوآوری، فناوری و نهایت محصول را نمایان می‌سازد و از این حیث کشور ما در سال 2016 رتبه 78 دنیا را کسب کرد که نشان از رشد 28 پله‌ای ایران در این شاخص دارد.

  وی متذکر شد: در عین حال، در شاخص رقابت‌پذیری نیز شکاف معناداری را میان رتبه 44کشورمان در آمار فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و جایگاه صد و پنجمی ایران در بحث تعامل صنعت و دانشگاه، شاهد هستیم که در عمل گره توسعه صنعتی و دانشگاهی ما محسوب می‌شود و چه بسا چاره‌جویی برای پُر کردن این شکاف، بتواند به حل بخش زیادی از مشکلات اقتصادی امروز کشورمان منجر شود.

دبیر همایش تعامل صنعت و دانشگاه، به تجارب کره و ژاپن در این عرصه اشاره کرد و گفت: در این کشورها شاهد ایجاد مراکز تحقیقاتی مشترک میان بخش صنعت و دانشگاه، اعزام نیرو از حوزه صنایع به مراکز دانشگاهی و بالعکس هستیم و نتیجه این جنس تعاملات برای کشورهای مذکور، توسعه اقتصادی بدون اتکا به منابع طبیعی و مالی بوده است.

وی در عین حال، روند تکمیل حلقه ارتباطی میان صنعت و دانشگاه را زمان‌بر توصیف کرد و افزود: در این راستا و به منظور آشنایی و تعامل بیشتر و موثرتر فعالان این دو بخش، علاوه بر پنل‌های آموزشی، غرفه‌های جنبی نیز برای حاشیه همایش در نظر گرفته شده که در اختیار پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد و... جهت عرضه توانمندی‌هایشان قرار می‌گیرد. بخشی را نیز با عنوان «فن بازار» برای گفتگوی رودرروی صاحبان دانش و سرمایه پیش‌بینی کرده‌ایم.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی