استاندار: افغانستان شریک اول تجارت خارجی خراسان رضوی است

استاندار: افغانستان شریک اول تجارت خارجی خراسان رضوی است
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : يک شنبه ، 25 مهر 1395
استاندار خراسان رضوی با اشاره به سفر خود به هرات افغانستان اظهار کرد: براساس بیانیه مشترک معاون اول رئیس جمهور و رئیس اجرایی دولت افغانستان و همچنین تفاهم کمیسیون مشترک دو دولت که منجر به نشست استانداران مرزی در مرداد ماه در مشهد شد، توسعه روابط اقتصادی، فرهنگی و همکاری‌های امنیتی مورد تاکید قرار گرفت.
به گزارش ایسنا، منطقه خراسان و به نقل از روبط عمومی استانداری خراسان رضوی علیرضا رشیدیان گفت: در همین راستا و در پی اجابت به دعوت رسمی والی هرات به منظور پیگیری مصوبات نشست استانداران و افتتاح نمایشگاه توانمندی‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با محوریت خراسان رضوی، سفر به افغانستان صورت گرفت.
وی با بیان اینکه در 6 ماهه نخست سال جاری 421 میلیون دلار کالا از استان به افغانستان صادر شده، گفت: این حجم صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال قبل سه درصد به لحاظ ارزشی رشد و 2.1 درصد از نظر وزنی کاهش داشته است.
رشیدیان با اشاره به این که 57.4  مجموع صادرات استان در مدت مذکور به افغانستان صورت گرفته است، این کشور را شریک اول تجارت خارجی خراسان رضوی دانست.
استاندار خراسان رضوی خاطر نشان کرد: افغانستان دارای ظرفیت‌های مطلوبی در حوزه کشاورزی، باغی، خشکبار، صنایع دستی و معدن دارد که براساس توافقات انجام شده برای افزایش واردات از این کشور، در 6 ماهه نخست سال 95 بالغ بر 10 میلیون و 600 هزار دلار کالا به استان وارد شده است.
وی گفت: این میزان واردات در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 45.7 درصد از نظر ارزشی و 60.3 درصد به لحاظ وزنی رشد داشته است.
رشیدیان برگزاری نمایشگاه در افغانستان را فرصت مغتنمی برای تجار و بازرگانان دو طرف دانست که با شرایط بازار یکدیگر و علائق و سلائق طرفین آشنا شوند.
استاندار خراسان رضوی به دیدارش با محمد آصف رحیمی، والی هرات، اشاره کرد و تصریح کرد: در جریان این سفر موضوعاتی در حوزه فرهنگی، آموزشی و علمی از قبیل توسعه روابط گردشگری، توریسم درمانی، تبادل استاد و دانشجو، احیا و مرمت آثار باستانی و در بخش اقتصادی مسائلی مانند کاهش عوارض، هزینه‌های طرفین در مرز، تسهیل امور بازرگانان و صادرات سوخت و همچنین موضوعات امنیتی مورد تفاهم قرار گرفت.
وی ادامه داد: به همین منظور سه کمیته دائمی اقتصادی، فرهنگی، آموزشی، علمی و امنیتی تشکیل شد تا موضوعات و مصوبات مورد تفاهم در حوزه‌های مربوطه را پیگیری کند. مبارزه جدی با قاچاق کالا، مواد مخدر، انسان و جرائم سازمان یافته از دیگر موضوعات مطرح شده در این دیدار بود.
رشیدیان از درخواست طرف افغانی برای توسعه همکاری‌ها در حوزه انرژی به ویژه برق و گاز خبر داد و گفت: این مهم از طریق کارگروه سوخت مرزی دنبال می‌شود.
وی به موضوع اجرای پروژه خط آهن خواف به هرات و امنیت کارکنان ایرانی مشغول در آن اشاره کرد و افزود: این موضوع از طریق کمیته امنیتی دنبال می‌شود. 
استاندار خراسان رضوی ضمن اعلام حمایت جمهوری اسلامی ایران از دولت وحدت ملی افغانستان و مذاکرات صلح صورت گرفته در این کشور، تاکید کرد: مرزهای دو طرف همواره مرز صلح و دوستی  بوده و هست و باید از این مزیت برای توسعه مناسبات استفاده کنیم.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی