جلسه مشترک کمیسیون کشاورزی و آب اتاق و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی

جلسه مشترک کمیسیون کشاورزی و آب اتاق و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی
نویسنده خبر : مدیر سایت تاریخ بارگذاری : يک شنبه ، 27 تير 1395

جلسه متشرک کمیسیون کشاورزی و آب اتاق و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی روزیکشنبه مورخ 27/4/95 ساعت 17  در محل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی با حضور آقایان فابیوکاسولا و خاویر بارا از شرکت بازرگانی آتمس بلژیک تشکیل جلسه داد.

دستور کار جلسه : برقراری ارتباط بازرگانی- پژوهشی و فناوری زیست محیطی و گسترش همکاری ها با بلژیک و سایر کشورهای اروپایی

در ابتدای جلسه دکتر فراهانی عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی  به معرفی شرکت آتمس بلژیک پرداخت. آتمس یک شرکت بین المللی مشاوره ای بازرگانی بوده که با مطالعه در زمینه پتانسیل های بازرگانی  سایر کشورها فرصت های سرمایه گذاری و بازارهای جدید را پیدا کرده و پس از تحریم ها ایران را به عنوان پتانسیل مناسبی برای سرمایه گذاری یافتند. مطالعات این شرکت در سه بخش خلاصه می شود که در مرحله اول به جمع آوری اطلاعات و پتانسیل های سرمایه گذاری می پردازند و در مرحله دوم اطلاعات جمع آوری شده را تجزیه و تحلیل نموده و ریسک پذیری تجارت و بازار موجود را مورد ارزیابی قرار میدهند. و در نهایت به معرفی بازارهای هدف به سرمایه گذاران خارجی می پردازند. این شرکت همچنین در زمینه آموزش و training به انتقال تجربیات خود به سرمایه گذاران  می پردازند. این شرکت علاقمندی و آمادگی خود را به ویژه در مورد سرمایه گذاری روی زعفران و گیاهان دارویی استان خراسان رضوی اعلام نمودند.

در ادامه جلسه رییس مرکز تحقیقات  و اموزش کشاورزی ومنابع طبیعی خراسان رضوی (کتر علی اکبر مویدی)، خلاصه ای از اقدامات و فعالیت های مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی  و منابع طبیعی را ارائه داد که از اهم موارد مطرح شده می توان اشاره نمود که آمار ها نشان می دهد در حال حاضر  45 محصول زراعی در استان خراسان رضوی در حال کشت و کار است که بالغ بر 4 میلیون و هشتصد و چهل هزار تن تولید در در این حوزه را داریم. در زمینه محصولات باغی 800 هزارتن تولید را داریم همچنین80 درصد زعفران کشور سهم استان خراسان رضوی است. و در خیلی از محصولات زراعی و باغی رتبه های اول و دوم را در کشور داریم. با توجه به پتانسیل های استان خراسان این ضرورت احساس می شد که یک مرکز پژوهشی در زمینه کشاورزی در استان داشته باشیم و از اینرو مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی رتبه اول ملی در مطالعات و مقالات علمی در کشور و رتبه دوم را در بین مراکز پژوهشی کشور را به خود اختصاص داده است.  مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان رضوی بالغ بر ده ایستگاه تحقیقاتی در کل استان خراسان دارد که با 1500 هکتار اراضی کشاورزی در اختیار این مرکز ، مطالعه بر روی محصولات استراتژیک استان در این ایستگاه های تحقیقاتی انجام می شود.

در ادامه رییس کمیسیون کشاورزی و آب  اتاق بازرگانی (علی شریعتی مقدم)، اتاق بازرگانی را به عنوان پارلمان بخش خصوصی معرفی کرد. اتاق بازرگانی به عنوان مشاور دولت، بخش خصوصی، دستگاه قضایی نقش ایفا می کند و در بخش های مختلف تصمیم گیری های کشور به ویژه بخش های اقتصادی حضور دارد. کمیسیون کشاورزی و آب هم با داشتن کارگروه های مختلف فعالین اقتصادی، دانشگیاهان و تکل های بخش کشاورزی استان عضو هستند و فعالیت دارند. وی گفت: در مورد صادرات از ایران هیچ گونه ممانعتی وجود ندارد و بسیاری از محصولات استان در بازارهای جهانی به ویژه اروپای غربی و شوروی در حال رضه هستند. همچنین زمینه توسعه تولیدات و صادرات محصولات ارگانیک در استان وجود دارد و دولت ایران به جذب سرمایه گذار خارجی اهمیت ویژه ای می دهد و استقبال می شود. در استان تولیدات کنندگان برتری از گیاهان دارویی، پسته، زعفران و ... را داریم و اتاق و مرکز تحقیقات می توانند با پیگیری این جلسات با حضور سرمایه گذاران خارجی، کمک کننده به بحث تجارت و صادرات این محصولات باشند.

مهندس جوادی مشاور عالی محترم رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در ادامه جلسه با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی بر اساس وظیفه مندی خود، بحث تجارت و بازرگانی محصولات کشاورزی را از وزارت صنعت معدن و تجارت تحویل گرفته گفت:  در راستای توسعه پایدار کشاورزی، امنیت غذایی و ساماندهی محصولات ارگانیک و تشکیل کارگروه توسعه محصولات ارگانیک قدم های خوبی برداشته است.

پس از آن شرکت های تولیدکننده های کشاورزی و صنایع غذایی و تبدیلی به معرفی شرکت و محصولات تولیدی خود پرداخته و حوزه علاقمندی های خود در زمینه  صادرات و گسترش روابط با کشور بلژیک را بیان کردند. 

در پایان و به عنوان جمع بندی رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی بیان نمود که در گسترش روابط تجاری به عنوان یکی از موضوعات مهم می توان به مسئله ی آموزش اشاره نمود و  به ویژه در زمینه مدیریت منابع آبی و تولیدات ارگانیک به صورت مشترک با کشور بلژیک از خبرگان آموزش دعوت بعمل آید تا در اینجا دوره های آموزشی و کاربردی برگزار نمایند و بتوان از تجربیات و تکنولوژی سایر کشورها استفاده نمود. علی شریعتی مقدم گفت:  تولیدکنندگان در زمینه توسعه صادرات محصولات خود از جمله گیاهان دارویی، تولیدات خاص کشاورزی، محصولات زعفران، پسته و ... آمادگی همکاری متقابل با شرکت آتمس بلژیک را اعلام نمودند و این می تواند شروع خوبی برای گسترش همکاری ها باشد. در پایان ایشان اشاره نمود که یکی از مشکلات ما در گسترش روابط با سایر کشورها پراکندگی ارتباطات می باشد  که از جمله راهکارهای آن انتخاب نماینده ای تخصصی از بخش کشاورزی و ارتباط با نمایندگان سایر کشورها و از جمله نماینده شرکت آتمس بلژیک برای برقرای و انتقال اطلاعات به زور و نتایج سفر می باشد.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی