دنیای اقتصاد:دعوت روحانی از سرمایه‌گذاران آسیایی

نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری :

در اجلاس سران مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا صورت گرفت

دنیای اقتصاد:دعوت روحانی از سرمایه‌گذاران آسیایی

 

تور آسیایی رئیس‌جمهوری ایران هفته گذشته پایان یافت. روحانی علاوه بر رایزنی‌ها و دیدارهای مختلف با سران و مقامات کشورهای آسیایی، ایران را بازیگر فعال‌ در شبکه حمل‌و‌نقل آسیا – اروپا معرفی کرد. حسن روحانی رئیس‌جمهوری در برنامه‌های پایانی سفر خود به جنوب‌شرق آسیا، روز دوشنبه در اجلاس سران مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا در بانکوک، قدرتمندتر شدن این قاره را در گرو خودباوری و اراده مشترک برای همگرایی دانست و تاکید کرد: کشورهای آسیایی باید با گشودن بازارها، تعامل اقتصادی، اصلاح ساختارهای داخلی، شفاف‌سازی‌ و هماهنگی‌های گسترده در حوزه‌های سیاست‌گذاری، گام‌های بلندی در راه اعتلای کیفیت زندگی مردم خود و ارتقای جایگاه آسیا در تعاملات جهانی بردارند. به گزارش «ایسنا» روحانی در این نشست که سران و مقام‌های ارشد 34 کشور آسیایی در آن حضور داشتند، با دعوت و استقبال از حضور سرمایه‌گذاران آسیایی در ایران، گفت: تهران به‌دنبال نقشی فعال‌تر در شبکه حمل‌و‌نقل آسیا - اروپا است.

 

روحانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران، پس از توافقِ تاریخی هسته‌ای، می‌کوشد با مشارکت در زنجیره تولید، توسعه بازارهای جدید، و تامین پایدار انرژی نقش فعالی در همکاری‌های آسیایی ایفا کند، دستیابی به رشد اقتصادی به میزان متوسط سالانه 8 درصد و نیز جذب سرمایه‌گذاری خارجی را از اولویت‌های ایران برشمرد و گفت: ما با دعوت و استقبال از حضور سرمایه‌گذاران آسیایی، زمینه‌های لازم را برای بهره‌مندی مشترک فراهم کرده‌ایم. اقتصاد ایران با توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌های تحمیلی ‌رشد قابل‌توجهی را در سال‌های آینده نوید می‌دهد.

 

امنیت شرق و غرب آسیا

او با تاکید بر اینکه امروز همگان اذعان دارند که هیچ موضوع بین‌المللی، بدون حضور و همکاری تنگاتنگ قدرت‌های آسیایی قابل حل و فصل نیست، توضیح داد: در حل معضلات کلان کره زمین همچون تغییرات آب و هوا، بحران محیط‌زیست، مشکلات اجتماعی مانند آوارگان، پناه‌جویان، بی‌سوادی و فقر، این کشورهای آسیایی هستند که به‌عنوان بازیگران عرصه‌ تحقق امنیت جمعی، نقش‌آفرینی می‌کنند.

روحانی ایران را پاره‌ای جدایی‌ناپذیر از آسیا و دروازه اتصال شرق و غرب خواند و تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران، با درک عمیق از اهمیت امنیت و ثبات آسیا، بر این باور است که چالش‌برانگیز‌ترین بحران، افراطی‌گری و خشونتی است که سراسر قاره ما را از توکیو تا دهلی و از بغداد و دمشق تا استانبول، درنوردیده است. او امنیت شرق و غرب این قاره را تفکیک‌ناپذیر دانست و گفت: مداخله قدرت‌های خارجی در دوسوی این قاره، تهدیدی کلان برای امنیت همه ماست. امروز ایران همچون سدی استوار، در مقابل نفوذ و گسترش افراط‌گرایی و تروریسم در این منطقه ایستاده است و بر این امر پای می‌فشارد که مداخله غیر‌قانونی قدرت‌ها به تداوم این خشونت‌ها و بی‌رحمی‌ها دامن زده است.

رئیس‌جمهوری همچنین گفت: نمی‌توان از امنیت سخن گفت و عزم توسعه یکپارچه داشت ولی نسبت به فجایع تروریستی در عراق و سوریه و بمباران زنان و کودکان بی‌گناه در یمن و جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین بی‌تفاوت ماند. اندیشه آسیایی، سیاست‌ورزی و گفت‌وگو را عوامل اصلی در حل و فصل خصومت‌ها می‌داند و مجمع ما در مواجهه با چالش‌های پیش‌رو باید بر این رویکرد تاکید کند. همان‌گونه که امنیت و ثبات، زمینه‌ساز توسعه است؛ توسعه، نیز عامل تداوم امنیت و ثبات است. از طریق توسعه همه‌جانبه است که بهبود شرایط زندگی و احترام به تنوع فرهنگی و حقوق انسان‌ها حاصل می‌شود. این مجمع می‌تواند با توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی و اتصال شرق و غرب آسیا به یکدیگر، چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای از آرامش و ثبات در کل قاره و افق روشنی از زندگی بهتر را برای شهروندان آسیا ترسیم کند.

رئیس‌جمهوری همچنین پس از بازگشت از سفر جنوب‌شرق آسیا در فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران تاکید کرد: این سفر بر مبنای استفاده از فضا و فرصت پس از برجام برای شکوفایی اقتصاد کشور بود. به گفته روحانی یکی از محورهای مهم اقتصاد مقاومتی توسعه صادرات و به‌دست آوردن بازارهای منطقه‌ای و جهانی است. در میان کشورهایی که امروز به‌عنوان اقتصادهای رو به رشد در آسیا مطرح هستند این سه کشور می‌توانند هدف خوبی برای توسعه روابط باشند. رئیس‌جمهوری افزود: از شرق آسیا، از هند تا آسیای دور، بسیاری از این کشورها می‌توانند هدف تحرک اقتصاد مقاومتی باشند. روحانی با اشاره به اینکه یکی از مباحث مهم و مطرح در سفر به این سه کشور (مالزی، تایلند و ویتنام) روابط بانکی بود، گفت: تفاهم‌هایی در این زمینه به‌وجود آمد و به‌زودی کمیسیون مشترک بعد از سال‌ها بین ایران و مالزی تشکیل خواهد شد.

 

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی