استاندار خراسان رضوی از معین‌های اقتصادی مشهد قدردانی کرد

استاندار خراسان رضوی از معین‌های اقتصادی مشهد قدردانی کرد
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : سه شنبه ، 26 آذر 1398

 ایرنا- استاندار خراسان‌ رضوی روز سه‌شنبه از اقدامات سازنده معین‌های اقتصاد مقاومتی در شهرستان مشهد قدردانی کرد.

علیرضا رزم‌حسینی روز سه‌شنبه در نشست بررسی اقدامات معین‌های اقتصاد مقاومتی در این استان گفت: جامعه اصناف در دوران دفاع مقدس و انقلاب اسلامی خدمت‌های شایسته‌ای از خود به جای گذاشته است و امروز هم اتحادیه‌های گوناگون صنفی استان و مشهد می‌توانند در حوزه آبادانی روستاها برای تحقق توسعه و توانمندسازی تاثیرگذار باشند.

وی با بیان اینکه فعالیت معین‌های اقتصاد مقاومتی "عدالت محور" و تاثیرگذار در شکل‌گیری امنیت پایدار است افزود: با توانمندسازی مردم در روستاها از سوی معین‌های اقتصاد مقاومتی و ایجاد اعتمادسازی برای مردم، مشکلات امنیتی هم برطرف می‌شود.
وی ادامه داد: ارزش زیورآلات بانوان این استان به عنوان دارایی راکد ۲۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که خانواده‌ها می‌توانند از این ظرفیت برای حل مشکلات خود در حوزه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی استفاده کنند.

در این نشست که با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری و فرماندار مشهد برگزار شد، اقدامات پنج معین‌ اقتصاد مقاومتی این شهرستان در راستای رفع موانع پیش‌ روی توسعه مناطق مورد هدف الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی مورد بررسی قرار گرفت.

در این جلسه نمایندگان اتاق اصناف مشهد، کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار جواهرات و سنگ‌های قیمتی، شرکت برق منطقه‌ای استان، شرکت کشاورزی تولیدی زعفران سحرخیز و قرارگاه قدرت نرم انقلاب اسلامی به عنوان معین‌های اقتصاد مقاومتی شهرستان مشهد گزارشی از اقدامات خود ارائه کردند.
علیرضا رزم حسینی پیش از حضور در سمت استاندار خراسان رضوی، در زمان تصدی استانداری کرمان طرحی موفق را از توسعه در قلعه گنج این استان اجرا کرد که مورد توجه و تشویق رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفت.

وی با الگوگیری از تجربه موفق قلعه گنج 'طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی' را به عنوان برنامه عملیاتی خود در چارچوب تلاش برای تحقق اقتصاد مقاومتی در خراسان رضوی اعلام و در همین راستا از دی ماه ۱۳۹۷ با تقسیم استان به ۱۲ منطقه (بر مبنای شمار حوزه های انتخاباتی) اجرای آن را پیگیری کرده است.  
در این طرح نهادها و موسسات بخش خصوصی، غیردولتی یا نیمه‌دولتی به عنوان "معین اقتصادی" مناطق ۱۲ گانه خراسان رضوی انتخاب و وظایف و تعهداتشان در قالب یک تفاهمنامه برای هر معین اقتصادی مشخص می‌شوند. بر این اساس هم‌اینک افزون بر ۱۰۰ معین اقتصادی در قالب طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی در مناطق ۱۲ گانه خراسان رضوی، ۹۸ درصد از کل روستاهای این استان را زیر پوشش برنامه‌های توسعه برده‌اند.
افزون بر ۹۲ درصد معین‌های اقتصادی خراسان رضوی از بخش خصوصی و هشت درصد از بخش دولتی و نهادهای غیردولتی هستند.
استاندار خراسان رضوی تاکنون در روند اجرای طرح مثلت توسعه اقتصادی فرهنگی شامل سه ضلع 'کارگزاران حکومتی، سرمایه گذران و کارآفرینان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی' که ائمه جمعه نیز به عنوان ناظران عالی در درون آن جای دارند، به همه شهرستان‌های این استان سفر و در همین چارچوب دهها فقره تفاهمنامه اقتصادی را با مسوولان محلی و شرکت‌های اقتصادی بخش خصوصی به عنوان 'معین' امضا کرده است.
بر این اساس تاکنون با هدف رفع مشکلات اقتصادی به ویژه در روستاها و مناطق کمتر توسعه‌یافته خراسان رضوی صدها پروژه با سرمایه گذاری چند صد هزار میلیارد ریال تعریف شده است. اجرای این پروژه‌های توسعه ۱۵۷ هزار و ۳۶۳ مورد اشتغال ایجاد می‌کند.
تفاهمنامه‌های سرمایه‌گذاری طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی خراسان رضوی شامل ۲۱ درصد در حوزه خدمات و گردشگری ۴۴ درصد در حوزه صنعت و ۳۵ درصد در حوزه کشاورزی است.
در همین ارتباط نهادی با عنوان 'نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی' نیز توسط استاندار خراسان رضوی تشکیل و فعال شده که وظایفش با بهره‌گیری از مشاوره نخبگان و دانشگاهیان، فراهم کردن زمینه انتقال تجارب معین‌های اقتصادی، کنترل و نظارت بر پروژه ها و عملکرد معین‌ها، پیگیری امور اداری و مشکلات معین‌های اقتصادی با نظارت مستقیم فرمانداران در هر شهرستان استان خراسان رضوی است.
استان ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی ۱۱۸ هزار و ۸۵۱ کیلومترمربع و معادل هفت درصد مساحت کل کشور را دارد.
این استان شامل ۲۹ شهرستان، ۷۲ شهر، ۷۰ بخش و ۲ هزار و ۵۴۰ روستا است. ۷۲ شهرداری و ۲ هزار و ۳۴۸ دهیاری در خراسان رضوی فعالیت دارند.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی